Mats-S
J jocke31 skrev:
en glipa antingen i fram- eller bakkant
Du måste alltid ha en minimal glipa i bakkant (gångjärnssidan), annars kommer luckan inte att stänga helt.
Och har du flera skåp sida vid sida så glöm inte att alla luckor ska liva i nederkant så att det inte blir några "trappsteg" mellan luckorna på olika skåp.

Kör lite "try and error" ett tag så ska du se att du får in snitsen efter ett tag, det är inte helt lätt det här första gångerna, men det brukar lossna efter ett tag ;-)
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Du måste alltid ha en minimal glipa i bakkant (gångjärnssidan), annars kommer luckan inte att stänga helt.
Och har du flera skåp sida vid sida så glöm inte att alla luckor ska liva i nederkant så att det inte blir några "trappsteg" mellan luckorna på olika skåp.

Kör lite "try and error" ett tag så ska du se att du får in snitsen efter ett tag, det är inte helt lätt det här första gångerna, men det brukar lossna efter ett tag ;-)
Tack för bra tips! Ska ta fram skruvmejslar och en god portion tålamod och försöka igen.
 
J jocke31 skrev:
Intressant. Vi fick vårt Kvänumkök i vårt förra boende måttanpassat med bl a extra höga skåp och luckor pga takhöjden, dessutom med djupare skåp och lådor pga djupare bänkskiva. Tycer måttanpassning är centralt för att utnyttja ytan maximalt.
Exakt så kände vi också. Det var i bredd de hade modulertänket när vi ritade hos dom.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Har jobbat både med Ballingslöv och IKEA, jämfört så är IKEA budgetkvalitet, men bra nog för många.
Porösa stommar på Ballingslöv? Skämtar du? IKEA:s är balsaträ jämfört med Ballingslöv.
Jag skriver inte här för att skämta
 
Jag jobbar på beställningssidan (arkitektkontor) och här har jag lärt mig att Ballinglöv är näst nedersta klassen tillsammans med Marbodal och Kvänum två klasser upp. Priset är nästan dubbla men som många sagt, kvaliteten är inte heller där dubbelt.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Hej!

vi köpte hus för fyra år sedan, det var ett visningshus så det var mer eller mindre nybyggt (2016) I huset sitter ett kök från Ballingslöv. Helt Ok, utseendemässigt men inget speciellt märkvärdigt. Nu, några år senare så börjar det hända små, men irriterande saker. En bänkskiva på köksön som släppt från stödet under, luckor som är mer eller mindre omöjliga att justera, flisor som gått i lacken och lite andra saker. Dessutom en del lösningar där vi upplever att man har valt en för enkel/billig väg helt enkelt.

Det kan sägas att vi varken har barn elker djur hemma, så vårt slitage är tämligen lågt.

I vårt förra boende satte vi in ett Kvänumkök och jag upplever att kvalitetsskillnaden är rätt stor, i ärlighetens namn. I Kvänumköket var allt perfekt injusterat och hade mycket bättre passform, stadigare och bättre lådor i massiv ek, bättre lack, bättre lådinredning med perfekt passform osv. Känns som om det i varje liten detalj håller betydligt högre kvalitet än köket från Ballingslöv.

Hur är er upplevelse av Ballingslöv, anser ni att kvaliteten är på topp?
 
Ett Kvänumkök är väl betydligt dyrare än ett ballingslöv och därmed givetvis en helt annan kvalitet.
 
O octa skrev:
Ett Kvänumkök är väl betydligt dyrare än ett ballingslöv och därmed givetvis en helt annan kvalitet.
Som sagt, när vi bytte kök för några år sedan så var inte skillnaden speciellt stor. Max 15-20%.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Hmm, så här har det gått med skruvhålen för en av luckorna. Det är sånt här som gör att jag inte är imponerad av kvaliteten.
Skadade skruvhål och slitage på vitmålad yta vid montering av skåplucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadade skruvhål i vitt skåp med spilld borrning visar bristande kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett skadat skåp med en lossad gångjärnsbeslag som hänger löst från skåpdörrens kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jocke31 skrev:
Hmm, så här har det gått med skruvhålen för en av luckorna. Det är sånt här som gör att jag inte är imponerad av kvaliteten.
Blir lite nöjd med mitt val av massivträkök när jag ser bilden. :)
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Blir lite nöjd med mitt val av massivträkök när jag ser bilden. :)
Eller hur?
 
Det som verkar hända är att gångjärnen för lådor skapar högre belastning i höjdled pga hävstångseffekten. Det är dessa gångjärn/luckor vi har problem med. Det kan i sammanhanget sägas att vi är två 50-plussare, inga barn eller husdjur som sliter på grejorna. Det här är alltså hur det ser ut efter knappt ett års användning…
Tycker inte det är OK.
 
J jocke31 skrev:
Det som verkar hända är att gångjärnen för lådor skapar högre belastning i höjdled pga hävstångseffekten. Det är dessa gångjärn/luckor vi har problem med. Det kan i sammanhanget sägas att vi är två 50-plussare, inga barn eller husdjur som sliter på grejorna. Det här är alltså hur det ser ut efter knappt ett års användning…
Tycker inte det är OK.
Nä, det där ser inget vidare ut. En gissning är att köksmontören körde med skruvdragare och drog skruvarna för hårt.
Kan dock säga att våra >20 år stommar har laminerat ytskikt som förvisso var tillval och spånskivorna har ljusare färg.

Har ni varit i kontakt med Ballingslöv? Spontant tror jag att det är enklare att förstärka hålen än att byta stommar.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Nä, det där ser inget vidare ut. En gissning är att köksmontören körde med skruvdragare och drog skruvarna för hårt.
Kan dock säga att våra >20 år stommar har laminerat ytskikt som förvisso var tillval och spånskivorna har ljusare färg.

Har ni varit i kontakt med Ballingslöv? Spontant tror jag att det är enklare att förstärka hålen än att byta stommar.
Ja, det tror jag också. Typiskt nog så är det här den knepigaste sidan att byta. Fullhöjd med lådskåp, ugn, micro + två överskåp.
 
Det där har också hänt med våra köksstommar från Marbodal - efter 20+ år.
Jag hällde epoxi i hålen och skruvade dit halva gångjärnet.

Luckan hängde jag upp dagen efter.
De som gick sönder först har hållt runt 10 år.

Men de kommer inte att byta skåpsidan, de kommer att reparera skåpet på något sätt, det finns lite olika sätt, jag har berättat hur jag gör.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.