12 194 läst · 79 svar
12k läst
79 svar
Bättre degblandare ( än Assistent)?
Du får lägga på ett par tusen och köpa den här som tar 2,5 kg istället:
https://storkoksbutiken.se/handla-f...etary-mixer-10-l-230v-600w-8711369222836.html
https://storkoksbutiken.se/handla-f...etary-mixer-10-l-230v-600w-8711369222836.html
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Samma här! Min mamma har en orange och brun koloss som låter som en jävla anläggningsmaskin men den har gått felfritt sen tidigt 70-tal. Urstark och klarar vad fan som helst egentligen. Vi har förutom det som redan nämnts malt kött, stoppat korv etc. med arbetshästen. Eller koloss är kanske fel benämning eftersom den inte är överdrivet stor. Däremot är den blytung!B Bubblaren skrev:Kenwood från 70talet är oslagbar. Vi hade en när jag växte upp köpt 77, gjorde minst en större bröddeg (4limpor) i veckan till 95. + bullbak, korvtillverkning m.m. Efter 95 gick den inte lika frekvent men användes.
När motorn gav upp 2012 så köpte vi en beg på blocket som jag räknar med att ha många år framöver.
Samma modell är faktiskt ganska eftertraktad på beg. marknaden.
Har gått samma väg.Johan Gunverth skrev:Bjørn Teddy Varimixer degblandare är en riktigt bra maskin. Dock utan tillbehörsuttag. Jag har en själv och degknådning fick en helt ny dimension efter bytet från tidigare maskin.
Angående effekt så anger det endast motorns effektuttag, inte kraften i verktyget. Det är stor skillnad på en en borstfri motor och en gammaldags. Ovanstående maskin har 500W borstfri motor.
Uppväxt med en riktigt gammal Electrolux Assistenthelt utan varvtalsreglering och jag och min fru fick hennes mormors något nyare Assistent som hade varvtalsreglering. Då yrde det i alla fall mindre mjöl i köket när man drog igång, innan det blev blött.
Tillräckligt blöta degar funkade i dessa, men allt tenderade att klättra över kanten och man fick bulta ner degen hela tiden. Lite fastare degar satt som en klump och studsade runt.
Efter att ha läst spaltkilometer på allehanda forum insåg jag att det var en planetarisk blandare jag ville ha och först tittade jag på Kitchen Aid, men insåg att de vanliga är för pyttedegar och de större var rejält dyra och jag blev inte övertygad om förträffligheten.
Jag kikade även på några spiralmixers. Många sådana gick inte att ta loss skålen på och då kändes det väl omständigt att diska.
Till slut hittade jag Björns minsta Varimixer, Teddy.
Priset sved, men den knådade som inget annat jag sett och dessutom var den tyst. "Har du bakat" sa barnen som tittat på film en liten bit därifrån i den öppna planlösningen. De reagerade inte när den gick.
Första modellen jag hade hemma hade dock ingen låsning av bunken och den tenderade att lossna. Men jag fick en ny med en spak med en excenter som låser framför bunken och den har gått i ca 10 år nu och producerat det mesta brödet vi käkat.
Tyst, stark, tung och stabil och står still på bänken och knådar som ingen annan jag sett. Klarar ca 2.5 kg deg.
Varimixern ser ut att vara en bra maskin.
Känns lite dyr för mitt sporadiska bakande bara...
Jag har börjat testa att nattjäsa en liten deg för två frukostfrallor. Jag har då använt degkrokarna på en handhållen visp. Att se hur degen förändras när man smiskar den i 10 minuter, har gett mig en ny insikt om hur mycket man behöver arbeta med degen. Assistenten kommer inte ens i närheten här.
Ska man få det bra behövs nog en dedicerad blandare, som jag redan fått till svar här.
/Höghus
Jag har börjat testa att nattjäsa en liten deg för två frukostfrallor. Jag har då använt degkrokarna på en handhållen visp. Att se hur degen förändras när man smiskar den i 10 minuter, har gett mig en ny insikt om hur mycket man behöver arbeta med degen. Assistenten kommer inte ens i närheten här.
Ska man få det bra behövs nog en dedicerad blandare, som jag redan fått till svar här.
/Höghus
Man kan alltid baka mer.... så jag får man ju det bröd man vill ocksåHöghus skrev:Varimixern ser ut att vara en bra maskin.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ju gått den billiga resan från en elvisp med ställning och plastbunke (som var väldigt trevlig för vispgrädde, pannkakor och våfflor men inget tyngre) till att få ärva först en Kitchen Aid och sedan en Assistent. Steget från plastvarianten till Kitchen Aid var inte så stort som det hade kunnat vara är väl sammanfattningen... Böjde och vred på sig och var inte så förtroendeingivande som dess prislapp gav sken av. Så den hamnade hos svärsystern och deras nyrenoverade kök när jag fick Assistenten. Visserligen är den inte superbra på just degar, men tillräckligt bra för mig och det underlättar att det var en flyttkartong som var fylld med en massa tillbehör utöver maskinen. Dessutom hittade jag en bunke på loppis så jag har en extra när det behövs.
Jag tror dessutom att det ska finnas en Kenwood ståendes någonstans hos min mor som jag ska försöka testa och jämföra med framöver?
Sammanfattning är: undvik Kitchen Aid för deg.
Jag tror dessutom att det ska finnas en Kenwood ståendes någonstans hos min mor som jag ska försöka testa och jämföra med framöver?
Visst är det bäst nybakta och varma, men jag tycker ändå de blir mycket bättre än köpe-fluff även efter att ha varit fryst.Höghus skrev:
Ja, till en tvåfrallor-deg funkar elvispen jättebra. Tyvärr är de billigaste maskinerna inte gjorda för att gå mer än 10 minuter åt gången. Min gamla Hugin gick faktiskt sönder igår mitt i frallbaket. Den ännu äldre Krupsen fick rycka in.VidarH skrev:Jag har ju gått den billiga resan från en elvisp med ställning och plastbunke (som var väldigt trevlig för vispgrädde, pannkakor och våfflor men inget tyngre) till att få ärva först en Kitchen Aid och sedan en Assistent. Steget från plastvarianten till Kitchen Aid var inte så stort som det hade kunnat vara är väl sammanfattningen... Böjde och vred på sig och var inte så förtroendeingivande som dess prislapp gav sken av. Så den hamnade hos svärsystern och deras nyrenoverade kök när jag fick Assistenten. Visserligen är den inte superbra på just degar, men tillräckligt bra för mig och det underlättar att det var en flyttkartong som var fylld med en massa tillbehör utöver maskinen. Dessutom hittade jag en bunke på loppis så jag har en extra när det behövs.
/Höghus