magebarf magebarf skrev:
Jag kör faktiskt Huwaei-routern som AP just nu med en switch (10Gig 16-port) plus min befintliga ASUS-mesh (Gigabit-only) sen i fredags och måste säga att jag inte upplevt samma problem som dig.

Allt funkar klockrent. Har inte touchat nåt i Huwaei-routerns inställningar än (kommer ju inte in i Admin-delen ännu pga lösenordet inte alls finns som lovat på minasidor hos Bahnhof eller ens i bekräftelsebrevet; har ett ärende hos support men inget svar än).
Har du haft någon möjlighet att testa kapaciteten?

• Gilla
sotman
  • Laddar…
S sotman skrev:
Har inte touchat nåt i Huwaei-routerns inställningar än (kommer ju inte in i Admin-delen ännu pga lösenordet inte alls finns som lovat på minasidor hos Bahnhof eller ens i bekräftelsebrevet; har ett ärende hos support men inget svar än).
Här är mitt tips att ringa in till tekniska supporten, de skickade ut ett nytt mail med kunduppgifterna inklusive inloggningsuppgifterna på någon minut.

De vet om att HN8255Ws inte dyker upp på mina sidor som de ska, så det här var deras bästa förslag.

Sen mina senaste försök verkar väntetiden på deras telefonsupport tagit sig ner under 10 minuter, och någon minut in i väntan får man dessutom alternativet att bli uppringd, så min erfarenhet är att de förbättrat den kontaktvägen avsevärt.

Sen tror jag @arneri68 hade för avsikt att citera dig @sotman, jag tror du är mycket närmare än mig, eller till och med redo, att köra ”skarpt” test av prestandan.

• Gilla
sotman
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Har du haft någon möjlighet att testa kapaciteten?
Sure! Vad rekommenderar du för testverktyg/tjänst?

S sotman skrev:
Sure! Vad rekommenderar du för testverktyg/tjänst?
Ett ”riktigt” use case: fast.com
Speedtest.net har en standalone-applikation som enligt rykte ska ta sig runt flaskhalsarna de flesta webbläsare har.
Finns även en speedtest-cli som jag har för mig är skriven i Python som funkat bra.
iperf.fr har ett gäng publika iperf och iperf3-servrar du kan köra tester mot.

Sen får @arneri68 fylla på om det är några specifika tester han är nyfiken på?

Alright, här är lite bilder (hoppas de kommer med) på mina tester med Bredbandskollen / Speedtest by Ookla för en timme sedan idag. Vet inte om jag haft rätt inställningar och valt rätt server etc, så ber om ursäkt på förhand. Fråga gärna om vad ni vill se för tester så gör jag ett försök.

- MacBook Pro (15-inch 2017)
- Osx Mojave v. 10.14
- Processor 2,9 intel core i7
- RAM 16GB

Router: HN8255W (inte rört de avancerade inställningarna än; kommer ju ej in på routern som Admin)
Kabel: Ca 2m medföljande Cat6(?) från Bahnhof
Thunderbolt 3 till 10Gb Ethernet-adapter från OWC (från Macpatric.se) inkopplad direkt in i 10Gb/s RJ45-uttaget på HN8255W:an och in i MacBookens Thunderbolt 3 port.

Skärmdump av internet hastighetstest från Bredbandskollen visar nedladdning på 3159,12 Mbit/s och uppladdning på 6674,80 Mbit/s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av internethastighetstester från Speedtest by Ookla med resultat i Mbps.
Skapa konto
Skärmdump av en MacBook Pro (15-tum, 2017) med specifikationer såsom macOS Mojave Version 10.14 och 2,9 GHz Intel Core i7. Skärmbild av Mac nätverksinställningar med 10GbaseT Thunderbolt Ethernet konfiguration.
Skapa konto
MacBook Pro ansluten till en Ethernet-adapter med en Cat6-kabel på ett grått underlag.
Skapa konto
Nätverkskabel ansluten till en routermodell HN8255W med synlig Thunderbolt 3 till 10Gb Ethernet-adapter.
Skapa konto
Ethernet-adapter kopplad till en vit nätverkskabel och indikatorljus som visar anslutningshastighet.
Skapa konto

Det är snabbt men inte vad jag förväntade mig. Testet gjordes innan ungarna drog igång stora TVn och började strömma Mumintrollen på YouTube, SVT Play och Peppa Pig på Netflix.

