Höghus Höghus skrev:
Du får anmäla tråden till Mod om du inte gillar den.

/Höghus
Eller låt bli att läsa... det är väl i alla fall inget stötande...
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
När jag jäser frikostbröd över natten brukar jag inte ta fram maskinen. Bara röra ihop degen snabbt för hand och täcka bunken med plast.
Nu är jag bara i början av min nattjäsarkarriär, men som jag fattat det behöver man knåda rejält för att få det där sega goda brödet jag försöker få. Med stora härliga håligheter efter jäsningen.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Nu är jag bara i början av min nattjäsarkarriär, men som jag fattat det behöver man knåda rejält för att få det där sega goda brödet jag försöker få. Med stora härliga håligheter efter jäsningen.

/Höghus
Det ska gå att vika degen många gånger under långsam kalljäsning även för bröd av levain-typ. Men knådning i maskin snabbar ju onekligen upp.
Det går att klara sig långt utan maskin... men en fin maskin är ju kul i sig.... så varför inte passa på!?
Jag har haft min Teddy ca 10 år och kör den ungefär varannan vecka och jag ler fortfarande för mig själv varje gång jag lyfter upp den på bänken och får dra igång. Det är ett mervärde bara det
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Nu är jag bara i början av min nattjäsarkarriär, men som jag fattat det behöver man knåda rejält för att få det där sega goda brödet jag försöker få. Med stora härliga håligheter efter jäsningen.

/Höghus
Det skulle jag inte påstå. Jag brukar göra ungefär så här. I bland med surdeg. Blir riktigt fint.
 
  • Närbild av ett recept för nattjästa baguetter med tydlig text och bild av en gräddad baguette med krispig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nybyggarn3 skrev:
Det skulle jag inte påstå. Jag brukar göra ungefär så här. I bland med surdeg. Blir riktigt fint.
"Nybakat bröd till frukost" Ja, om man går upp ca: 1,5 h innan frukost så :)
 
N nybyggarn3 skrev:
Det skulle jag inte påstå. Jag brukar göra ungefär så här. I bland med surdeg. Blir riktigt fint.
Det där blir toppen men helt ärligt kan man skippa sista jäsningen. Går lika bra utan. På så sätt får man nybakat bröd till frukost lite snabbare. Begränsad i princip av tiden det tar för ugnen att bli varm.
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
"Nybakat bröd till frukost" Ja, om man går upp ca: 1,5 h innan frukost så :)
Jag kör lite olika. Just idag har bröden gäst i bunke över natten och sen på plåt över dagen, för att vara färska till middagen.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
Skulle säga 90% forumet inte bygger själva bara anlitar folk nu är ju tråden i vitvaror så vad är problemet?
Degblandare är inte en vitvara
 
electroluxaren skrev:
Degblandare är inte en vitvara
Men kanske en vit vara?
kitchenaid-classic-koeksmaskin-5k45ssewh-vit--pdp_zoom-3000--pdp_main-540.jpg
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
P
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det finns (fanns) en hemgjord dansk adapter till Kenwoods extrauttag om jag inte har läst fel.
Jo, höll på att beställa den men insåg i sista stund att den adaptern var för äldre kenwood tillbehör, inte de som kan köpas idag.

Adapter till kitchenaid grejer snubblade jag över i ett tyskt forum som ledde mig till http://www.muehlhausen.info/ som jag kontaktade och fick beställt ifrån.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
M
Bosch MUM6 omnämns i tråden. Köpte en sådan för kanske 15 år sedan efter att ha studerat ett antal pizza forum där den ansågs vara mycket bra. Sedan dess samlar assistenten damm.
Bor i Frankrike och har professionella bagare och lärare i bakning i min bekantskapskrets och de klassar maskinerna efter funktion/princip (sämst till bäst):
-Vertikal spiral fast behållare
-"pétrin à axe oblique" (degblandare med lutande axel och roterande behållare ?), Santos gör en som inte är så stor)
-"Pétrin à bras plongeants", sök internet så hittar ni foton och videos. Det finns nyare/mindre för hemmabruk men dom är inte gratis...
Det handlar om att sträcka degen mer och trycka ihop mindre.


-
 
M MathiasFr skrev:
Bosch MUM6 omnämns i tråden. Köpte en sådan för kanske 15 år sedan efter att ha studerat ett antal pizza forum där den ansågs vara mycket bra. Sedan dess samlar assistenten damm.
Bor i Frankrike och har professionella bagare och lärare i bakning i min bekantskapskrets och de klassar maskinerna efter funktion/princip (sämst till bäst):
-Vertikal spiral fast behållare
-"pétrin à axe oblique" (degblandare med lutande axel och roterande behållare ?), Santos gör en som inte är så stor)
-"Pétrin à bras plongeants", sök internet så hittar ni foton och videos. Det finns nyare/mindre för hemmabruk men dom är inte gratis...
Det handlar om att sträcka degen mer och trycka ihop mindre.


-
Den där franska harangen översätter Google till "Knådare med sänkbara armar". Men menar de inte "planetarisk blandare"?
 
M
Här är en sökning:
https://duckduckgo.com/?q=Pétrin+à+bras+plongeants&t=fpas&iax=images&ia=images

Som vanligt fungerar inte traditionell översättning från franska till svenska, bla eftersom franska är ordfattigt, urgammalt och föredrar att beskriva något istället för att skapa ett ord.
"Sparka" blir tex "donner un coup de pied". Något att tänka på INNAN man väljer att flytta till Frankrike. Whisky är dock väldigt billigt jämfört med Sverige
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Här är en sökning:
[länk]images

Som vanligt fungerar inte traditionell översättning från franska till svenska, bla eftersom franska är ordfattigt, urgammalt och föredrar att beskriva något istället för att skapa ett ord.
"Sparka" blir tex "donner un coup de pied". Något att tänka på INNAN man väljer att flytta till Frankrike. Whisky är dock väldigt billigt jämfört med Sverige
Det var en helt annan teknik. Latjo pryl. De såg inte ut att finnas som konsumentmaskiner. Vi hemmaentusiaster får nog hålla oss till vanliga planetblandare.. när man sett bortom knöl-assistenten...
 
M
J johfo skrev:
Det var en helt annan teknik. Latjo pryl. De såg inte ut att finnas som konsumentmaskiner. Vi hemmaentusiaster får nog hålla oss till vanliga planetblandare.. när man sett bortom knöl-assistenten...
Kanske inte direkt konsument men det finns små, antingen för entusiaster eller för professionella (små batcher, prova/testa innan köra i större maskiner), såg en häromdagen i ett lab men kommer inte ihåg tillverkarens namn. De är dock väldigt dyra !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.