G goran123 skrev:
tack! Men om den nollställdes borde man väl dela på 10 år? = 7600kw per år. Hursomhelst har du ändå rätt i att första åtgärden får bli att försöka täta till huset på ett proffsigt sätt så jag ändå slipper mögel.
Jag tänkte på tillskottselen som du skrev hade varit på 8500 timmar, jag tänkte att de inte nollade den när de bytte kompressorn. Beräkningen utgick från att den lämnades oförändrad. Men det antagandet kan naturligtvis vara fel, och om så är fallet har du rätt :) (så när som på detaljen med enheten, kW är effekt, kWh är energi). Om så är fallet blir det en helt annan kalkyl, svårt att veta eller ens veta vad som kan vara rimligt…

Vet du hur stor elpatron som sitter i?
 
V Viktor_F skrev:
Jag tänkte på tillskottselen som du skrev hade varit på 8500 timmar, jag tänkte att de inte nollade den när de bytte kompressorn. Beräkningen utgick från att den lämnades oförändrad. Men det antagandet kan naturligtvis vara fel, och om så är fallet har du rätt :) (så när som på detaljen med enheten, kW är effekt, kWh är energi). Om så är fallet blir det en helt annan kalkyl, svårt att veta eller ens veta vad som kan vara rimligt…

Vet du hur stor elpatron som sitter i?
det står 6 / 9 så vet inte om det betyder 6 eller 9…
 
G goran123 skrev:
det står 6 / 9 så vet inte om det betyder 6 eller 9…
Okej, det betyder alltså att tillskottsel ligger mellan 2550kWh per år (6kW patron, tidräknaren inte nollad vid kompressorbytet och 7650kWh per år (9kW patron, tidsräknaren nollad vid kompressorbytet). Då vet vi det i alla fall :)
 
Om man gör antagande:

*Huset behöver ca 40000-50000 kWh/år i uppvärmning vid direktverkande el
*BVP:n dimensionerades för 80% energitäckningsgrad (rimligt för en on-off-pump)

Så hamnar vi på den högre siffran i tillskottsel.
 
V Viktor_F skrev:
Om man gör antagande:

*Huset behöver ca 40000-50000 kWh/år i uppvärmning vid direktverkande el
*BVP:n dimensionerades för 80% energitäckningsgrad (rimligt för en on-off-pump)

Så hamnar vi på den högre siffran i tillskottsel.
snyggt! Otroligt värdefullt.
 
V Viktor_F skrev:
Om man gör antagande:

*Huset behöver ca 40000-50000 kWh/år i uppvärmning vid direktverkande el
*BVP:n dimensionerades för 80% energitäckningsgrad (rimligt för en on-off-pump)

Så hamnar vi på den högre siffran i tillskottsel.
…och då kanske man kan leka med tanken att det räcker att hitta eltillskott om ca 5-7000 kWh per år för att slippa elpatronen, vilket väl en vanlig solpanelanläggning ger? Eller en/två luftvärmepumpar ger?

Plus att man isolerar huset bättre förstås.
 
D
Som sagts ovan, kontrollera KB in mot slutet av kallsäsongen. Om det inte är för kallt finns det nog utrymme för större energiuttag ur hålet. Ett 170 m hål borde kunna ge lite mer. Jag håller med föregående inlägg att 1. byta till en inverter på 16 kW och 2. tilläggsisolera. Om du har välisolerat kommer du långt på en bra bergvärmepump.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D datja skrev:
Som sagts ovan, kontrollera KB in mot slutet av kallsäsongen. Om det inte är för kallt finns det nog utrymme för större energiuttag ur hålet. Ett 170 m hål borde kunna ge lite mer. Jag håller med föregående inlägg att 1. byta till en inverter på 16 kW och 2. tilläggsisolera. Om du har välisolerat kommer du långt på en bra bergvärmepump.
Det vore ju jättebra. Men man får ju så olika bud. Nån säger att hålet är extremt underdimensionerat och andra säger att hålet räcker för en större panna. Eftersom det är så stora investeringar som ska hålla så många år vill man ju gärna göra hyfsat rätt i alla fall.
 
