P
D Dilato skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så finns det en bryttid, i min bank är det kl 15.

Betalordrar lagda före den tiden utförs samma dag.
Så tidigt gör jag antagligen inte bankaffärer. 🤔

Kl 15 är f.ö i enlighet med bankernas stängningstid förr.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Hittade det här när jag sökte lite snabbt
Jag undrar om det även gäller överföringar till bankgirokonton. Det kan jag kanske ta reda på själv.
 
H Hullefar skrev:
Bank ID är härligt. Jag älskar att t.ex. mobiloperatörer, elbolag och allt sådant nu fungerar med Bank ID. Det tar typ 2 s och man slipper skapa konton överallt och komma ihåg lösenord (eller bara köra "banan" på alla) osv.

Det enda sättet att bli scammad via Bank ID är om man är äldre och kognitivt nedsatt eller kriminellt naiv.
Mmm, och att de äldre drabbas är inget att ta på allvar?
Det flesta av oss kommer bli "äldre och kognitivt nedsatt", förmodligen även du.

/C
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
C Costanza skrev:
Mmm, och att de äldre drabbas är inget att ta på allvar?
Det flesta av oss kommer bli "äldre och kognitivt nedsatt", förmodligen även du.
Om du läser hela tråden så har det diskuterats många gånger och att det även finns lösningar idag.
Jag har i några inlägg noterat lite kring hur det kan lösas.
Så även jag som kanske tillhör den äldre skaran i forumet tycker att tjänsten BankID är väldigt bra.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Om du läser hela tråden så har det diskuterats många gånger och att det även finns lösningar idag.
Jag har i några inlägg noterat lite kring hur det kan lösas.
Så även jag som kanske tillhör den äldre skaran i forumet tycker att tjänsten BankID är väldigt bra.
Jag tror det blandas ihop "bank-id" och fjärrtjänster för bankärenden, det finns alternativ till bank-id, så är det verkligen den legitimationen man inte gillar så väljer man något annat.

Eftersom få vill betala för eller använda fysiska kontor så kommer de fortsätta försvinna.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Jo rent funktionellt är det en inloggning, men i fel händer, en illvillig mottagare på andra sidan, så är ju denna inloggning ett frikort in på ditt bankkonto. Det är ju så bedragarna jobbar, skickar ut länkar för dig att logga in med bank-id.
Hur då? Vet du att det har hänt?
 
A AndersS skrev:
Om du läser hela tråden så har det diskuterats många gånger och att det även finns lösningar idag.
Jag har i några inlägg noterat lite kring hur det kan lösas.
Så även jag som kanske tillhör den äldre skaran i forumet tycker att tjänsten BankID är väldigt bra.
Även jag gillar BankID, och har hittills inte drabbats av några elaka försök till scammning.
Det jag reagerade på var tonen jag uppfattade i inlägget jag svarade på.
Kankse uppfattade jag fel, men "Det enda sättet att bli scammad via Bank ID är om man är äldre och kognitivt nedsatt eller kriminellt naiv." låter för mig som att han skriver att det inte är något problem för det drabbar bara "andra", som om det inte vore ett verkligt problem då.

/C
 
Kanske dum fundering, ett nytt ord för mig är scamming/scamma, är det inte vanligt lurendrejeri? Eller har man lagt in någon annan värdering i det "svengelska" ordet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lurendrejeri
 
Problemet, enligt mig, är att bankid har släppt på massa annat som kunde ha en light-tjänst för inloggning.

Om bankid verkligen bara användes att signera avtal, föra över större summor pengar och logga in i sin banktjänst så skulle risken för att bli lurad vara mindre.

Om man börjar använda bankid för att logga in på sin hotmail så blir det slentiran över det.

Det andra problemet är just de som ringer upp. Det borde som sagt alltid vara du själv som initierar. Aldrig nåt annat. De borde ha ett annat system för identifiering för uppringande. Där man inte kan ta ut/överföra pengar.
 
D
J JohanLun skrev:
Problemet, enligt mig, är att bankid har släppt på massa annat som kunde ha en light-tjänst för inloggning.

Om bankid verkligen bara användes att signera avtal, föra över större summor pengar och logga in i sin banktjänst så skulle risken för att bli lurad vara mindre.

Om man börjar använda bankid för att logga in på sin hotmail så blir det slentiran över det.

Det andra problemet är just de som ringer upp. Det borde som sagt alltid vara du själv som initierar. Aldrig nåt annat. De borde ha ett annat system för identifiering för uppringande. Där man inte kan ta ut/överföra pengar.
Det går ju att göra bättre redan idag, med 3D-secure och de QR-koder som blir allt vanligare så minskar möjligheterna att luras. Man kan helt enkelt välja olika nivåer beroende på vad som ska göras.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det kommer bli bättre, gammal klyscha "Rom byggdes inte på en dag". Det är inte till hjälp för de som blir lurade, samtidigt skulla det vara intressant att veta hur många som blir lurade i procent utifrån antal identifieringar och underskriftet som görs dagligen.
Och även utifrån andra lurendrejerier.
https://m.dagensvimmerby.se/nyheter...s-av-romansbedragare-blev-av-med-jattebelopp/
Sedan personer som hämtar betal/kreditkort vid dörr för att förhindra lurendrejeri, där just detta är lurendrejeri. Eller skicka pengar via Swish, osv.
Kommer alltid nya sätt för lurendrejare och hur vi som individer är, tyvärr oundvikligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det går ju att göra bättre redan idag, med 3D-secure och de QR-koder som blir allt vanligare så minskar möjligheterna att luras. Man kan helt enkelt välja olika nivåer beroende på vad som ska göras.
Jo autentisieringen är nog 100% säker men det är ju inte problemet utan mer att någon som uppger sig vara från tex Mio ringer upp (tidigare postat) och måste lösa en felaktig möbelbeställning på 20000 kr och det måste ske med bankid. "Tant Agda" får panik och gör som hon instrueras......
 
D
P paralun skrev:
Jo autentisieringen är nog 100% säker men det är ju inte problemet utan mer att någon som uppger sig vara från tex Mio ringer upp (tidigare postat) och måste lösa en felaktig möbelbeställning på 20000 kr och det måste ske med bankid. "Tant Agda" får panik och gör som hon instrueras......
Japp, men om man då kräver 3D-secure på pengatransaktioner så måste vederbörande scanna en QR-kod i realtid, det blir snabbt värre för bedragarna.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.