Z Zodde skrev:
De hänvisar till telefonbanken men växeln finns kvar 0771-621000

Så SEB har växel kvar, de flesta har INTE det påstod du, vilka?

Eller om du bara uttryckte dig fel kan vi släppa det
Jo det stämmer faktiskt
https://seb.se/om-seb/kontakta-oss
Men går man till lokalkontoret så hänvisar de till telefonbanken.

Själv kommer jag nog säkert fram men det är ju "tant Agda" diskussionen egentligen gäller.
 
P paralun skrev:
Jo det stämmer faktiskt
[länk]
Men går man till lokalkontoret så hänvisar de till telefonbanken.

Själv kommer jag nog säkert fram men det är ju "tant Agda" diskussionen egentligen gäller.
Fast nu var det ditt påstående om telefonväxel som synades

”Jo nu har nog de flesta bankerna ingen "växel" kvar”

Det är helfel. Nämn EN bank som INTE har växel eller slirar du på sanningen igen?

pudla sp går vi vidare
 
Z Zodde skrev:
Fast nu var det ditt tvärsäkra påstående om telefonväxel som synades

”Jo nu har nog de flesta bankerna ingen "växel" kvar”

Det är helfel. Nämn EN bank som INTE har växel eller slirar du på sanningen igen?
Nej de hänvisar ju till telefonbanken på lokalkontoren sida, kolla själv.
https://seb.se/hitta-bankkontor
Sen finns det då en "undangömd" växel.

Men som jag skrev så hade jag säkert listat ut det här men INTE "tant Agda" i full panik om hon gjort något tokigt.
 
P paralun skrev:
Nej de hänvisar ju till telefonbanken på lokalkontoren sida, kolla själv.
[länk]
Sen finns det då en "undangömd" växel.

Men som jag skrev så hade jag säkert listat ut det här men INTE "tant Agda" i full panik om hon gjort något tokigt.
Växeln är inte ”undangömd”. Kommer upp direkt vid googling.

Att de hänvisar privatkunder till telefonbanken är en annan sak.

Du skriver att ”Jo nu har nog de flesta bankerna ingen "växel" kvar”

Vilken bank har skrotat växeln?

Varför har du så svårt å erkänna/pudla varje gång du blir påkommen med ett sakfel?
 
Fairlane
Att kontakta bankerna (och många andra företag) via telefon har blivit krångligare för många. Jag testade just att gå in på nordea.se för att hitta telefonnumret till kundtjänst. Det går att hitta ett nummer, men det är onödigt komplicerat. Vissa sidor på webben blev helt plötsligt på engelska och försökte man väljas svenska så fick man en bild med texten: "Ursäkta..
Den här sidan finns inte på svenska."

Jag klarar av det, men tycker det är rätt uselt. Det finns fortfarande väldigt många människor i landet som inte talar engelska.
 
  • Gilla
jpsjogren och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu har nog de flesta bankerna ingen "växel" kvar utan telefoningången är via en telefonbank och en massa val. Har inte haft något ärende på många år till en specifik handläggare.
En petites rent tekniskt, tidigare "enkla växel" finns fortfarande kvar men är idag inte den centrala funktionen utan oftast en del av ett contactcenter-lösning som även är integrerad med IT-systemen. Så innan du hamnar i en "växelfunktion" som kopplar vidare ditt samtal, kommer du med största sannolikhet behöva göra vissa val, med knappar, röststyrning, etc. Hela lösningen anpassas efter företagets/myndighet/kommuns/etc verksamhet som t.ex. en "Telefonbank".
Men prova gärna att inte göra några val via knappar eller röststyrning, många av systemen är "gjorda" för att till slut koppla fram ett samtal där man kan få hjälp av någon person, men det kan ta tid.
Bra eller dåligt, tja det kan ältas i det oändliga men så fungerar det och inget som man kommer att backa på till äldre växelsystem oberoende av vad man tycker.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
En petites rent tekniskt, tidigare "enkla växel" finns fortfarande kvar men är idag inte den centrala funktionen utan oftast en del av ett contactcenter-lösning som även är integrerad med IT-systemen. Så innan du hamnar i en "växelfunktion" som kopplar vidare ditt samtal, kommer du med största sannolikhet behöva göra vissa val, med knappar, röststyrning, etc. Hela lösningen anpassas efter företagets/myndighet/kommuns/etc verksamhet som t.ex. en "Telefonbank".
Jo förvisso men nu bygger ju det mesta på att kunden själv tar sig igenom x antal val.
Sen var det väl någon inom SEB som tyckte att vi måste väl ha kvar ett gammaldags "växelnummer" och det gömde man då undan lite diskret.

Har inte haft behov av att kolla för ordinarie telefonbank löser alltid mina funderingar men här gäller det då "tant Agda" inkl kanske anhöriga eller hemtjänst vem man snabbt kontaktar.
 
P paralun skrev:
Har inte haft behov av att kolla för ordinarie telefonbank löser alltid mina funderingar men här gäller det då "tant Agda" inkl kanske anhöriga eller hemtjänst vem man snabbt kontaktar.
Så är det, men det kommer inte att anpassas för "tant Agda" oberoende av hur dåligt man tycker det är.
 
