274 läst · 4 svar
274 läst
4 svar
Bästa repet att surra fast med
Är på jakt efter ett snöre/rep av naturmaterial som bäst lämpar sig till att surra ihop stolpar med varandra. Bygger ett räcke av granstörar till en trädkoja där överliggaren ska surras ihop med spjälorna.
Optimalt förefaller ju vara om snöret kan blötläggas, surras fast och sedan krympa för att dra åt. Har tex sett att sjögrässnöre används inom möbel-/korgtillverkning men osäkert hur det klarar sig utomhus i väder och vind? Där är ju sisalsnöre kanske mer välkänt.
Tacksam för erfarenheter!
Optimalt förefaller ju vara om snöret kan blötläggas, surras fast och sedan krympa för att dra åt. Har tex sett att sjögrässnöre används inom möbel-/korgtillverkning men osäkert hur det klarar sig utomhus i väder och vind? Där är ju sisalsnöre kanske mer välkänt.
Tacksam för erfarenheter!
Produkter som diskuteras: "rep & snöre"

Rep & snöre
Utforska vårt omfattande utbud av rep och snören, vilket inkluderar allt från bomulls- och jutesnören till polypropylen- och nylonsnören. Vare sig du behöver säkra dina utomhusmöbler, tillfälligt fixera en trasig del eller skapa dekorativa
Läs mer
Det är inte många snören av naturmaterial som klarar sig ute på sikt, utan de kommer att försämras med tiden pga sol, vatten osv.
Sisal är ju ofta använt som du skriver och det kan ju köpas i rulle från t ex Granngården och beroende på hur du surrar så kommer det att hålla "ett tag" men behöver inspekteras och bytas ut med jämna mellanrum. Ibland är det jute i de här större spolarna och inte sisal.
Köper du slaget rep av sisal så håller det bättre då det är grövre men blir ganska for dyrt om du ska göra kryssurrningar på många spjälor.
Rottrådar av gran är ganska vädertåliga men kräver ju att man har tillgång till skog så det är inte så lämpligt.
Jute står emot elementen sämre än sisal, det bryts ner av UV-ljus och röta snabbare än sisal.
Hampa är rätt okej att jobba med men är inte särskilt bra på sikt då det bryts ner av främst väta men även UV-ljus.
Manila är nog det som håller bäst över tid men är strävt och stickigt att jobba med, kräver handskar...
Både hampa och manila kostar minst det dubbla, kanske tredubbla mot sisal och jute men är som sagt bättre än dessa när det gäller beständighet.
Bomull är svagt och lämpar sig inte för bärande konstruktioner.
Är du ute efter utseendet så finns det syntetlinor som ser ut som hampa och håller/står emot bättre än naturfiber.
Sjögrässnöre har jag ingen erfarenhet av men gissar att det inte är så starkt att man vill använda det av den anledningen och jag är osäker på om det skulle tåla att vara ute i längden.
När jag varit aktiv i scouterna så har vi byggt ställningar, bord och bänkar med sisal/jute men då har det varit för en helg eller vecka så då har det inte spelat så stor roll hur länge det tål att vara ute, man har ju rivit innan det ruttnar. När det gäller att blötlägga och sen surra för att det ska hålla bättre så tror jag mer på rätt surrningsteknik.
Sisal är ju ofta använt som du skriver och det kan ju köpas i rulle från t ex Granngården och beroende på hur du surrar så kommer det att hålla "ett tag" men behöver inspekteras och bytas ut med jämna mellanrum. Ibland är det jute i de här större spolarna och inte sisal.
Köper du slaget rep av sisal så håller det bättre då det är grövre men blir ganska for dyrt om du ska göra kryssurrningar på många spjälor.
Rottrådar av gran är ganska vädertåliga men kräver ju att man har tillgång till skog så det är inte så lämpligt.
Jute står emot elementen sämre än sisal, det bryts ner av UV-ljus och röta snabbare än sisal.
Hampa är rätt okej att jobba med men är inte särskilt bra på sikt då det bryts ner av främst väta men även UV-ljus.
Manila är nog det som håller bäst över tid men är strävt och stickigt att jobba med, kräver handskar...
Både hampa och manila kostar minst det dubbla, kanske tredubbla mot sisal och jute men är som sagt bättre än dessa när det gäller beständighet.
Är du ute efter utseendet så finns det syntetlinor som ser ut som hampa och håller/står emot bättre än naturfiber.
Sjögrässnöre har jag ingen erfarenhet av men gissar att det inte är så starkt att man vill använda det av den anledningen och jag är osäker på om det skulle tåla att vara ute i längden.
När jag varit aktiv i scouterna så har vi byggt ställningar, bord och bänkar med sisal/jute men då har det varit för en helg eller vecka så då har det inte spelat så stor roll hur länge det tål att vara ute, man har ju rivit innan det ruttnar. När det gäller att blötlägga och sen surra för att det ska hålla bättre så tror jag mer på rätt surrningsteknik.
Tack för mycket utförligt svar! Verkar inte helt lätt det här. Lutar väl mot att köra på sisal och fokusera på att få till surrningen korrekt, sen hålla koll årligen i hur de åldras. Tack!T Testarn skrev:Det är inte många snören av naturmaterial som klarar sig ute på sikt, utan de kommer att försämras med tiden pga sol, vatten osv.
Sisalsnöre håller inte ett helt år ute. Vet av erfarenhet. Det är bra till mycket men inte långvarigt utomhus.
Galvad Stängseltråd skulle jag välja till det du ska göra. Håller länge.
Galvad Stängseltråd skulle jag välja till det du ska göra. Håller länge.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur ta bort rudbeckia på bästa sätt?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Hur skulle man lösa detta med bärlina på bästa sätt
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur lagar vi detta på bästa sätt?
Fasad -
Hur komma in i krypgrund på bästa sätt?
Fritidshus -
Hur återställer/tvättar jag en inomhustegelvägg på bästa vis?
Byggnadsvård
Populärt i forumet
Tjänster
Senaste från startsidan
-
Familjen Karlsson: Så byggde de till huset med ett torn
-
Miljövänligt virke från Organowood ruttnade – byts ut i flera kommuner
-
Analys spår jämnare elpriser mellan elområdena
-
Forum: Elektriker installerade ojordade kontakter?
-
Projekt: Villa Ferlaux - utbygge och stor renovering av villa i Kristianstad