cjansss cjansss skrev:
Ok jag fick min [länk] transciever att funka i min UDM pro nu. Visade sig att tidigare (6 mån sedan eller så när UDM Pro va ny) fungerade inte Auto negotiation på SFP+ porten så, antingen själva "Auto" logiken eller när den väl gick ner till 1gbit va trasig, så gjorde den faktiskt aldrig det. Jag klurade ut detta genom att jag satte i den i min switch (tänkte inte på det förra gången) först som har SFP+ också och där fick jag länklampa direkt så där funkade auto negoitation.

Nu kunde jag manuellt sätta den till 1gbit och får då länklampa på SFP transcievern när jag kopplar in fibern.

Så läxan va att jag skulle ha kolla det innan jag postade här :)

Nu är nästa steg att klura ut varför jag inte får någon IP address, kanske är någon logik i mediaomvandlaren som inte görs i min UDM pro. Loggarna i den är värdelös, visar bara nätverkstrafik och inte själva systemets/OS loggar (inte ens dmesg). Får gräva lite mer.

Tack för att info och att ni motiverade mig att kolla detta igen :)
Är det satt Auto i ena änden och du kör no auto så får du länk men protokollet kommer inte upp. Därav du inte får någon IP.
Eller så kanske din utrustning inte stödjer Bidi optik.

Jag har konstruerat utrustning som har SFP som en av portarna mot omvärlden. Jag kan bara beklaga hur den soppan är tillredd. MSA skall skapa kompabilitet, det gör den inte. För alla de "stora" tillverkarna av nätutrustning insåg snabbt att det fanns möjlighet att ta fett betalt för just sina egna SFP moduler. Så i I2C EEPROMET som sitter i varjje modul så finns det ett antal register som berättar exakt vad modulen gör och hur den skall fungera. Vilket är mer än väl tillräckligt. Sedan så finns det en area som är "tillverkarspecifikt" där lite vad som helst kan döljas. Där lägger dom in egen information som helt enkelt måste vara rätt annars så godkänner inte utrustningen SFP modulen. Så egentligen skulle man bojkotta all utrustning som inte kan använda generiska SFP (och SFP+). Det börjar bli ett skifte åt det hållet men vi har lång väg att gå ännu.
Cisco kan väl definitivt anses vara värst i detta. Ubiquiti och TP-link är betydligt bättre men det gäller inte alla produkter, men dom tar å andra sidan inte ut fullständigt absurda priser för sina egen-brandade moduler.
Jag skulle verkligen vilja att testare/reviewers också tog detta i beaktande när dom testar produkter. För jag anser att alla SFP/SFP+ moduler OCH SFP/SFP+ utrustningar (switchar/routrar/NIC och andra enheter) borde ha en MSA certified logga för att indikera att dom kan hantera generiska moduler.
Det är en tillräckligt stor soppa med alla kontaktdon/våglängder/räckvidder/fibertyper/simplex vs duplex för att det skall räcka och bli över. Men SFP löser delar av problemet då man "bara" behöver konstruera in en SFP modulplats och använda den på ett generiskt sätt så funkar det i 99,9% av alla fall (alternativet hade ju varit att bli tvungen att ha en massa externa mediakonvertrar för att kunna koppla in utrustningarna i diverse miljöer).

