D Dilato skrev:
Banken ringer aldrig aldrig och ber någon att logga in eller lämna ut några koder eller sådana saker.
Det har hände flertalet gånger när jag höll på och köpa bostad. Ska tilläggas att det var minst två olika banker det gäller.

jpsjogren jpsjogren skrev:
Det har hände flertalet gånger när jag höll på och köpa bostad.
..att banken bad dig logga in med bank-id under samtalet?
Vad var orsaken att banken ringde dig (och vilken bank)?

Det har hände flertalet gånger när jag höll på och köpa bostad. Ska tilläggas att det var minst två olika banker det gäller.
Jo men då sker det ju eftersom du gett ett konkret uppdrag till mäklaren/bankerna för att genomföra köpet.

D Dilato skrev:
..att banken bad dig logga in med bank-id under samtalet?
Vad var orsaken att banken ringde dig (och vilken bank)?
För att jag kan inte ringa växeln och få prata med rätt person med en gång. Då ber dom nån ringa upp senare när tid finns, då behövde den personen veta vem som svarade i telefon. Danske Bank.

Sen iom bolån så blev det också bankbyte till Handelsbanken. Då ringde dom upp för att sätta upp diverse konton osv, minst en gång kommer inte ihåg om det var fler än så.

Alla gångerna gjorde jag som dom vill, mest för att jag visste att dom skulle ringa och sen får man ju titta en gång extra i BankID appen om exakt vad man godkänner

P paralun skrev:
Jo men då sker det ju eftersom du gett ett konkret uppdrag till mäklaren/bankerna för att genomföra köpet.
Köp? Nä, det handlade om lånelöfte som skulle bli lån för en specifik bostad. Mäklaren var inte inblandad

Köp? Nä, det handlade om lånelöfte som skulle bli lån för en specifik bostad. Mäklaren var inte inblandad
Jo samma sak och då har ju du begärt/gett ett uppdrag om att få ett lånelöfte från en bank. Givetvist måste man då använda bankid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo, men bedragarna blir ju mer och mer avancerade. Gå på ett par visningar, ta regnr, ring runt när budgivningen är igång och säg du är från mäklaren / banken och be kunden göra detta.

Jag har också blivit uppringd av banken, men precis som ni säger så har det varit i samband med ett "ärende" men jag har precis tänkt samma sak, de säger de aldrig ska fråga om bankID, men de gör det om man "väntar" sig att de ska ringa upp.

Jag tror det kommer komma fler scamförsök där de hittar hål och vägar att luras. Detta främst pga den mänskilga faktorn, att många som använder BankID itne alls förstår hur det fungerar. Det visar sig ju gång på gång hur lättlurade vi är. Största sårbarheten är vi människor.

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo samma sak och då har ju du begärt/gett ett uppdrag om att få ett lånelöfte från en bank. Givetvist måste man då använda bankid.
Poängen är att banken faktist ringer upp. Tvärtemot vad dom själva säger att dom gör.

• Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Man borde gjort som denna snubben på reddit

[media]
Intressant tråd.

Det skulle vara otroligt bra om JAG kunde be de som ringer mig att identifiera SIG! Jag ska nog göra så på nästa jobbiga försäljare, att jag ber att få motringa på ett verifierat telefonnummer. :) Men helst att DE legitimerar sig med BankID, kan jag skicka en sådan förfrågan till någon? Dvs jag får ett personnummer av någon och denne kvitterar på sin sida att det är "rätt" person?

Jag tycker detta lite liknar blockets "verifiering". Om jag ska skicka ett meddelande till en som säljer en "ny iphone 15" så måste JAG verifiera mig med BankID. Men den som satte ut annonsen med mötesplats plattan och ett kontantkortsnummer har historiskt inte blivit ombedd att identifiera SIG. Nu har jag inte sålt nåt på ett tag, men jag har en känsla av att blocket med kniven på strupen tvingats att göra nåt åt det här, men innan verkade det bara vara säljarna man skyddade. Pga man får intäkter av köpare, även oidentifierade.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Poängen är att banken faktist ringer upp. Tvärtemot vad dom själva säger att dom gör.
Jo givetvist ringer de upp om DU efterfrågat ett uppdrag som ett lånelöfte. (sen måste man då givetvist använda bankid för säker identifiering)

P paralun skrev:
Jo givetvist ringer de upp om DU efterfrågat ett uppdrag som ett lånelöfte. (sen måste man då givetvist använda bankid för säker identifiering)
Vill du inte förstå detta är det upp till dig. Lycka till i livet

Fairlane
Jag tycker banken gör väldigt fel som ringer upp och ber personer autentisera sig med BankID. Det skapar problem. Det spelar ingen roll om jag startat ett ärende, det bör hanteras annorlunda.

Exempelvis om jag ringer för att förhandla ränta och banken senare ringer tillbaks. Då kan de lämna något skriftligt som jag ska signera. Lite krångligare med en potentiell ny bank, där jag inte redan är kund, men att slentrianmässigt ringa folk och be de använda BankID håller inte om man samtidigt säger "Vi ringer aldrig och ber dig använda BankID".

• Gilla
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Vill du inte förstå detta är det upp till dig. Lycka till i livet
Nej jag förstår inte... DU har ju frågat en eller flera banker om ett lånelöfte.
Du måste givevist då säkert identifiera dig när banken ringer upp om lånelöftet.
(det kan ju vara någon annan i ditt namn/identitet som begärt detta)

Låg nivå nu.

Du ringer banken, hamnar i telefonkö.
Banken ger dig möjlighet att bli uppringd på numret du ringer från utan att mista din köplats.

När banken sen ringer måste du självklart identifiera dig.

Den som menar att detta strider mot budskapet att banken aldrig ringer upp å ber om bankID får nog ta en funderare till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.