• Gilla
magebarf
  • Laddar…
Och en till från speedtest:

Skärmdump av ett internet hastighetstest med 1 ms ping, 0.11 ms jitter, 0 % förlust, 2903 Mbps nedladdning, 6333 Mbps uppladdning.
Skapa konto

• Gilla
magebarf
  • Laddar…
Fast.com-resultat:

18:51 (nu har ungarna som sagt dragit igång TV-n och börjar streama)

Skärmdump från Fast.com som visar ett internethastighetstestresultat på 3.2 Gbps nerladdning och 920 Mbps uppladdning.
Skapa konto

Försöker installera nåt cli lite senare när barnen lagt sig.

• Gilla
magebarf
  • Laddar…
Ungeför dubbelt så snabbt som en 1Gbit-anslutning via samma operatör........men orkar ens speedtest servrarna att köra fortare? Eller nätet närmast dessa? Skulle egentligen vara mer förvånad om det gick fortare.

• Gilla
sotman
  • Laddar…
M
Kolla mot speedtest.tele2.net, där kan man tanka filer på riktigt istället.

Speedtest.net rekommenderar väl bara sitt browsertest för upp till 1Gbit?

• Gilla
sotman
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Kolla mot speedtest.tele2.net, där kan man tanka filer på riktigt istället.

Speedtest.net rekommenderar väl bara sitt browsertest för upp till 1Gbit?
Det är sant, verkar få bäst resultat via tele2 (kolla videoklippet)

MathiasS MathiasS skrev:
Ungeför dubbelt så snabbt som en 1Gbit-anslutning via samma operatör........men orkar ens speedtest servrarna att köra fortare? Eller nätet närmast dessa? Skulle egentligen vara mer förvånad om det gick fortare.
Jag tror det varierar från server till server, men har sett resultat uppmätta mot närmare 9Gbit; https://www.reddit.com/r/PFSENSE/comments/9ne9mb/pfsense_on_a_10gbit_home_internet_connection/
För att slippa klicka sig in; Någon har mätt mot Telia Köpenhamn och nått upp i ~8900Mbit/s ner och ~9300 upp.

Sen är det väl frågan hur många som kör tester precis samtidigt som dig. Vissa variationer kan man nog räkna med...

Det Karlung själv kommenterat här tidigare i tråden är ju att Bredbandskollen, i alla fall då, bara har en server som är ansluten på 10Gbit/s, och det var STHIX-servern om jag inte missminner mig.

• Gilla
sotman och 1 till
  • Laddar…
Japp, intressant.
Resultaten svajar upp och ner verkar det som. Ska göra lite mer tester senare ikväll.

Kontaktar Bahnhofs support imorgon bitti och höra deras åsikter.

Nyss fick jag uppemot 7,5Gbit upload men "bara" 2,7Gbit ner.

Internet hastighetstestresultat som visar 2,759 Mbps nedladdning och 7,498 Mbps uppladdning.
Skapa konto

Tack för mätningarna. Ser ut som de kan vara lite flaskhalsar på vägen. 6,3 Gbps upload får väl anses vara helt okej och indikerar att routern har betydligt bättre kapacitet än en GE router.

Om punkt till punkt tester har diverse flaskhalsar borde en P2P test med tex Vuze kunna kräma ordentligt och sprida trafiken över Bahnhofs nät via många samtrafikspunkter. Gäller bara hitta en fil som finns hos många klienter med stor bandbredd.

magebarf magebarf skrev:
Någon har mätt mot Telia Köpenhamn och nått upp i ~8900Mbit/s ner och ~9300 upp.
Inte dåligt.

• Gilla
sotman
  • Laddar…
M
S sotman skrev:
Det är sant, verkar få bäst resultat via tele2 (kolla videoklippet)[video]
Jag menade att du skulle köra över HTTP (för test av nedladdning) eller FTP för test av båda.
Instruktioner finns på sidan.

M Marcussjogren skrev:
Jag menade att du skulle köra över HTTP (för test av nedladdning) eller FTP för test av båda.
Instruktioner finns på sidan.
Got it. On it!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.