Fairlane Fairlane skrev:
Underbart med olika regelverk för olika personer. Kreti och Pleti måste lämna ifrån sig sin mobil och får inte följa med in i det säkra rummet. För kändisar gäller inte samma regler.
Så är det. Har man 1 mrd på banken, concierge, personlig bankman och platinakort så gäller lite andra regler, då får man t.om. köra ner i bankens garage med sin personliga bil för att man inte ska bli utsatt för rån.

Men vanliga kreti och pleti, som banken inte vet vem de är.. klart de inte släpps in var som helst på banken. Visst, när det var tomt om kunder så fick jag t.o.m. låna bankens toa en gång men det var ju den bankmannens beslut.
P paralun skrev:
Ett pass eller nationellt id-kort (med högsta tillitsnivå) som verifiering gör ju att det blir klart säkrare.
Hela poängen med BankID med nationellt ID eller pass är såklart som sagt för att stoppa telefonbedrägerier.
Ett fysiskt kort som du har i handen, som nuddas till telefonen.

Det kunde lika gärna varit ett plastkort från banken som du nuddar till telefonen, som du hämtat fysiskt. Som används för aktivera BankID. Kan tänka mig att det kommer komma för sådana som inte är svenska medborgare och inte kan få nationellt ID eller pass.

Det är den säkerheten man vill ha.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Men det är ju inte en falsk identitet, möjligen en falsk identitetshandling

Ja det har ju Swedbank viss erfarenhet av, särskilt i de baltiska länderna.

Lite säkrare, inte klart säkrare.
Jo ingen aning om hur tokigt det blev i baltländerna?

Hursomhelst så fick man ju även införa en begränsning för pass och att det bara går att få ett pass 3 gånger /5 år.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/

Det förefaller vara en större "id-soppa" därute.
 
D
Jag sitter och ler lite här, spelar upp ett samtal till security efter att jag gått igenom en sån här process.

Då ska jag berätta att jag lämnat min öppna telefon till ett företag så att de kan ha lite ensamtid med den. De kommer fråga efter vilket bolag det är, googla det och se att företaget under minst ett decennium tvättat pengar åt ryska maffian (Putin), deras ledning är fängslad och dessutom satt i system att skumma småslantar av åldringar (försenade dödsbon etc). Jag skulle säga att endast ett mirakel hade kunnat rädda mig, förmodligen hade caset senare används i internutbildningen som exempel på nyttig idiot.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 5 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Har man 1 mrd på banken
Är det din definition på kändis?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och legitimera sig med vadå?
Värt att tänka på är att det finns ganska många som inte kan ha någon av dess två id handlingar men som fortfarande bor och jobbar i Sverige.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
S sebastiannielsen skrev:
Så är det. Har man 1 mrd på banken, concierge, personlig bankman och platinakort så gäller lite andra regler, då får man t.om. köra ner i bankens garage med sin personliga bil för att man inte ska bli utsatt för rån.
Du vet att det finns kändisar som inte har en miljard på banken?
S sebastiannielsen skrev:
Precis på samma sätt som de går iväg med dosan för att aktivera den. Att dosan numera ligger i en telefon och heter "Mobilt BankID" förändrar inte saken. Är bara vissa kontors rutin att göra på sådant sätt.
Det förändrar väldigt mycket. Dosan har inget känsligt, det har min telefon.
S sebastiannielsen skrev:
Och får du använda dem privat, så klart du får lämna över dem till en bankpersonal för att de ska kunna aktivera ett elektroniskt ID på dem.
Jag får använda telefonen privat, men det finns givetvis regler om att jag ska ha kontroll på den, att den ska vara låst etc. Så det är verkligen inte klart att jag får lämna den till bankpersonal utan att jag har uppsikt över den.
S sebastiannielsen skrev:
Om annars är det lätt att annars säga åt IT-avdelningen att du behöver göra det så ordnar dem det åt dig. "Jag har inget nationellt ID och behöver aktivera BankID".
Är det lätt? Hos oss har vi ingen IT-avdelning på det viset. Vi väljer själva en telefon som passar oss och har eget ansvar. Även om vi hade haft en IT-avdelning, hur menar du att se skulle fixa in ett mobilt BankID i min telefon?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, man gör ju inte en sådan här stor förändring utan motiv och det innebär ju merarbete för lokalkontoren för de som saknar pass eller nationellt id-kort. Mycket sannolikt så har man haft ett antal fall med kunder som av olika anledningar haft en falsk identitet.
De flesta banker har eller håller på att införa samma. Men det vet du ju redan, vi diskuterade det tidigare i tråden.
 
