94 276 läst · 3 129 svar
94k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 247 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 247 inlägg
Jag vill inte att bankpersonalen tittar i min telefon så den ger jag inte iväg.S sebastiannielsen skrev:
Jag har även mobilt BankID på jobbtelefonen. Det finns inte på världskartan att jag låser upp den och lämnar till någon på banken utan att jag har koll på den.
Ok, spärra legitimation så fort personen lämnar banken, alternativt så följer den individen med bankpersonalen, vare sig de får eller inte. Hotar man till sig ett mobilt BankID med någon annans personnummer så bryr man sig nog inte om ifall man får följa med eller inte, man följer med.S sebastiannielsen skrev:Om de kan göra det framför kunden, kan man även med lite "våldsamma tendenser" få ut ett BankID i vilket personnummer som helst, även hos en bank som personnumret inte är kund i. Därför de går iväg till ett säkrat rum. I alla fall har det varit så i de banker jag skaffat dosor och inloggningslösningar hos.
Jag har aldrig hämtat ut något mobilt BankID hos banken och kommer nog aldrig göra det, men BankID på kort har jag hämtat. Ingen förvann in i något säkert rum.
Jag förstår inte alls hur detta är tänkt att fungera.S sebastiannielsen skrev:vi pratar om TELEFONBEDRÄGERIER. Där en person över telefon förmås att aktivera ett BankID på distans, även om de så kräver ett fysiskt besök på bankkontoret.
Om de hade med ditt körkort aktiverat ett "väntande" BankID på distans, så hade du kunnat bli lurad över telefon att göra detta ("Gå in till bankkontoret imorgon och säg att du vill aktivera ditt väntande BankID, säg att du inte har nationellt ID, så löser sig allt").
Bedragare A sitter 50 mil bort och vill ha tant Agdas mobila BankID på en telefon som han har kontroll över. De ringer tant Agda och ber henne gå till telefonen för att aktivera ett mobilt BankID på en telefon som är 50 mil bort?
Du får helt enkelt bara acceptera att det är så, skulle jag göra det så får jag rapportera det och så raderas telefonen, så enkelt är det, bankpersonal är inte undantagen och det finns goda skäl till det, de har inga egenskaper som motiverar detta.S sebastiannielsen skrev:Då får du inte heller installera BankID på den. Sådana devices är ofta strikt förbjudna att använda något som helst privat. Och får du använda dem privat, så klart du får lämna över dem till en bankpersonal för att de ska kunna aktivera ett elektroniskt ID på dem. Om annars är det lätt att annars säga åt IT-avdelningen att du behöver göra det så ordnar dem det åt dig. "Jag har inget nationellt ID och behöver aktivera BankID".
När det i IT-policyn står att du inte får lämna över dem till andra olåsta, så syftas det, på att inte låna ut telefonen till barn som installerar allehanda skumma spel på dem, eller någon opålitlig.
Nu skulle jag aldrig göra affärer med denna banken ändå, min mamma hade det och det var den skummaste organisationen av den digniteten jag haft att göra med men om denna historia är sann så skulle det också vara praktiskt omöjligt.
Jag skulle också stoppat mina anhöriga från att gå med på detta, -if it smells like it and looks like it..
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Såhär skulle ett bedrägeri kunna gå till:Fairlane skrev:
>> Hej, ditt BankID har blivit stulet, men jag kan hjälpa dig fixa ett nytt. Då vill jag att du gör följande:
>>Skriv in kod1 980234 i dosan. Sedan skriver du in kod2 917377 i dosan. Du ger mig svarskoden.
(Bedragaren laddar nu ner ett nytt BankID i sin telefon, men den kräver aktivering med pass/nationellt)
>>Nu är ditt BankID spärrat, men för att kunna aktivera ditt BankID igen behöver du gå in imorgon till Bankkontoret och visa ditt körkort, säga att du inte har något nationellt ID lr pass, så aktiverar personalen det.
det är DETTA som de vill förhindra genom att fysiskt aktivera BankID i telefonen åt dig.
Genom att banken har din telefon fysiskt i handen, och aktiverar BankIDt på det - så ja, då är banken 100% säker på att det hamnar i DEN telefonen och inte någon telefon 50 mil bort.
Så allt detta med nationellt ID, Pass, och att bankpersonalen aktiverar BankID åt dig rent fysiskt, är HELT OCH HÅLLET
för att förhindra åldringsbedrägerier via telefon. Det är ENBART därför som alla dessa förändringar sker.
Detta är också varför vissa banker helt tar bort möjligheten till bypass, dvs det går inte ta bort nationellt ID krav eller pass-krav ens på bankkontoret.
Och därav tar de inte ens körkort över disk JUST för att du inte ska hamna i situationen att du inte kan aktivera BankID.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 247 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 247 inlägg
Kan det bero på att du inte är tydlig?S sebastiannielsen skrev:
Nu förstår jag vad du menar, men jag ser fortfarande inte något skäl att de ska ta min telefon med sig in i ett annat rum.
Ja och på Handelsbanken fick jag ett kuvert med en koddosan och ett kuvert med ett kort. Ingen gick iväg till något annat rum.S sebastiannielsen skrev:
Nu pratar du om något du uppenbarligen inte har någon koll på alls.S sebastiannielsen skrev:
Jo men att rutinerna nu skiljer mellan bankerna är ju klart märkligt och det borde ju ligga i Bankid´s intresse för trovärdigheten att samtliga banker id-växlar med ett pass eller nationellt id-kort som har högsta tillitsnivå.S sebastiannielsen skrev:
Eller så har då just Swedbank många kunder med oklar eller falsk identitet?
Hursomhelst är jag helt övertygad om att med en statlig e-legitimation så får man ordning på det här.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Då var allt förberett redan - ditt namn står ju på kortet (det gör det på alla handelsbanken kort) - alltså har banken redan ordnat kortet i ett skyddat rum, eller snarare, skyddad fabrik. För mig så fick de gå iväg men då var det länsförsäkringar.Fairlane skrev:
Är olika rutiner i olika banker.
Precis på samma sätt som de går iväg med dosan för att aktivera den. Att dosan numera ligger i en telefon och heter "Mobilt BankID" förändrar inte saken. Är bara vissa kontors rutin att göra på sådant sätt.Fairlane skrev:
Ibland har jag som sagt fått följa med in i rummet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 247 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 247 inlägg
Det har jag *aldrig* varit med om.S sebastiannielsen skrev:Därför banken gör en telefonkontroll.
Om de kan göra det framför kunden, kan man även med lite "våldsamma tendenser" få ut ett BankID i vilket personnummer som helst, även hos en bank som personnumret inte är kund i. Därför de går iväg till ett säkrat rum. I alla fall har det varit så i de banker jag skaffat dosor och inloggningslösningar hos.
Allt som är känsligt görs i ett låst rum som kräver passerkort. Ibland har man fått följa med, ibland inte.
Att någon med våld skulle kunna tvinga till sig att man aktiverar någon annans BankID skiljer sig ju inte på något vis från om någon med våld försöker tvinga personalen att göra en överföring till sitt eget bankkonto.
Det är något banken har rutiner för och efter att de har tryckt på det tysta larmet så att polisen kommer kan de absolut genomföra åtgärden, ge personen i fråga tillgång till vilket BankID som helst eller vad som nu krävs för att minska risken för våld.
Sedan stänger man helt enkelt av legitimationen direkt efteråt, när polisen säkrat situationen.
(Eller för tillbaka pengarna etc.)
Och vad hjälper ett säkert rum om någon gängkriminell hotar personalens familj om denne inte lägger till "rätt" BankID på telefonen?
Det ska bli roligt när första kändisens privata bilder läcker ut från Swedbank, bara en tidsfråga.S sebastiannielsen skrev:Då var allt förberett redan - ditt namn står ju på kortet (det gör det på alla handelsbanken kort) - alltså har banken redan ordnat kortet i ett skyddat rum, eller snarare, skyddad fabrik. För mig så fick de gå iväg men då var det länsförsäkringar.
Är olika rutiner i olika banker.
Precis på samma sätt som de går iväg med dosan för att aktivera den. Att dosan numera ligger i en telefon och heter "Mobilt BankID" förändrar inte saken. Är bara vissa kontors rutin att göra på sådant sätt.
Ibland har jag som sagt fått följa med in i rummet.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Precis, och hos vissa banker har de fått gå iväg.Dowser4711 skrev:
Länsförsäkringar gick iväg för aktivera min dosa. Det kunde man tydligen inte göra vid "kunddisken". Men då fick jag följa med in i det skyddade rummet eftersom även lite papper skulle skrivas på.
Nordea - säga upp konto - kunde de tydligen inte göra vid den där "ön" som stod mitt bland kunderna, utan de var tvungna att gå iväg. Fick INTE följa med.
Swedbank - där kunde de tydligen göra allt från "kund-ön". Inkl skapa dosor och säga upp konton.
SEB - BankID - där gick de iväg med mobiltelefonen för att aktivera ett BankID. Fick låsa upp den åt dem, så gick de in i BankID och sedan valde Aktivera med QR-kod för att hålla skärmen vaken (så den inte "somnade").
De kom tillbaka med telefonen och då var det "Välj din PIN-kod" rutan uppe.
Danske Bank - De har inga kund-öar utan där får man boka tid och där kommer man direkt in i ett personligt kontor med bankmannen.
Så ja, rutinerna skiljer för vad de kan göra från vilken plats. Skiljer sig också om det är mkt kunder eller lite kunder i banken.
Nej men har bytt bank sisådär 5 gånger i livet. Oftast efter att servicen försämrats hos vissa banker så har jag bytt till en bättre.D djac skrev:
Det är när man tar en nummerlapp och sedan försöker göra lite mer "avancerade" ärenden från "kunddisken" som de tydligen måste gå iväg och göra det från en säkrare plats.
Kändisar går inte in och tar en nummerlapp. De har personlig bankman de ringer till så ordnar de allt, behöver något göras fysiskt på plats, så får de följa med överallt.D djac skrev:
Redigerat:
Jo enklaste formen är ju att man genererar ett bankid på någon annans mobil från någons konto.Fairlane skrev:
Sen ännu värre om man har hela kundkonton med oklar identitet.
Ett pass eller nationellt id-kort (med högsta tillitsnivå) som verifiering gör ju att det blir klart säkrare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 247 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 247 inlägg
Men det är ju inte en falsk identitet, möjligen en falsk identitetshandlingP paralun skrev:
Ja det har ju Swedbank viss erfarenhet av, särskilt i de baltiska länderna.P paralun skrev:
Lite säkrare, inte klart säkrare.P paralun skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 247 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 247 inlägg
Kanske inte kändis idag, men kanske imorgon...S sebastiannielsen skrev:
Underbart med olika regelverk för olika personer. Kreti och Pleti måste lämna ifrån sig sin mobil och får inte följa med in i det säkra rummet. För kändisar gäller inte samma regler.