P paralun skrev:
Sen var det väl någon inom SEB som tyckte att vi måste väl ha kvar ett gammaldags "växelnummer" och det gömde man då undan lite diskre
Nej så var det verkligen inte.
Nu fablar du igen för att försöka släta över ditt tidigare misstag.

All telefonkontakt med banken som inte rör en direkt bankkundsrelation går via växeln.

Du hade fel helt enkelt.
Är det så svårt å erkänna?

ALLA traditionella banker har traditonella telefonväxlar, tvärt emot vad du tror.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Z Zodde skrev:
Nej så var det verkligen inte.
Nu fablar du igen för att försöka släta över ditt tidigare misstag.

All telefonkontakt med banken som inte rör en direkt bankkundsrelation går via växeln.

Du hade fel helt enkelt.
Är det så svårt å erkänna?

ALLA traditionella banker har traditonella telefonväxlar, tvärt emot vad du tror.
Det är möjligt, men det är inte lätt att hitta det numret.

Tittar man på nordea.se så hittar åtminstone inte jag något nummer till någon växel för mig som inte har någon bankkundrelation. Klickar jag på "Ring oss" så kommer det upp en text om att jag lättast når dem via Appen, alternativt kan jag chatta med dem och sist kommer ett telefonnummer, men det ser onekligen mer ut som något för en bankkundrelation.

Swedbank hittar jag inte lite snabbt något växelnummer till.

SE-banken och Handelsbanken är lite tydligare med ett växelnummer på hemsidan.

Jag skulle göra ett jobb för en bank och hade mailat med en person om det. Samma dag som jag skulle komma ville jag ringa och komma överens om lite detaljer, men det fanns inget telefonnummer till personen i något mail, så jag letade en stund på hemsidan innan jag gav upp och mailade att jag letade ett telefonnummer till honom och fick då ett direktnummer eftersom de inte hade någon växel, sant eller inte, men om anställd personal inte vet att en växel finns så får man nog ändå anse att den är rätt undangömd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
men om anställd personal inte vet att en växel finns så får man nog ändå anse att den är rätt undangömd.
Det anser jag beror lite på vilken typ av organisation det handlar om. Är det exempelvis vanligt eller mycket sällsynt att bli uppringd av personer utanför organisationen?
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Det anser jag beror lite på vilken typ av organisation det handlar om. Är det exempelvis vanligt eller mycket sällsynt att bli uppringd av personer utanför organisationen?
Förvisso sant, men just denna person hade nog regelbunden kontakt med externa leverantörer och hade varit anställd i mer än 15 åretc.

Att hitta ett växelnummer på Swedbanks och Nordeas hemsida är inte lätt för gemene man. Det är en väg som bankerna uppenbart inte vill att man använder.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är möjligt, men det är inte lätt att hitta det numret.

Tittar man på nordea.se så hittar åtminstone inte jag något nummer till någon växel för mig som inte har någon bankkundrelation. Klickar jag på "Ring oss" så kommer det upp en text om att jag lättast når dem via Appen, alternativt kan jag chatta med dem och sist kommer ett telefonnummer, men det ser onekligen mer ut som något för en bankkundrelation.

Swedbank hittar jag inte lite snabbt något växelnummer till.

SE-banken och Handelsbanken är lite tydligare med ett växelnummer på hemsidan.

Jag skulle göra ett jobb för en bank och hade mailat med en person om det. Samma dag som jag skulle komma ville jag ringa och komma överens om lite detaljer, men det fanns inget telefonnummer till personen i något mail, så jag letade en stund på hemsidan innan jag gav upp och mailade att jag letade ett telefonnummer till honom och fick då ett direktnummer eftersom de inte hade någon växel, sant eller inte, men om anställd personal inte vet att en växel finns så får man nog ändå anse att den är rätt undangömd.
Att de inte skyltar med växelnumret på nätbanken är förståeligt, de vill styra privatkunder till telefonbanken.

På HEMSIDAN däremot (obs, inte nätbanken) framgår all kontaktinformation, inklusive nummer till växel tydligt.

https://sebgroup.com/sv/kontaktinformation

https://www.handelsbanken.com/sv/kontakta-oss

https://www.swedbank.com/sv/om-swedbank/kontakta-oss.html
 
Redigerat:
Fairlane
Z Zodde skrev:
Att de inte skyltar med växelnumret på nätbanken är förståeligt, de vill styra privatkunder till telefonbanken.

På HEMSIDAN däremot (obs, inte nätbanken) framgår all kontaktinformation, inklusive nummer till växel tydligt.
www.nordea.se = nätbanken?
Vilken adress är det då till HEMSIDAN?
 
Fairlane Fairlane skrev:
www.nordea.se = nätbanken?
Vilken adress är det då till HEMSIDAN?
Se ovan för SEB, SHB å Swedbank.

nordea.com/sv
e hemsidan


Torde vara ställt utom all rimlig tvivel att Paralun återigen far med osanning.Telefonväxlarna finns kvar i ALLA banker.

Folk som resonerar typ "Jag å bekanta använder inte tjänsten längre, alltså finns den inte"
har jag bara svårt för, därför detta ältande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.