P paralun skrev:
Jo med min gamla mor så var det "förr i tiden" bara att logga in med pinkodsdosan och beställa bankid.
Sen i vintras så upptäckte jag då när vi köpt en ny mobil åt henne att man måste verifiera processen med endera ett pass eller nationellt idkort alternativt via ett personligt besök på ett bankkontor.
"Tjötade" även en sväng med Swedbanks support och det är bara så nu!

Jag blev först "sne" eftersom hon varken har pass eller nationellt idkort utan enbart ett körkort men efter att ha satt mig in i frågan så är det för mig inget konstigt krav. Läste på hos Digg och jämförelser med andra länder och det är för mig nu självklart att vi bör ha en statlig e-legitimation. Det är ju egentligen märkligt att man kan göra en massa ärenden med en legitimation som inte har högsta tillitsnivå. "Made in Sweden"....
Det är ju märkligt att man kan använda ett körkort som id handling.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Högsta nivå är ett DNA-register från födseln. Det behövs inget mer.
Hur hanterar du enäggstvillingar? 😂
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D
AndersPS AndersPS skrev:
Värt att tänka på är att det finns ganska många som inte kan ha någon av dess två id handlingar men som fortfarande bor och jobbar i Sverige.
Detta är ju ett av argumenten för Freja, den kan man få även utan ett bankkonto och en av flera saker som talar emot BankID.

Jag har inget emot BankIDs tekniska lösning, som hela tiden blir bättre, utan ser tveksamheter i ägarskapet och konsekvenserna för konkurrensen. Detta har påpekats mycket och de har justerat för att det ska se bättre ut men det ägs av storbankerna och det gör att deras verksamhet gynnas och konkurrens missgynnas.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D
AndersPS AndersPS skrev:
De flesta banker har eller håller på att införa samma. Men det vet du ju redan, vi diskuterade det tidigare i tråden.
Hur gör man om man har en bank utan fysiska kontor, jag kör vidare med min gamla identitet utfärdad av Handelsbanken trots att jag för länge sedan lämnat dem men hur gör en ny kund till en internetbank?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Du måste givetvis låsa upp den. Och det dem gör när dem gått iväg med den, är att installera BankID på den. Det görs i ett säkrat rum av självklara anledningar eftersom annars skulle folk genom lite våldsamma tendenser kunna plocka ut sig BankID åt vem som helst. Sedan kommer de tillbaka och så får du välja din PIN-kod.

Rutinerna skiljer dock mellan olika banker, ibland får du lov att följa med in i rummet, ibland inte.

Du fattar vad jag menar. Att det är en telefon som du har någorlunda kontroll över. Dvs så det inte är en telefon i handen på en bedragare i Stockholm som bankpersonalen i Göteborg aktiverar på distans med ditt körkort.
Därav att du måste ha med dig telefonen och så installerar bankpersonalen BankIDt på telefonen. Då vet dem att du inte blivit lurad av en bedragare på telefon att installera BankIDt.

Sedan vem som "äger" telefonen (dvs som har betalat för den) spelar ingen roll.
Fantastiskt att bankerna fortsätter med detta osäkra beteende. Lämna aldrig över en olåst telefon till någon som går till ”ett annat rum” med den.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Nope. Bara tillfälligt ställa om låsperioden till 5 minuter och sedan så kan banken hantera telefonen i lugn och ro.
Det är inte möjligt på min telefon.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Pass eller nationellt ID sedan är det ju bara att installera på ny mobil/enhet. Sedan kan man självklart leta hypoteser om andra alternativ.......
Och igen är det ganska många människor som inte har möjlighet att få ett svenskt pass eller ett svenskt nationellt id kort, trots att de bor och jobbar i Sverige.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
De flesta banker har eller håller på att införa samma. Men det vet du ju redan, vi diskuterade det tidigare i tråden.
Jo kollade snabbt med min bank SEB och för ett nytt bankid verkar de nu ha krav på pass/nationellt idkort.
Men inte för förnyelse vad jag kan se.

Hursomhelst så borde det vara samma rutiner men med en statlig e-legitimation så slipper man ju bankernas "tyckande".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.