S sotman skrev:
Got it. On it!
wget eller curl med output till /dev/null så säkerställer du att du inte får någon flaskhals i lagring eller minnen också.

• Gilla
sotman och 1 till
  • Laddar…
Ok ena testet tog 82s

Skärmdump av en hastighetstest nedladdning som slutfördes på 82 sekunder.

Det andra 88s

Och det tredje tog 93s

S sotman skrev:
Ok ena testet tog 82s

[bild]

Det andra 88s

[video]

Och det tredje tog 93s

[video]
Bahnhof har även en ”intern” sida, inom sitt egna nät, mot vilken du kan köra samma test: http://speedtest.bahnhof.se/

M
S sotman skrev:
Ok ena testet tog 82s

[bild]

Det andra 88s

[video]

Och det tredje tog 93s

[video]
O fan - det var ju inte mycket fart därifrån :(

• Gilla
sotman
  • Laddar…
Lite status.

Pratat en kortis med Bahnhof-supporten och han jag pratade med tror att flaskhalsen kanske ligger på kabeln jag använt.
Den medföljande RJ45-kabeln i paketet jag fick från Bahnhof är Cat6 och jag behöver Cat7 säger han.
Ska förbi Webhallen och köpa en sån och gör ytterligare tester ikväll!

S sotman skrev:
Lite status.

Pratat en kortis med Bahnhof-supporten och han jag pratade med tror att flaskhalsen kanske ligger på kabeln jag använt.
Den medföljande RJ45-kabeln i paketet jag fick från Bahnhof är Cat6 och jag behöver Cat7 säger han.
Ska förbi Webhallen och köpa en sån och gör ytterligare tester ikväll!
Njae, det vet jag inte... Den är väl kort? Och det ser du dessutom enkelt på räknarna för fel på din ethernetinterface. Dvs om de inte står på "noll" (eller mkt nära) så får du trasiga ramar med omsändningar osv som resultat.

Så kolla dem innan du köper kablar... Fast vill du ha en ny så skadar iofs inte det. :)

• Gilla
sotman
  • Laddar…
Tänkte samma sak faktiskt. På OWC 10G Ethernet-omvandlaren står det "10G = grön". Den lyser ju grön.
OWC 10G Ethernet-omvandlare med en grön lysdiod som indikerar 10G-anslutning, ansluten till en vit nätverkskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessutom på min Macs NIC står det "Speed: 10GBaseT". Men jag ska ändå köpa en Cat7-kabel bara för att utesluta det helt.

Skärmdump av Macs nätverksinställningar med 10GbaseT hastighet vald.
Skapa konto

Ja, men den kan fortfarande vara trasig. Det verkar lite svårt att få fram räknarna på Mac OS, men pröva exv. "netstat -I <ifname>" för att se om du har några "input/output errors", du måste hitta rätt interfacenamn, och det finns många på en mac, men det brukar inte vara omöjligt, är antagligen "en?" där "?" är en siffra.

• Gilla
sotman
  • Laddar…
Network utility i Macos visar paketfel.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ok köpt ny Cat7-kabel och provat.

Följt @lars_stefan_axelsson och @arneri68 råd kring att kolla paketfel.

Resultatet?

Inga pakefel enligt vad jag kan se.

Skärmdump av nätverksverktyg som visar ingen paketförlust och 10 Gbit/s länkhastighet.
Skapa konto

MEN jag ser en liten ökning både upp och nedladdninghastighet via Fast.com och t ex 10G ned går nu på 58s mot 88s resp 93s tidigare.

Skärmbild som visar hastighetstestresultat med 3.8 Gbps nedladdning och 1.0 Gbps uppladdning.
Skapa konto

Kan detta vara effekten av Cat7-kabeln? Tid på dygnet?

• Skärmdump av en internet-hastighetstestlogg som visar en nedladdning på 10GB på 58 sekunder.
Redigerat:
Byt mellan kablarna så får du svar på det.

@sotman iaf tror att iom att du bor ute i en stuga i obyggden så har din co-station endast en 10gigs länk. Då många fler laddar ner än upp så får du denna asymetri i download/upload. Hursomhaver så tycker jag ditt use-case klart och tydligt motiverar >1gigs privatkundsanslutningar. Nu gäller det bara att övertyga alla andra operatörer om det också.

