När
L Limpan4all skrev:
Skillnaden är rätt så stor mellan AON och GPON.
I ett AON nät så kan en enskild användare uppgraderas till 10Gbit/s eller 40Gbit/s eller tom 100Gbit/s och fiberleverantören behöver då bara byta ut ändutrustningen samt stoppa in bättre snabbare utrustning i närmaste fiberboden samt öka hastigheten på länken mot core-nätet. Sedan så kan det vara användare på 1Gbit/s/10Gbit/s/40Gbit/s och 100Gbit/s som bara kopplas olika. Med GPON så måste allt bytas ut samtidigt för alla användarna om en endaste vill ha högre hastighet.
MEN GPON är billigare att installera första gången. Så det fungerar "bättre" med amerikansk kvartalsekonomi.

I teorin så skulle du kunna stoppa in en SFP modul som har "rätt" upp och ned våglängd i valfri router bara våglängderna är korrekta och det skulle fungera. Nu stämmer det sällan, vanligen så förflyttas tjänster it i din lokala router för att dom skall kunna hålla koll på trafiken bättre och tillhandahålla mera funktioner på ett effektivt sätt. I mitt fall så får jag fyra dynamiska publika IP-adresser och 4st IP-TV portar genom min fiberoperatörs router. Skulle jag använda egen router så skulle dom kunna fixa så att den skulle funka men jag skulle då bara ha en publik IP-adress och jag skulle få betala ett antal hundra mer per månad, så det är inte aktuellt. Möjligen så kan det bli aktuellt om jag lyckas övertyga dom om att jag skall bli testanvändare för 10Gbit/s anslutning. Men då måste fiberboden få ny utrustning om dom behöver öka farten på sin upp/nedlänk. Det kanske sker i samband med att dom tänder upp fibrerna för redundans (annan väg till deras centrala nod där överlämningen till ISP sker). Men jag jobbar på det.

Sammanfattning, det är inte värt jobbet, det tillför inget som ger dig någon fördel, du kanske skulle klippa 0,012ms i pingtid (ett paket om 1500 bytes vid 1Gbit/s) som mest men det blir oftast andra nackdelar. Lägg du den router som du vill använda efter deras och lev med att du tappar 12us i pingtid som mest, från din egen router kan du ändå göra allt vad du vill.
Jag förstår ang routern men nu har jag ju en media konverter som inte tillför något annat än att konvertera till koppar, vlan tagning (men vill inte ha TV eller telefoni och en ip address räcker) och lite diagnostik till Bahnhof o dylikt. Jag förstår också att kör då med otestad hårdvara och kan få strul men då kan jag bara återgå. Men jag tackar för all denna grundliga information och jag skall som sagt försöka igen med SFP transceiver som sitter i media konvertern och se om det går. Det är roligt att testa och köra egna grejor också ;)

@cjansss Iaf att flytta SFP+ modulen till en SFP+ port på en switch ska fungera.

cjansss cjansss skrev:
Jag vill köra min egen router med full kontroll samt den dagen en vill ha 10gbit är det bara att uppgradera till en SFP+ modul. Felsöka, varför skall de göra det? De gånger de har behövt göra det har de inte ens kunnat nå mitt hem pga problem i gatan. Är problemet hos mig så löser jag det.
Se till att få en bredbandsdelare/mediaomvandlare/tjänstedelare (VLAN-switch) istället för en router så kan du använda din egna router.

cjansss cjansss skrev:
Någon här som har lyckats att sätta i en SFP GPON modul i sin router (vill göra det i min UDM Pro) och skippa Bahnhofs media konverter?
Demmpa Demmpa skrev:
Se till att få en bredbandsdelare/mediaomvandlare/tjänstedelare (VLAN-switch) istället för en router så kan du använda din egna router.
Ser ut som att TS redan har det. Poängen är att skippa den.

M merbanan skrev:
Japp, jag vill bli av med den så jag bara har Unifi prylar i mitt rack :)

M merbanan skrev:
@cjansss Iaf att flytta SFP+ modulen till en SFP+ port på en switch ska fungera.
Jepp skall testa igen, i detta fall en SFP i en SFP+ port men den är ju bakåtkompatibel. Får hoppas det var en UDM Pro firmware/mjukvaru begränsning som satte stopp för det när jag testade förra gången. Men det får bli senare ikväll/natt, hushållet är ju så avhängigt av internet nu för tiden :)

M merbanan skrev:
I det jag citerade så lät det som att TS behöver ha leverantörens router mellan fibern & sin egna router.
En bredbandsdelare är ingen router!

