11 817 läst · 79 svar
12k läst
79 svar
Bättre degblandare ( än Assistent)?
När jag turbogooglar så verkar Chapathi ha betydligt mer vätska än Bagels. Vad är det du bakar? Och hur mycket mjöl har du? Jag tycker att Assistenten funkar finfint inkl. till bageldeg, men man måste låsa rullen på lämplig plats. (Min assistent är från strax innan övergången från Electrolux till Ankarsrum, den är synnerligen ful, svag och noll extrafunktioner som timer som var vanligt då.)Höghus skrev:
Vad jag bakar är lite olika. Som jag skrev, lösare råg-degar funkar hyfsat bra.S Svante Svenson skrev:När jag turbogooglar så verkar Chapathi ha betydligt mer vätska än Bagels. Vad är det du bakar? Och hur mycket mjöl har du? Jag tycker att Assistenten funkar finfint inkl. till bageldeg, men man måste låsa rullen på lämplig plats. (Min assistent är från strax innan övergången från Electrolux till Ankarsrum, den är synnerligen ful, svag och noll extrafunktioner som timer som var vanligt då.)
Fastare vetedegar liknar videon, en stor klump som far runt.
/Höghus
Har senast idag gjort en hyfsat fast vetedeg 900g mjöl till 550g vätska) och det går utmärkt, det tar en stund innan degen går ihop ordentligt men det är bara låta maskinen göra jobbet. Skulle jag önska någon förändring så är det lite annan position på degkniven så den delar degen oftare annars är det svårt att gnälla på en maskin som slitit hårt i 60 år.Höghus skrev:
Jag hr haft lite olika varianter. Växte upp med en Electrolux assistent, har haft en KitchenAid och nu sen 8-10 år en Kenwood Major (tycks heta Chef XL nu). Den senare är helt klart överlägsen. Urstark, med stor skål och bra tillbehör. Bakar mycket och ofta. Har inga problem med degar på 1L degspad, eller mer. Kan varmt rekommenderas. Har tyvärr ramlat/skakat ner i golvet några gånger vid för ivrigt knådande men funkar lika bra ändå.
Jag växte upp med en Hugin. Vilket var en om märkt Kenwood. Den ärvde jag när vi fick barn.
Den gjorde jobbet, men man behövde hörselskydd i köket. Den var säkerligen ordentligt sliten för det bakades mycket när jag var liten. Den har gått vidare till nya ägare.
Nu har vi en Asistent, typ sista årgången av Elektrolux. Min fru kör hellre för hand efter som hon tycker att den gör för hårda degar. Jag gör sällan degar under en liter degspad, jag gillar den. Men jag kör i mjölet i omgångar. Inte mycket på en gång.
Den gjorde jobbet, men man behövde hörselskydd i köket. Den var säkerligen ordentligt sliten för det bakades mycket när jag var liten. Den har gått vidare till nya ägare.
Nu har vi en Asistent, typ sista årgången av Elektrolux. Min fru kör hellre för hand efter som hon tycker att den gör för hårda degar. Jag gör sällan degar under en liter degspad, jag gillar den. Men jag kör i mjölet i omgångar. Inte mycket på en gång.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Jo, som jag skrev funkar det bra med lösare degar. Men jag skulle gärna ha en maskin som klarar vad jag slänger i den, inte behöva anpassa receptet efter maskinen.arneri68 skrev:
Kenwoods maskiner, som jobbar mer likt proffsmaskinerna, verkar vara lite okänsligare.
/Höghus
Det är precis min uppfattning. Jag bakar många olika sorters degar och den fixar allt jag försöker i alla fall. Med hårda och stora degar hoppar maskinen runt en del (och ramlar ibland i golvet) men det har den tålt så här långt.Höghus skrev:
Jag tycker faktiskt att degkroken fungerar bra.
Men man ska komma ihåg att det skett lite produktutveckling.
På nya maskiner kan man montera både degkrok och bunke-skraparen. Det finns två hål längst upp.
Äldre maskiner har bara ett hål. Därför går det inte att montera både degkrok och skrapa samtidigt.
Men man ska komma ihåg att det skett lite produktutveckling.
På nya maskiner kan man montera både degkrok och bunke-skraparen. Det finns två hål längst upp.
Äldre maskiner har bara ett hål. Därför går det inte att montera både degkrok och skrapa samtidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 2 287 inlägg
Jo.electroluxaren skrev:
Från hemsidan:
Maximum dry flour load: 0.8 kg / max. dough load: 1.3 kg.
Från manualen:
Teknisk specifikation
Artikelnummer: 222829
Operation voltage och frekvens: 220- 230V~ 50/60Hz
Nominell ingångseffekt: 650W
Skyddsklass: klass I
Vattentät skyddsklass: IP21
Maximal kapacitet: 7 liter (800 g mjöl + 500 g vatten)