M merbanan skrev:
@sotman iaf tror att iom att du bor ute i en stuga i obyggden så har din co-station endast en 10gigs länk. Då många fler laddar ner än upp så får du denna asymetri i download/upload. Hursomhaver så tycker jag ditt use-case klart och tydligt motiverar >1gigs privatkundsanslutningar. Nu gäller det bara att övertyga alla andra operatörer om det också.
@sotman sitter ju på samma infrastruktur som jag; så vitt jag vet är det bara Bahnhof som erbjuder 10gbit/s i Sverige, och det bara i sitt egna villafibernät (som både han och jag sitter på) och nåt enstaka stadsnät i Stockholm.

Karlung själv kommenterade ju att alla deras switchar ute i nätet är minst 10gbit/s på alla portar och i vissa fall även 40gbit/s (https://www.byggahus.se/forum/threa...ser-man-routingen.311842/page-12#post-3059428). Med det i åtanke tror jag ju inte att deras uplinks är av samma storlek som portarna. Detta verkar ju även stödjas av pressreleasen om deras nya backbone som hävdar att de numera har 100gbps per länk (https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/09/21/northern-light-bredbandens-autobahn).

Med det sagt är det ju omöjligt att veta exakt var flaskhalsen sitter, internt i nätet eller på vägen ut/in.

Rekommendationen är att provköra mot speedtest.bahnhof.se där man vet att det ska vara internt inom Bahnhofs egna transportnät, för då kan man ju bilda lite teorier om var det börjar slå i taket...

Jag kan även se till att sätta upp en iperf3-server till helgen som det går att köra lite tester emot, men då jag bara har en Windowsmaskin med NBASE-T NIC just nu är ju prestandan lite kapad på grund av alla extralager som behövs för att få det att snurra under det OSet. Om nåt av mina andra NIC (som jag ska stoppa i en Linux-burk) behagar trilla in kan jag nog däremot utlova nära fulla prestandan på länken sett till vad servern klarar av att leverera.

@merbanan Torpet ligger iofs i centrala Nacka i Stockholm, ca 20-minuter med buss från Slussen :D men du kan ha rätt ang co-stationen.

Ang resultatet från bytet av kabeln så är jag inte helt övertygad då jag fick lite bättre resultat än med Cat7-kabeln via speedtest.tele2.net med Cat6A-kabeln! What gives?!!

OWC Thunderbolt 3 10G Ethernet säger sig ha stöd för 10GBaseT
- 100 meters using CAT 6A cabling
- 55 meters using CAT 6 cabling

Del av förpackningen för en OWC Thunderbolt 3 10G Ethernet-adapter som visar specifikationer och nätverksstöd.
Skapa konto

Summa summarum: Det borde vara safe att säga att man kan köra både CAT 6A eller CAT6 med tanke på att kabeln ju (som @lars_stefan_axelsson anmärkte) är kort (2m resp 3m).

Så "flaskhalsen" ligger någon annanstans är på min sida.

Jag har köpt 10/10 Gbps av Bahnhof. Tyvärr är min uppkoppling (om än snabbare än de flesta andras) inte i närheten av detta.
Jag jobbar som sagt med stora filer och skulle i alla fall vara nöjd om hastigheten hamnade närmare 10 Gbps än som nu närmare 4 Gbps :confused:.

Resultat med Cat6A

Fast.com

Skärmdump av internet-hastighetstest som visar 3.5 Gbps nedladdning och 960 Mbps uppladdning.
Skapa konto

Speedtest.tele2.net

Terminalfönster visar en nedladdningstest från speedtest.tele2.net med en hastighet på 183 MB/s.
Med Cat7

Fast.coms resultat var lite bättre

Skärmdump av internethastighetstest som visar 4.2 Gbps nedladdning och 1.1 Gbps uppladdning.
Skapa konto

Speednet.tele2.net lite sämre

Skärmdump av en hastighetstest överföring visar 177 MB/s hastighet och en 10GB fil nedladdad.

Gällande olika kablar så ska de inte vara analoga, du får nog prova att mäta ett flertal gånger. Hursomhaver dina kablar är det nog inget fel på, poängen med kabelbytet är att ta bort det argumentet från supporten.

• Gilla
sotman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.