Därav mitt förslag på bredbandsdelare.

Vad sitter det för sfp i bahnhofs mediakonverterare?

Förklara då GPON för mig.
Såvitt jag vet (har läst mig till) så skickas all trafik (krypterat) till alla som ligger på den matande GPON-porten varje användare får sin slot i uplänken och de andra tittar på trafiken, det ligger ett helt lager bara för att minimera kollisionsrisken på uplänken (det är därför GPON i princip alltid har asymetrisk hastighet). Hur man skulle kunna höja hastigheten utöver länkhastigheten förstår jag inte alls, dvs att vissa användare ligger kvar på "upp till" 1Gbit/s medans någon annan användare på samma slinga skulle kunna ligga på 10Gbit/s utan att all abonnentutrustning byts ut (inklusive den passiva splittern)?

xPON är ju bara ett samlingsnamnet för alla PON teknikerna.
Det är tydligen tänkt att 10G-PON skall kunna samexistera med GPON och då tillföra ytterligare ett våglängdspar men att upplänken troligen då blir begränsad till maximalt 2,5Gbit/s.

Men jag vidhåller alla PON tekniker är betydligt sämre lösningar på sikt än att bygga nätet med AON teknik från början. Fram till 2025 eller kanske tom till 2030 så "kan" det vara likvärdigt sedan så kommer kostnaderna eller prestanda göra det uppenbart att det var en sämre lösning än att bygga nätet med AON som plan.

L Limpan4all skrev:
Netflix "konsumerar" inte mer än 40Mbit/s så vid 4k så jag får in 10 personers TV tittande och har ändå 100Mbit/s på mitt 500/500 och jag har ju faktiskt bara 3st 4k skärmar i vardagsrummet, datorn och laptopen så...
Nej det finns inget som helst behov eller möjlighet att utnyttja det egentligen. Men det finns många som vill ha en bil med >>500 HP och klarar >250km/h eller 0-100 på <4s så varför kan man inte få önska sig lite rejält med bandbredd? Några måste ju gå först och driva marknaden.
Det finns ett antal personer som har IBM z:maskiner stående i källaren... FICON i de kan stödja upp 16 Gbit/s
och en annan 'hacker' arbetar just nu med hur man kan emulera FICON dvs bestycka en normal x86_64
maskin med FICON länkar (motsvarigheten till sATA strömmar i FICON skulle då kunna transporteras i
IP:paket.)

Det nästa som händer om han får ordning på det är att några andra kommer att hoppa på det tåget...
FICON på 8 Gbit/s globalt mellan privatägda (dvs ej företagsmaskiner) z maskiner....

Och eftersom en z kan ha många FICON länkar så...

Ok jag fick min https://portal.prooptix.se/en/sfp/507-glc-bx-u-1315-20-sc-o-cisco-sfp transciever att funka i min UDM pro nu. Visade sig att tidigare (6 mån sedan eller så när UDM Pro va ny) fungerade inte Auto negotiation på SFP+ porten så, antingen själva "Auto" logiken eller när den väl gick ner till 1gbit va trasig, så gjorde den faktiskt aldrig det. Jag klurade ut detta genom att jag satte i den i min switch (tänkte inte på det förra gången) först som har SFP+ också och där fick jag länklampa direkt så där funkade auto negoitation.

Nu kunde jag manuellt sätta den till 1gbit och får då länklampa på SFP transcievern när jag kopplar in fibern.

Så läxan va att jag skulle ha kolla det innan jag postade här :)

Nu är nästa steg att klura ut varför jag inte får någon IP address, kanske är någon logik i mediaomvandlaren som inte görs i min UDM pro. Loggarna i den är värdelös, visar bara nätverkstrafik och inte själva systemets/OS loggar (inte ens dmesg). Får gräva lite mer.

Tack för att info och att ni motiverade mig att kolla detta igen :)

Redigerat:
Och för att tydliggöra varför jag snackade om GPON tidigare var att sökte på icke svenska sidor ang varför SFP transievern inte funkade (UDM Pro/ubiquiti används mer flitigt utomlands också osv) och snöade då felaktigt in på GPON som många delar av världen använder.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.