L Limpan4all skrev:
Jag har konstruerat utrustning som har SFP som en av portarna mot omvärlden. Jag kan bara beklaga hur den soppan är tillredd. MSA skall skapa kompabilitet, det gör den inte. För alla de "stora" tillverkarna av nätutrustning insåg snabbt att det fanns möjlighet att ta fett betalt för just sina egna SFP moduler. Så i I2C EEPROMET som sitter i varjje modul så finns det ett antal register som berättar exakt vad modulen gör och hur den skall fungera. Vilket är mer än väl tillräckligt. Sedan så finns det en area som är "tillverkarspecifikt" där lite vad som helst kan döljas. Där lägger dom in egen information som helt enkelt måste vara rätt annars så godkänner inte utrustningen SFP modulen. Så egentligen skulle man bojkotta all utrustning som inte kan använda generiska SFP (och SFP+). Det börjar bli ett skifte åt det hållet men vi har lång väg att gå ännu.
Cisco kan väl definitivt anses vara värst i detta. Ubiquiti och TP-link är betydligt bättre men det gäller inte alla produkter, men dom tar å andra sidan inte ut fullständigt absurda priser för sina egen-brandade moduler.
Jag skulle verkligen vilja att testare/reviewers också tog detta i beaktande när dom testar produkter. För jag anser att alla SFP/SFP+ moduler OCH SFP/SFP+ utrustningar (switchar/routrar/NIC och andra enheter) borde ha en MSA certified logga för att indikera att dom kan hantera generiska moduler.
Det är en tillräckligt stor soppa med alla kontaktdon/våglängder/räckvidder/fibertyper/simplex vs duplex för att det skall räcka och bli över. Men SFP löser delar av problemet då man "bara" behöver konstruera in en SFP modulplats och använda den på ett generiskt sätt så funkar det i 99,9% av alla fall (alternativet hade ju varit att bli tvungen att ha en massa externa mediakonvertrar för att kunna koppla in utrustningarna i diverse miljöer).
Är ju bara att beställa rätt kodning för sin SFP när man köper den. De kostar ju inget idag.

X xLnT skrev:
Är det satt Auto i ena änden och du kör no auto så får du länk men protokollet kommer inte upp. Därav du inte får någon IP.
Eller så kanske din utrustning inte stödjer Bidi optik.
Ah just det, det har du rätt it. Får gräva vidare på kompatibilitetspåret.

L Limpan4all skrev:
MSA certified logga
Multi source agreement. Det finns inget certifieringsorgan. MSA är en formfaktor, beskrivning över elektroniska egenskaper samt och interface. Detta är skilt från om hårdvaran kan stödja en viss modul, jag håller med om att man borde kunna vara lite mer förlåtande men nu vill man inte det tydligen.

cjansss cjansss skrev:
Ah just det, det har du rätt it. Får gräva vidare på kompatibilitetspåret.
Annars kan du köpa en LX kodad BX-optik, det kommer funka, för 99,99% av alla enheter sväljer LX.
Optiken kommer fortfarande skicka och ta emot ljus på olika våglängder, även DOM kommer fungera.
Man lurar bara enheten lite.

L Limpan4all skrev:
Förklara då GPON för mig.
Såvitt jag vet (har läst mig till) så skickas all trafik (krypterat) till alla som ligger på den matande GPON-porten varje användare får sin slot i uplänken och de andra tittar på trafiken, det ligger ett helt lager bara för att minimera kollisionsrisken på uplänken (det är därför GPON i princip alltid har asymetrisk hastighet). Hur man skulle kunna höja hastigheten utöver länkhastigheten förstår jag inte alls, dvs att vissa användare ligger kvar på "upp till" 1Gbit/s medans någon annan användare på samma slinga skulle kunna ligga på 10Gbit/s utan att all abonnentutrustning byts ut (inklusive den passiva splittern)?

xPON är ju bara ett samlingsnamnet för alla PON teknikerna.
Det är tydligen tänkt att 10G-PON skall kunna samexistera med GPON och då tillföra ytterligare ett våglängdspar men att upplänken troligen då blir begränsad till maximalt 2,5Gbit/s.

Men jag vidhåller alla PON tekniker är betydligt sämre lösningar på sikt än att bygga nätet med AON teknik från början. Fram till 2025 eller kanske tom till 2030 så "kan" det vara likvärdigt sedan så kommer kostnaderna eller prestanda göra det uppenbart att det var en sämre lösning än att bygga nätet med AON som plan.
Det finns xPON tekniker som klarar 10Gig symetriskt (XGSPON) och 10/40Gig (NGPON2 men fortfarande bara 10gig hos slutkunden). Som PON fungerar så finns en kontrollkanal där kundenheterna ber om kapacitet och så blir de tilldelade tidsslottar för att skicka data. Fördelen med detta är att man kan sälja olika kapaciteter till olika användare. Fördelarna med PON är att man enkelt kan utöka med fler användare. Man splittar bara fibern lite mer så kan man koppla upp en till kund. Har du Active Ethernet så behöver du en ledig fiber plus en ledig port i en switch, ibland kanske man inte har det ena eller det andra. Sen så behöver man ingen ström i patchskåpen. I mitt bostadsområde delar vi på 10Gig som upplänk. Så i vårat fall så begränsar upplänken vår kapacitet, att begränsa i det fysiska lagret skulle således inte göra någon skillnad.

Rent ekonomiskt så är PON bättre och om man ändå kan få upp till 10Gig symetriskt så lyckas ju tekniken leverera tycker jag. Sen att punkt till punkt är bättre och trevligare går ju inte att komma ifrån men om man skall koppla upp hela världen med snabba uppkopplingar så måste det ju vara billigt. Med PON så minskar du ju behovet av switchportar och fibrar.

Om man sedan tittar in i framtiden så finns något som heter SFP28. Den klarar av att leverera 25Gig över "vanlig" optik. Jag ser inga direkta hinder mot att man skulle kunna använda denna teknik för PON.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jippi, en egenkonfad SFP modul från fs.com för 500kr va allt som krävdes för att få det funkar med fibern direkt i min UDM pro, bye bye media konverterare!

cjansss cjansss skrev:
Jippi, en egenkonfad SFP modul från fs.com för 500kr va allt som krävdes för att få det funkar med fibern direkt i min UDM pro, bye bye media konverterare!
Stötte på samma problem som dig idag, vilken modul landade du på?

https://www.fs.com/de-en/products/74514.html med SC connector och Ubiquiti som compatible brand. Det är samma spec som jag hittade i min media konverterare. Va tvungen att starta om min udm pro efter jag hade satt i den för att få det att funka.

cjansss cjansss skrev:
[länk] med SC connector och Ubiquiti som compatible brand. Det är samma spec som jag hittade i min media konverterare. Va tvungen att starta om min udm pro efter jag hade satt i den för att få det att funka.
Stort tack!

L Limpan4all skrev:
Hur fungerar egentligen BiDi - SFP:er? Är det standard i vilken ände de olika våglängderna ska sitta?

Och detta med dual speed eller twin speed, är det tillverkarspecifikt?

På RJ 45 portar finns ju Autonegotiation, verklar inte existera på fiber?

För 1G så används tx1310/rx1550 hos kunden och växlat på operatörssidan. Huruvida det är standard eller inte vet jag inte men många (all?) använder denna konfiguration. Fysiskt så sitter det olika filter på detector/emitter delarna för att få fram rätt signal i de olika ändarna.

Gällande twin speed/dual rate så måste man använda samma frekvenser för att det skall fungera. När man kör sfp+/10G så bytte man frekvenser (finns dock sfper som kör samma frekvenser som 100/1000, i teorin så klarar dessa trippel rate). En sfp är en glorifierad ficklampa som man blinkar olika snabbt, det är upp till utrustningen man stoppar sfpn i hur snabbt den vill köra. T ex så klarar nog de flesta sfper att köra i 2.5G hastighet. Det finns dock ingen ingen spikad standard så det är bara special hårdvara som kan köra mot sig själv.

Det finns ganska många wifi-routrar nu med 2.5 eller tom 5GHz (2.5GBASE-T and 5GBASE-T, wiki p).
Tex
NETGEAR Nighthawk AX12 RAX200. En Wi-Fi router med klass AX11000
ASUS ZenWiFi AX XT8
med hastighetsklass AX6600 (Eg Mesh, man kan fungera ensam som router)
TP-Link Archer AX11000

För att förtydliga så pratar jag om standard på det optiska lagret 1000Base-X och 10GBase-X. Över koppar så har vi numera bra val av hastighet för att matcha kvaliteten på kablarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.