73 266 läst · 2 264 svar
73k läst
2,3k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Bör vara enkelt att införa. Dagens blågröna för att identifiera och vid underskrift så visas bilden i rött.P pmd skrev:
Eller så väljs färger som fungerar för de flesta som lider av någon form av "färgblindhet".
Eurocard ringde mig en gång när jag satt på jobbet och berättade att de hade spärrat mitt kort. Jag skulle få ett nytt med posten inom ett par dagar.H HenrikHuslöse skrev:
De tyckte att det var högst osannolikt att jag hade köpt nånting (ganska dyrt, tror jag) nånstans långt borta (utanför Europa, tror jag att det var). Det tycker jag också, svarade jag.
Någon identifiering med bankid behövdes förstås inte.
Och det är ju precis så det fungerar, det står ju tydligt vad du signerar. Och man ställer in så att id går på faceid och signering kräver kod finns ju inte en chans att man skall förväxla de två.P pmd skrev:
Det är både en kunskaps och beteendefråga hur man gör. Så det du eller jag ser som självklart, är kanske inte det.........mnils skrev:
Så BankID är säkert, garderar med vad vi vet idag, men sedan har vi t.ex. beteendevetenskapliga aspekter.
Inte alltid. Bara för några dagar sedan skulle jag göra en överföring från Nordea som tydligen var över någon gräns. Efter ett samtal till dem där de ställde en del (märkliga) kontrollfrågor ville de ha en signering via BankID. Här stod absolut inget om vad som signerades. Bara att det var från Nordea. När jag ifrågasatte det menade de att jag "signerade överenskommelsen i vårt samtal". Och så kan man kanske se det men inget av detta framgick i BankID-appen.mnils skrev:
Ångrar att jag inte tog en skärmdump för jag tyckte det var märkligt.
Ja, vad är det konstiga med det?Nissens skrev:
(Förutom att banken försöker säga att de aldrig gör det...)
Senast var några månader sedan när jag höll på och avslutade några bankkonton i min fars dödsbo.
Vissa delar skedde på plats på kontoret, andra delar hanterades av en central avdelning.
De ringde senare upp mig och givetvis litar inte de på att det är rätt person som svarar i telefonen, det vore absurt. Därför initieras en bank-id inloggning.
Detsamma har hänt i andra tillfällen när jag har ringt banken för något ärende och rätt person inte funnits tillgänglig direkt. Då ringer de tillbaka och innan något av vikt görs identifierar de den som de har ringt till.
Helt vanligt bank-arbete och inte något som helst konstigt.
Förutom den detaljen att banken säger att de aldrig ringer upp och ber någon identifiera sig...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 800 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 800 inlägg
Ja, jag tror risken att bli lurad är lägre för mig än för gemene man och klart lägre än för folk som tycker det är är väldigt läskigt och krångligt.Bananskalare skrev:
Jag tror på ännu mer utbildning av folk och om det är så att några banker faktiskt ringer och ber folk signera så borde de bankerna få böter för det, för de förstör.
Sen ska man aldrig underskatta risken och tro att man är säker för att man jobbar med säkerhet. SÄPO hade Payman anställd länge till exempel och jag läste en intressant artikel från en internationellt erkänt säkerhetsexpert som blev utsatt för ett kreditkortsbedrägeri.
De ringde precis när han skulle genom säkerhetskontrollen på flygplatsen, så han vare stressad och lämnade ut sitt kontokortnummer. Han lämnade bara ut 7 (tror jag) av de 16 siffrorna, men i och med att han nämnde vilken bank han hade så räckte det för deras kreditkort hade 9 gemensamma siffror.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 800 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 800 inlägg
Jag förstår tanken, men anser bankerna gör helt fel. Du autentiserar dig för någon som du tror är banken, men kan inte veta. De borde inte göra så.Dowser4711 skrev:Ja, vad är det konstiga med det?
(Förutom att banken försöker säga att de aldrig gör det...)
Senast var några månader sedan när jag höll på och avslutade några bankkonton i min fars dödsbo.
Vissa delar skedde på plats på kontoret, andra delar hanterades av en central avdelning.
De ringde senare upp mig och givetvis litar inte de på att det är rätt person som svarar i telefonen, det vore absurt. Därför initieras en bank-id inloggning.
Detsamma har hänt i andra tillfällen när jag har ringt banken för något ärende och rätt person inte funnits tillgänglig direkt. Då ringer de tillbaka och innan något av vikt görs identifierar de den som de har ringt till.
Helt vanligt bank-arbete och inte något som helst konstigt.
Förutom den detaljen att banken säger att de aldrig ringer upp och ber någon identifiera sig...
Medlem
· Uppland
· 1 768 inlägg
Du överskattar människors förmåga något enormt. Framförallt äldre människors.Bananskalare skrev:Men vad vi kan konstatera är att folk blir lurade Det är inte bank id som har någon säkerhetsbrist säkerhetsbristen är människan. Jag har svårt att se bank id ska tvingas göra mer, Det försämrar för vi som inte blir lurade.
Men det är så typiskt istället för att erkänna jag gjorde fel. Nä det är alltid någon annans fel.
Egentligen varför blir folk fortfarande lurade? Det är ingenting nytt Många företag går tydligt ut med att de ringer inte upp och vill att man ska logga in. Media skriver väldigt mycket om problemet.
Sen förstår jag inte. Hur kan man missa vart man är på väg att logga in? Sen när man kommer till den kristiska punkten det är när pengarna ska byta ägate. Det står att mam ska skriva under sen står det överföring med ett från konto och till konto.
Varför skulle banken vilja att man för över massa pengar till ett okänt konto?
Man får helt enkelt tänka till framförallt godkänna en överföring på massa tusenlappar? När någon ringer.
Det är många år som folk blivit lurade med bank id. Läser inte folk tidningar?
Skärpning! Om man känner själv att man är lätt lurad avinstallera bank id. Eller ha koden uppskriven hemma på att bra ställe.
Det finns folk som fortfarande har alla koder tillsammans med namn på en lapp i plånboken..
Har man anhöriga som är i riskzonen. Då kanske man måste göra något innan det händer.
Eftersom som sociala medier ska ha så stort ansvar kanske man ska tvinga dessa att lägg ut infon i de flödena folk har. Då finns infon överallt.
Om jag nu blir lurad så skulle jag verkligen få stå i skamvrån. Men jag skulle ta ansvar för mina handlingar. Det är jag som gjort fel.
Eget ansvar
Jag har ironiskt nog ett exempel häromdagen när en äldre släkting skulle ringa sin dotter angående att föra över pengar. Personen ringde istället två olika barnbarn som blev jätteglada att få pengar.
Hur ska du få dessa personer att inte gå på bedrägerier? Eget ansvar kräver förmåga att faktiskt ta eget ansvar.
Många som blir lurade torde vara människor som växte upp långt innan internets genombrott. För dem är bankid och internetbank svarta lådor som de inte alltid förstår funktionen hos. Knappandet på mobiltelefonen och datorn blir en slags cargo cult-kunskap som de lär sig.Bananskalare skrev:
De förstår alltså inte den underliggande funktionen av vad de sysslar med, men "tvingas" ändå använda moderna system för bankaffärer och betalningar eftersom de gamla systemet i stort sett inte finns längre.
Ingen har nämnt något om att banken frågar efter bank-id när man själv kontaktar banken…Dowser4711 skrev:Ja, vad är det konstiga med det?
(Förutom att banken försöker säga att de aldrig gör det...)
Senast var några månader sedan när jag höll på och avslutade några bankkonton i min fars dödsbo.
Vissa delar skedde på plats på kontoret, andra delar hanterades av en central avdelning.
De ringde senare upp mig och givetvis litar inte de på att det är rätt person som svarar i telefonen, det vore absurt. Därför initieras en bank-id inloggning.
Detsamma har hänt i andra tillfällen när jag har ringt banken för något ärende och rätt person inte funnits tillgänglig direkt. Då ringer de tillbaka och innan något av vikt görs identifierar de den som de har ringt till.
Helt vanligt bank-arbete och inte något som helst konstigt.
Förutom den detaljen att banken säger att de aldrig ringer upp och ber någon identifiera sig...
Håller du på med ett speciellt ärende med banken är det ju inte så konstigt heller, men det är inte heller det vi diskuterar…