A AndersS skrev:
Vad är BG?
Bankgiro.

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Fast är det någon man känner från banken är det inte "från okända".
Eftersom de inte vet vem du är så kan åtminstone inte du vara så känd för dem.

Oavsett, så har de flesta banker slutat med personliga bankmän, de försvann lite efter att bankfacken försvann.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
mnils skrev:
Man kan ju fråga sig hur många privatpersoner som egentligen behöver kunna skicka pengar direkt till andras bankkonton?
Tror du inte de flesta då och då skickar pengar till egna konton och ur bankens synvinkel är det väl ingen skillnad att skicka till egna konton eller till andras konton?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bankgiro.
Och en app för att överföra pengar?

Nissens Nissens skrev:
Oavsett, så har de flesta banker slutat med personliga bankmän, de försvann lite efter att bankfacken försvann.
nordea har om man själv vill ha en

P
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är ett vanligt upplägg men likafullt inleds processen "att nyttja BankID" med att banken ringer upp och man kommer överens om något. Inget konstigt alls men det "bryter" mot mantrat att man aldrig ska använda BankID utifrån bankens initiativ.
Inlägg #213 handlar visserligen om Telia, men jag har definitivt blivit uppringd av en bank som ville att jag skulle godkänna någonting med bankid. Jag minns vilken bank det var men det var nog inte i år eftersom jag inte längre kommer ihåg ärendet.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men precis så här går ju många av bluffarna till. Sen anlitade då SvT/UG en kunnig hacker för att spåra och frågan ställdes ju varför inte svenska polisen inkl bankerna gör samma sak?
Det beror nog på att polisen inte får bryta mot lagen, och att bankerna inte vill göra det heller.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Men när jag betalar med blipp står jag i trång kö eller på en tunnelbanestation, kanske saknar läsglasögon, är trött, stressad osv. Även om jag vet att jag måste vara uppmärksam så tror jag det skulle kunna bli fel.
Det är delvis därför som jag aldrig betalar med blipp.
Ett annat skäl är att jag inte har lust att förvara mina kort i ett RÖS-skyddat fodral. Det skulle bli lite för bökigt.
J JohanLun skrev:
Jag vet heller inte, detta med QR kod, det borde väl bara vara att spegla en qr kod från tex banken till en annan sida som säger sig vara något helt annat?
Jag tror inte att en spegelvänd QR-kod fungerar så bra. 😎😉

P pmd skrev:
Det beror nog på att polisen inte får bryta mot lagen, och att bankerna inte vill göra det heller.
Njou... vi har ju varit väldigt naiva på ett flertal fronter. 🤔

Men i det man nu föreslår så ska det bla finnas ett gemensamt "målvaktsregister" hos bankerna.
Sen i sak så borde den svenska polisen kunna "follow the money" likadant som hackern gjorde.
Han meddelade ju även bankerna om sina fynd och det visades ju under SVT's granskning.

Nissens
T tergo skrev:
nordea har om man själv vill ha en
Ok, på SEB är det borta åtminstone på de kontoren jag varit i kontakt med. Men det är väl olika då.

Ändå har de aldrig ringt upp mig för att be mig legitimera mig. Däremot kan de be mig om det när jag ringer upp dom. 😊

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, på SEB är det borta åtminstone på de kontoren jag varit i kontakt med. Men det är väl olika då.

Ändå har de aldrig ringt upp mig för att be mig legitimera mig. Däremot kan de be mig om det när jag ringer upp dom. 😊
Har själv SEB sedan lång tid och jag kan inte minnas att de ringt upp någongång och bett mig använda bank-id. Däremot är det ju jag som har "bollen" om jag vill något att kontakta SEB, oftast då telefonbanken.
Sen är "säkra meddelanden" mycket bra som kräver att man är inloggad.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Har själv SEB sedan lång tid och jag kan inte minnas att de ringt upp någongång och bett mig använda bank-id. Däremot är det ju jag som har "bollen" om jag vill något att kontakta SEB, oftast då telefonbanken.
Sen är "säkra meddelanden" mycket bra som kräver att man är inloggad.
Exakt min erfarenhet också! 😊

• Gilla
paralun
  • Laddar…
P paralun skrev:
Har själv SEB sedan lång tid och jag kan inte minnas att de ringt upp någongång och bett mig använda bank-id.
Jag blev uppringd av just SEB för mindre än två veckor sedan då de vill diskutera "pensionslösningar". Här var inte något BankID inblandat men inte är det direkt ovanligt att en bank ringer upp.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag blev uppringd av just SEB för mindre än två veckor sedan då de vill diskutera "pensionslösningar". Här var inte något BankID inblandat men inte är det direkt ovanligt att en bank ringer upp.
Jo mycket ovanligt för mig, sen om de vill något så får de använda "säkra meddelanden" eller att jag frågar samma väg.

Minns ett tillfälle då jag blev uppringd och kvinnan tyckte mitt sparande var en röra och det blev ett bra samtal.

P
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Jag har skadat en kroppsdel och har röntgat mig för en vecka sedan. Jag fick sent på söndagskvällen ett sms från "XX mottagning som vill kontakta mig", och där jag ombeds att klicka på en helt intetsägande länk-adress och webbsida, för att logga in med BANK-ID! Varningsklockan gick igång på full rulle. Scam eller från en faktisk vårdgivare som ska undersöka mig vidare?

Jag loggar in på 1177 och kan se att min läkare 2 dagar innan meddelat mig att företaget, en underleverantör till vården, ska kontakt mig. Skönt att höra tänker jag, bortsett från att de har usla omdömen på Googla (hjälp!).

Till saken, jag blir upprörd att företag så lättvindigt tror att folk ska använda BANK-id till att identifiera sig. På röntgen identifierade jag mig med mitt körkort på plats - så ska det fungera.

BANK-ID är till för banken, och ska inte missbrukas på annat. Det kommer bli lättare att bli scammad om BANK-ID ska börja användas på fler sidor och bli kutym. Helt OK att 1177 har bank-id, men det har sina förklarliga anledningar. Skatteverket mm är också OK. Men inte privata företag, så vida det inte handlar om att identifiera sig vid köp mot banken av tjänster och varor.

Jag använder ett svenskt webbhotell, privat, och de har börjat använda BANK-id som inloggningsmetod - dock inget krav.

Jag ska ringa vårdgivaren imorgon och säga att de kan kontakta mig via telefon vid kontakt och bokning av tid. Tjurgubbe som jag är ;) av principer, tänker jag inte använda BANK-id hos dessa, som dessutom är en usel vårdgivare om recensionerna stämmer:

"Nonchalant läkare som inte kollar på röntgenbilderna" "skäller ut mig för att vara sen, när jag väntat länge" "ber inte om ursäkt för att läkaren är sen" "de vill bara kicka ut patienterna snabbt för att tjäna pengar" - upprepar många.

Ursäkta sidosprået, men vad tycker ni ang BANK-ID och i vilket utsträckning det ska användas?
Att använda Bankid via en random site är väldigt osäkert.
Betydligt bättre är antagligen om siten visar en QR-kod man skannar med Bankid-appen och sen får upp namnet på företaget/tjänsten i appen innan man identifierar sig i appen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.