8 068 läst · 71 svar
8k läst
71 svar
Bästa komplement till bergvärme
Skala upp, jag gjorde en investering 7 år sedan, övriga energibesparande åtgärder som isolering, fönster mm är helt onödiga efter det.G goran123 skrev:jo det är ju uppenbart, eller hur. Tänkte jag skulle försöka bestämma mig för vad jag vill med bergvärmen först, vilket är enklare sagt än gjort. Som tur är har jag lite omedelbara andra isoleringsprojekt att ta tag i först.
men det verkar väldigt svårt att hitta nån konsensus vad som är bästa lösningen för bergvärmen; skala ner eller skala upp…
Bergvärmen har sänkt uppvärmningen så pass mycket att andra åtgärder inte lönar sig att genomföra.
Jo det är min uppfattning att det är svårt att få igen pengarna på att tilläggsisolera å byta fönster. Jag bor i en gammal kåk med planktimmerstomme med typ 10cm spåni yttervägg med någon slags isolering 5 cm utvändigt å 20cm spång på vinden å gör av med ca 6000kwh per år till värmepumpen. Så för mig finns inga energibesparande att tilläggsisolera
Risken är att man genomför massa andra åtgärder som kostar pengar å sen går vp sönder å man ändå måste investera i en ny vp anläggning
Risken är att man genomför massa andra åtgärder som kostar pengar å sen går vp sönder å man ändå måste investera i en ny vp anläggning
Håller med till fullo, dessutom finns risker med att lägga ett extra lager på vinden. Fuktproblem mmV Vector skrev:Jo det är min uppfattning att det är svårt att få igen pengarna på att tilläggsisolera å byta fönster. Jag bor i en gammal kåk med planktimmerstomme med typ 10cm spåni yttervägg med någon slags isolering 5 cm utvändigt å 20cm spång på vinden å gör av med ca 6000kwh per år till värmepumpen. Så för mig finns inga energibesparande att tilläggsisolera
ok haha även det låter logiskt. Jag blir mer och kompetent men mer och och mer rådvill. Det finns säkert nåt klokt ordspråk kring det.V Vector skrev:Jo det är min uppfattning att det är svårt att få igen pengarna på att tilläggsisolera å byta fönster. Jag bor i en gammal kåk med planktimmerstomme med typ 10cm spåni yttervägg med någon slags isolering 5 cm utvändigt å 20cm spång på vinden å gör av med ca 6000kwh per år till värmepumpen. Så för mig finns inga energibesparande att tilläggsisolera
Vtt är väl ungefär finska motsvarigheten till svenska SP, statligt oberoende.K karlmb skrev:
Du får google translate översätta tyvärr.
Folksam sammanställde data för en massa värmepumpar förra året. Visserligen finns bara siffor ner till -15, men jag tror inte COP droppar från drygt 2,5 som de bästa ligger på till 1 på de fem extra minusgraderna.K karlmb skrev:
https://www.folksam.se/media/Tabell...ng-for-hemsida-andringar-2021_tcm5-52177.xlsx
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar
Liknande trådar
-
Hur får jag till världens bästa brandlarm/skydd?
Övrigt husrelaterat -
Vad är bästa tillvägagångssätt att laga sprickor i putsen på mitt stall?
Fasad -
Bästa uppvärmningssystem för 40 kvm komplementbyggnad
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bästa sätt att gå från strukturtapet till släta väggar
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilket är det bästa komplementet till vedpanna efter solpaneler?
Värme allmänt