D
G goran123 skrev:
Det vore ju jättebra. Men man får ju så olika bud. Nån säger att hålet är extremt underdimensionerat och andra säger att hålet räcker för en större panna. Eftersom det är så stora investeringar som ska hålla så många år vill man ju gärna göra hyfsat rätt i alla fall.
Vi bor i sthlm på 270 kvadrat med 180 m hål och satte in en Nibe F1255 3-12 kW 2018 efter att gamla CTC:n havererade. Isoleringen bra på undervåningen och 1/3 av övervåningen, obefintlig på resten. Vårt system fungerar utmärkt. Total årlig elkonsumtion 5 pers knappt 12000 kWh. Er borra är nog lite för grund för 16 kW inverter men eftersom (åtminstone tidigare för Nibe) priset inte skiljer sig så mycket mellan effektklasserna kan man ändå överväga en kraftigare pump -- om din borra verkar kunna ge mer energi än den gör i dag. Om detta fungerar illa skulle jag i så fall komplementborra ett hål. Det är ingen chansning, man kan ju ställa in pumpen så att den inte tar ut mer effekt än borran klarar (om det är en inverter).
 
Redigerat:
D datja skrev:
Vi bor i sthlm på 270 kvadrat med 180 m hål och satte in en Nibe F1255 3-12 kW 2018 efter att gamla CTC:n havererade. Isoleringen bra på undervåningen och 1/3 av övervåningen, obefintlig på resten. Vårt system fungerar utmärkt. Total årlig elkonsumtion 5 pers knappt 12000 kWh. Er borra är nog lite för grund för 16 kW inverter men eftersom (åtminstone tidigare för Nibe) priset inte skiljer sig så mycket mellan effektklasserna kan man ändå överväga en kraftigare pump -- om din borra verkar kunna ge mer energi än den gör i dag. Om detta fungerar illa skulle jag i så fall komplementborra ett hål. Det är ingen chansning, man kan ju ställa in pumpen så att den inte tar ut mer effekt än borran klarar (om det är en inverter).
Klokt tänkt. Man köper en med större kapacitet och ser hur mycket man kan kräma ut ur hålet helt enkelt.
 
G goran123 skrev:
Har ett stort gammalt hus ca 400 m2 överlag oisolerat med en alldeles för underdimensionerad bergvärmepump 10kW installerad för 20 år sen som ofta går på elpatron. Har ett 170 m borrhål. Min årsförbrukning är ca 30000 kW per år. Utöver det har jag två braskaminer som går varmt när det är kallt ute. Ska nu ta tag i att minska förbrukningen. nummer 1 på listan är att isolera bättre i af tak, fönster, dörrar.

Att uppgradera bergvärmeanläggningen till att matcha behovet verkar bli en väldigt dyr affär. Det skulle behövas borras på nytt. Därför är jag inne på om man kan hitta nåt bra komplement till existerande panna som kan stötta på vintern (och samtidigt kan man kanske isåfall bara byta ut existerande bergvärmepanna till en likadan när det behövs.)

Ett sånt komplement skulle kunna vara
1. luftvärmepump (har dock inte så öppen plannlösning),
2. solceller (men hjälper ju inte på vintern när jag vill ha stödet)
3. pellets (har ju ändå en fungerande murstock och ett hus med självdrag samt har plats för pelletsförvaring)

Bor i Stockholm.

Förslag?
Det är Luft/luftvärmepumpar som är bästa effektiviseringen per investerad krona.
Du får en Mitsubishi Hero LN35 med nominell effekt 4KW installerad och klar för ca 21000kr.

Om du väljer två och placerar dem vettigt i de största rummen ni använder mest och vill ha varmast i så kommer elpatronen att inte gå så mycket.
Den har Cop 6,5 vid +7 grader ute och cop 4,3 vid +3 grader och kommer spara mycket för låg kostnad.
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
D
G goran123 skrev:
Klokt tänkt. Man köper en med större kapacitet och ser hur mycket man kan kräma ut ur hålet helt enkelt.
Precis. Vi har inte använt elpatron mer än 10 timmar totalt (den tid det tog för mig att inse att inställningen "Blockera tillsats" fanns). Om du åker på att komplettera med ett hål till må vara hänt. Du måste ju ändå byta bv-pump och jag tror inte att det blir billigare att köpa en massa dånande lv-pumpar än att borra ett hål till.
G goran123 skrev:
Klokt tänkt. Man köper en med större kapacitet och ser hur mycket man kan kräma ut ur hålet helt enkelt.
G goran123 skrev:
Klokt tänkt. Man köper en med större kapacitet och ser hur mycket man kan kräma ut ur hålet helt enkelt.
G goran123 skrev:
Klokt tänkt. