91 930 läst · 369 svar
92k läst
369 svar
Bahnhof 10Gbit/s, hur löser man routingen
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Sorry - var kanske lite ignorant att bara säga att du missförstod utan att förklara.snuttjulle skrev:
Det man kan göra är att man startar en pingsession innan man gör ett hastighetstest, t ex mot sin gateway. Sen startar man hastighetstestet och om det då visar sig att svaratiden mot gatewayen ökar, så är det en liten indikator på att bufferten i gatewayen tar slut.
Det gör den antingen för att hårdvaran inte klarar av hastigheten, eller för att hastigheten ut från gatewayen är för låg så att den inte blir av med paketen i tillräcklig takt.
Det tar då längre tid för paketet som ligger sist i kö att komma ut på snöret.
Man kan sedan utföra detta på varje hopp mot destinationen.
Dock ska man säga att detta inte bevisar någonting utan knappt bara indikerar. Det finns många andra orsaker som kan ge högre svarstider medan man kör ett hastighetstest.
På min sida är jag åter igen hemma efter lite resande under veckan, och kan tyvärr konstatera att felen med tappade sessioner och andra allmänt mystiska händelser i nätverket inte försvunnit medan jag var borta.
Samma typ av fel har fottsatt under veckan, enligt frun som varit hemma, med sidor som bara vägrar ladda på första 10 försöken men sen funkar fint, och bilder och media som har extremt fördröjda tider innan de dyker upp på sidor man besöker. Mycket av detta kan ju hända ändå, men här är det en faktor 10 eller till och med 100 mot vad jag klassat som normalt, och jämfört med innan när jag körde mediakonvertern pluggad till EdgeRouter Lite.
Jag hann tyvärr inte köra supportens ordinationen i måndags innan jag åkte, så det återstår att se om en reset gör någon skillnad i sammanhanget. Fick precis ny patchkabel så jag kan placera routern lite mer lättillgängligt, så hoppas kunna prova det nån gång nu i helgen om man hittar lucka där familjen inte behöver internet några minuter.
Samma typ av fel har fottsatt under veckan, enligt frun som varit hemma, med sidor som bara vägrar ladda på första 10 försöken men sen funkar fint, och bilder och media som har extremt fördröjda tider innan de dyker upp på sidor man besöker. Mycket av detta kan ju hända ändå, men här är det en faktor 10 eller till och med 100 mot vad jag klassat som normalt, och jämfört med innan när jag körde mediakonvertern pluggad till EdgeRouter Lite.
Jag hann tyvärr inte köra supportens ordinationen i måndags innan jag åkte, så det återstår att se om en reset gör någon skillnad i sammanhanget. Fick precis ny patchkabel så jag kan placera routern lite mer lättillgängligt, så hoppas kunna prova det nån gång nu i helgen om man hittar lucka där familjen inte behöver internet några minuter.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 949 inlägg
Och många test idag inkluderar det här. Exv. dslreports (var först), men även fast.com talar om hur mycket din latens ökar. Dslreports ger dig tom "betyg" på hur illa din bufferbloat är.M Marcussjogren skrev:
Sedan lär de inte fungera för 10 Gbps, men det är en annan femma.
Fast.com är ju extra luddigt, då det är Netflix som driver det, och därav använder sina servrar, inklusive eventuella cache-servrar som kan vara placerade i ISPns egna nät om kunderna genererar tillräckligt med trafik för att motivera det.Erik_Hansson skrev:
Det blev jag extra varse när jag testade IPv6 när jag hade Telia som tjänsteleverantör ett tag. I routingen för IPv4 hade de krokat in en lokal cache åt Netflix, men i routingen för IPv6 fick trafiken gå ”hela vägen hem” till närmaste av Netflix egna sites.
Mina luddiga problem börjar ta form i alla fall; Verkar vara nåt med brandväggen, eller snarare någon form av MAC-filtrering som blockerar all trafik som kommer över min AP med 10 minuters interval i ungefär en halvminut åt gången.
APn har dessutom en inbyggd switch som jag använder för min stationära dator, som däremot inte påverkas alls utan fortsätter fungera under dessa perioder. All trafik via APn till andra enheter inom nätverket fungerar också som det ska, både inom APns inbyggda switch och vidare genom centralswitchen.
Med andra ord är det inget med kabeln eller porten som är problemet, utan det leder mig till att tro det är MAC-filtrering av något slag för just trafiken från APn.
Så, det verkar som om det är Huawei-routern som anser att något med inkommande trafiken via APn är skum.
Finns tyvärr väldigt begränsade inställningar man kan göra kring brandväggen, då konfigurationssidan består av en drop-down för att ställa in "level". Förinställd är "user defined", vilket jag anar är en baseline Bahnhof och/eller Huawei satt ihop för att matcha behoven för Bahnhof.
Workaround för stunden är väl förmodligen att köra på routerns inbyggda WiFi, vilket jag ska testa under dagen för att se om det fungerar bättre. Just nu ser jag fortsatt bra fungerande trafik över det WiFi:t under de perioder min fristående AP börjar droppa all trafik. Steg 2 blir att testa att nolla routern, enligt supportens önskemål, och kontrollera om jag kan reproducera beteendet utan att jag ändrat på några inställningar.
Uppdaterat utlåtande; Inte att rekommendera för någon som vill köra externa APs eller WiFi via Mesh-enheter.
APn har dessutom en inbyggd switch som jag använder för min stationära dator, som däremot inte påverkas alls utan fortsätter fungera under dessa perioder. All trafik via APn till andra enheter inom nätverket fungerar också som det ska, både inom APns inbyggda switch och vidare genom centralswitchen.
Med andra ord är det inget med kabeln eller porten som är problemet, utan det leder mig till att tro det är MAC-filtrering av något slag för just trafiken från APn.
Så, det verkar som om det är Huawei-routern som anser att något med inkommande trafiken via APn är skum.
Finns tyvärr väldigt begränsade inställningar man kan göra kring brandväggen, då konfigurationssidan består av en drop-down för att ställa in "level". Förinställd är "user defined", vilket jag anar är en baseline Bahnhof och/eller Huawei satt ihop för att matcha behoven för Bahnhof.
Workaround för stunden är väl förmodligen att köra på routerns inbyggda WiFi, vilket jag ska testa under dagen för att se om det fungerar bättre. Just nu ser jag fortsatt bra fungerande trafik över det WiFi:t under de perioder min fristående AP börjar droppa all trafik. Steg 2 blir att testa att nolla routern, enligt supportens önskemål, och kontrollera om jag kan reproducera beteendet utan att jag ändrat på några inställningar.
Uppdaterat utlåtande; Inte att rekommendera för någon som vill köra externa APs eller WiFi via Mesh-enheter.
Redigerat:
Som anat så gjorde en reset inte någon större skillnad, ser fortfarande samma dropouts var 10:e minut.
Jag har själv noterat att jag lyckats "trigga" liknande beteende när jag från APn försöker populera listan med anslutna enheter, så en chansning här är att det är någon form av device discovery som ligger schemalagt var 10:e minut, som i sig knuffar APn "över kanten", och Routern bestämmer sig för att blockera all trafik för en stund.
Kan mycket väl vara en vettig inställning (även om den orsakar fel), men hade definitivt varit glad om jag fick se det i loggarna, och ännu gladare om det faktiskt fanns någon möjlighet att styra via brandväggsinställningar etc.
Jag har själv noterat att jag lyckats "trigga" liknande beteende när jag från APn försöker populera listan med anslutna enheter, så en chansning här är att det är någon form av device discovery som ligger schemalagt var 10:e minut, som i sig knuffar APn "över kanten", och Routern bestämmer sig för att blockera all trafik för en stund.
Kan mycket väl vara en vettig inställning (även om den orsakar fel), men hade definitivt varit glad om jag fick se det i loggarna, och ännu gladare om det faktiskt fanns någon möjlighet att styra via brandväggsinställningar etc.
Bahnhofs support har i alla fall fått alla detaljer jag kunnat ge dem om APn som inte får vara med, så nu flyttade jag fokus vidare till prestandan!
Problemet jag hade var att mycket av mina stationära burkar alla stod på samma ställe, och där har jag bara ett nätverksuttag, så för att kunna testa med 10Gbit/s till någon enhet var jag tvungen att koppla bort de övriga.
Problem solved; GS810EMX är nu installerad (Elgiganten har för övrigt den här för i stort sett halva priset fram till söndag såg jag precis), så 2 x 10GbE + 8 x 1GbE, nu kan alla enheter vara med samtidigt.
Började med att testa av lite av de publika iperf3-servrarna, och har där med tillräckligt många sessioner kommit upp i cirka 6gbit/s mot Serverius i Nederländerna.
Oookla's speedtest ger i runda slängar 2gbit/s via webbläsaren, och med Windows-store appen. Om jag däremot drar ner desktop-appen för Windows 7 och pekar den mot Mediateknik i Varberg istället för Tele2 GBG som är default så får jag mer än acceptabelt utfall:
Jag laborerade sen lite för att se vilken webbläsare som gav bäst resultat, och det verkar som om Edge gav snabbast hastighet för både bredbandskollen och fast.com:
Så, prestandamässigt får jag väl ändå säga att Huawei-routern gör ganska bra ifrån sig!
Problemet jag hade var att mycket av mina stationära burkar alla stod på samma ställe, och där har jag bara ett nätverksuttag, så för att kunna testa med 10Gbit/s till någon enhet var jag tvungen att koppla bort de övriga.
Problem solved; GS810EMX är nu installerad (Elgiganten har för övrigt den här för i stort sett halva priset fram till söndag såg jag precis), så 2 x 10GbE + 8 x 1GbE, nu kan alla enheter vara med samtidigt.
Började med att testa av lite av de publika iperf3-servrarna, och har där med tillräckligt många sessioner kommit upp i cirka 6gbit/s mot Serverius i Nederländerna.
Oookla's speedtest ger i runda slängar 2gbit/s via webbläsaren, och med Windows-store appen. Om jag däremot drar ner desktop-appen för Windows 7 och pekar den mot Mediateknik i Varberg istället för Tele2 GBG som är default så får jag mer än acceptabelt utfall:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag laborerade sen lite för att se vilken webbläsare som gav bäst resultat, och det verkar som om Edge gav snabbast hastighet för både bredbandskollen och fast.com:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så, prestandamässigt får jag väl ändå säga att Huawei-routern gör ganska bra ifrån sig!
Kan man brygga Huwaeimodemet och endast använda den som mediaomvandlare mellan SFP och 10GbE med hemgjord x86-router? (alternativt bygga egen router med ett SFP och ett 10GbE-kort och skrota Huwaeiroutern helt och hållet).
Bahnhof tillhandahåller en Planet XT-705A som standard CPE, så där har du ju en SFP+ till RJ45-converter, bestyckad med rätt SFP+-modul. Så, man har ganska gott om möjligheter; antingen 10GBASE-T/NBASE-T NIC i en mjukvarurouter, och låta mediaconvertern göra sitt jobb, eller ett SFP+ NIC där du stoppar in modulen från convertern, och sen kan du använda en DAC till mediaconvertern om du vill brygga till RJ45, alternativt skaffa en lämplig SFP+-modul för det ändamålet, om man nu vill gå över till koppar någonstans.Z Zakalwe skrev:
Vilka värden har du för TX och RX Optical Power?
magebarf skrev:Bahnhofs support har i alla fall fått alla detaljer jag kunnat ge dem om APn som inte får vara med, så nu flyttade jag fokus vidare till prestandan!
[bild]
[bild]
[bild]
I mina ögon, som saknar någon större referensram, ser det ut som om den ligger bra, ganska fint inom gränsvärdena som anges som referens-värden i web-interfacet i alla fall.
Kanske ska tillägga, om optiska värdena var en reflektion över mina testresultat, testerna kördes ganska sent kvällen/mitt i natten, så tror att det var en ganska bidragande faktor till att det blev bra skjuts i pipen också.
Logga in
Skapa konto
Kanske ska tillägga, om optiska värdena var en reflektion över mina testresultat, testerna kördes ganska sent kvällen/mitt i natten, så tror att det var en ganska bidragande faktor till att det blev bra skjuts i pipen också.
Har nog en del värre värden. Bytte precis patchkabeln, då RX var på -15ish.
Har loggat case hos Bahnhof.
Har loggat case hos Bahnhof.
magebarf skrev:I mina ögon, som saknar någon större referensram, ser det ut som om den ligger bra, ganska fint inom gränsvärdena som anges som referens-värden i web-interfacet i alla fall.
[bild]
Jag tycker att den här switchen verkar prisvärd (jag har inte köpt någon än):magebarf skrev:
https://www.proshop.se/Switch/MikroTik-Cloud-Smart-Switch/2628225