73 268 läst · 2 264 svar
73k läst
2,3k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 800 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 800 inlägg
Jag har blivit uppringd av min bank några få gånger de senaste 10 åren. Det kan vara En missad betalning av bolånet, att rabatten på bolånet förfallit och de ringer för att ge mig ett förslag på ny rabatt etc. Aldrig har de bett mig använda BankID. Om de gör det så borde man meddela dem just det att banken säger att de aldrig ringer och ber om koder eller BankID.
Men snälla lille vän, mina bankkontakter ringer ofta upp mig. Vad skulle det vara för konstigt med det?Nissens skrev:
Ja jag har framfört många gånger hur otroligt inkonsekventa många banker (och liknade organisationer) är i sin information om hur BankID ska brukas jämfört med hur de själva agerar.Fairlane skrev:
Din härskarteknik suger, just den var modern på 70-talet. 😂😂Alfredo skrev:
Dina ”bankkontakter” ringer upp dig så att du kan identifiera dig med bankid? 😂
De vet alltså inte vem du är?
Detta blir bara fånigare och fånigare, jag avslutar denna diskussionen här. 😊
Hoppas du har en fin helg!
Naturligtvis vet de det. Varför tramsar du? Som jag skrev alldeles nyss handlar det oftast om:Nissens skrev:
Jag vet inte hur jag ska kunna uttrycka mig tydligare.Alfredo skrev:
En vettig bank har sådan funktionalitet i "mina avtal" som man signerar genom att logga in på banken och godkänna där.Alfredo skrev:
Andra avtal jag signerat med e-signatur (elavtal) har skett via exempelvis GetAccept.
Ja det är ett vanligt upplägg men likafullt inleds processen "att nyttja BankID" med att banken ringer upp och man kommer överens om något. Inget konstigt alls men det "bryter" mot mantrat att man aldrig ska använda BankID utifrån bankens initiativ.D Dilato skrev:
Min(a) bank(er) ringer inte, dom skickar meddelanden på Kivra som i sin tur skickar epost till mig att meddelandet kommit.Alfredo skrev:
Enda gångerna jag pratat med bank på telefon är när jag ringt upp kundtjänst av någon anledning.
Jag undviker att svara i telefon från okända, oftast är det säljare eller krypto-scammers och jag vill inte ha med någondera av dessa att göra 😉
Som företagare så ringer banken ibland och det brukar gälla någon transaktion man precis lagt, eller att de vill sälja på en någon ny tjänst, men inte kräver de att man skall använda bankid för det.Alfredo skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag är på samma spår... Det ända som händer när man lite halvstressad och ska för över pengar mellan kontona och man väljer fel app. Man blir irriterad. Och förbannad. Jag tror att det som kan stoppa det är framförallt information Sen om saker tar tid. Risken finns att någon tänker till.Fairlane skrev:Jag undrar om ett uppdelande i två appar, en för autentisering och en för signering verkligen skulle hjälpa någon enda som går på dessa blåsningar.
"Banken" ringer och säger att de ser konstig aktivitet på kundens kort eller konto och ber kunden autentisera sig för att "banken" ska kunna stoppa detta. Kunden autentiserar sig och sen knappar den trevliga personen från "banken lite på datorn" och ber kunden signera något "det behövs för att stoppa stölden" och kunden signerar såklart...
Kunden hade agerat likadant även med två olika appar tänker jag. Om banken ser märkliga transaktioner kan de givetvis blockera dessa utan kundens signatur, det tror jag alla förstår, men man gör tokigt när man är stressad. Lika tokigt kommer man agera med två separata appar tänker jag.
Resonemanget ovan tycker jag passar även för att man använder appen till för mycket (vilket jag inte anser att man gör). Man kommer bli lika stressad när någon ringer och säger att besparingen är på väg att stjälas.
Men man kan inte göra det för säkert system. Det måste fungera för de alla som inte blir lurade. De som blir lurade
Använder det många gånger. Det går som säkerligen att göra något nästan helt säker från att bli lurad. Eller från att fullfölja det.
Det här är problemet med människan
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Om banken ringer mig. Varför ska jag behöva använda bank id? Om de vill diskutera olika transaktioner så behöver de inte bank id.
Det hela är enkelt, om nu banken ringer. Det kan säkert förekomma även om det är ovanligt Men de behöver inte mitt bank id.
Behöver de mitt tillstånd för att ändra något då skickar det brev.
Det hela är enkelt, om nu banken ringer. Det kan säkert förekomma även om det är ovanligt Men de behöver inte mitt bank id.
Behöver de mitt tillstånd för att ändra något då skickar det brev.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Man kan ju fråga sig hur många privatpersoner som egentligen behöver kunna skicka pengar direkt till andras bankkonton? Idag har vi har ju både BG och Swish båda visar namnet på den man skickar till innan man godkänner betalningen. För IBAN överföringar vill de ju alltid att man fyller i mottagens namn adress och bank, skriver man helt tokigt här ringer banken.
Att ha flera olika appar för att göra egentligen samma sak är ingen bra ide, det gör ju bara att man kommer vara mindre van vid att använda dem och man får historik på flera olika ställen och flera saker som skall underhållas med nya cert och unika lösenord.
Att ha flera olika appar för att göra egentligen samma sak är ingen bra ide, det gör ju bara att man kommer vara mindre van vid att använda dem och man får historik på flera olika ställen och flera saker som skall underhållas med nya cert och unika lösenord.