73 617 läst · 2 264 svar
74k läst
2,3k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Nej det kanske inte har specifikt med BankID att göra men visst är BankID en relativt ny metod som medger att man av misstag skadar sig rejält ekonomiskt mycket snabbare än tidigare.A AndersS skrev:
Folk har blivit avlurade pengar i alla tider men modern teknik som BankID underlättar för bedragaren genom att den tröghet som tidigare fanns (delvis) är borta.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag vet inte om kamera igenkänning skulle gör så mycket extra. Det handlar om att folk "frivilligt" gör dess transaktioner. Inte att obehöriga gjort någon transaktionJ JohanLun skrev:Bra förslag. Lägg till en funktion som använder kameran och gör samma check bank personalen tidigare gjorde, personen är samma som legget och inte under hot eller press. Går att lura med ai men försvårar. Lägg sen på att större transaktioner tar ett litet tag och informeras på något sätt som är tydligt. Eller kräver en tredje person.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Så är det och gäller hela digitaliseringen som tagit fart de senaste 20-25 åren att det påverkar samhället och personer olika.Alfredo skrev:Nej det kanske inte har specifikt med BankID att göra men visst är BankID en relativt ny metod som medger att man av misstag skadar sig rejält ekonomiskt mycket snabbare än tidigare.
Folk har blivit avlurade pengar i alla tider men modern teknik som BankID underlättar för bedragaren genom att den tröghet som tidigare fanns (delvis) är borta.
Medlem
· Uppland
· 1 771 inlägg
Om Bengt 85 plötsligt vill föra över sitt livs besparingar till AB Romansbedrägerier så går det att göra med internetbanken och en del pyssel som bedragarna är experter på. Om han istället skulle kommit in med rullatorn till det lokala bankkontoret skulle han fått kontrollfrågor.A AndersS skrev:Nu är du inne på ett område som inte har med BankID specifikt att göra, utan en hel livssituation utifrån t.ex. sjukdomspåverkan eller någon form av funktionshinder. Här finns det andra funktioner i samhället som kan träda in och jag har skrivit om det tidigare med fullmakter, god man och som sista utväg en förvaltare, de två sista fastställs av tingsrätt. Kan genomföras både i samtycke eller som tvingande åtgärd. (jag har både fullmakter är även god man)
Hela den delen är så komplex att den inte är relaterat BankID mera än att funktionen kan behöva användas av någon annan eller med hjälp av någon annan för att skapa tillräcklig säkerhet.
Jag förde över en summa betydligt mindre än vad man tänker sig som "sitt livs besparingar" från Nordea förra veckan och de krävde diverse mer eller mindre konstiga kontrollfrågor. Så vissa spärrar finns det.H HenrikHuslöse skrev:
Sen är jag tyvärr inte säker på om dessa spärrar minskar brott eller bara krånglar till legitim användning...
Medlem
· Uppland
· 1 771 inlägg
Det är ju därför de finns. Tyvärr vet väl expertbedragarna hur man överlistar dem. Samtidigt blir de ett hinder för vanliga personer som faktiskt ska betala en bil.Alfredo skrev:Jag förde över en summa betydligt mindre än vad man tänker sig som "sitt livs besparingar" från Nordea förra veckan och de krävde diverse mer eller mindre konstiga kontrollfrågor. Så vissa spärrar finns det.
Sen är jag tyvärr inte säker på om dessa spärrar minskar brott eller bara krånglar till legitim användning...
Så är det och inget du kan ta ifrån en person som har full egen beslutsrätt och inte är omyndigförklarad.H HenrikHuslöse skrev:
Vad en rullator har med det att göra förstår jag inte.
Medlem
· Uppland
· 1 771 inlägg
Det är dock det jag förespråkar att man ska göra. Jag ser livet lite som ett hjul från vaggan till graven. Människor bör ha en kokong runt sig när man börjar och slutar jordelivet. Mitt i livet får man ta fullt ansvar för sig själv och hjälpa unga och gamla i familjen. Ingen förespråkar att en femåring ska vara myndig, så man får fundera på varför en 85-åring ska vara det.A AndersS skrev: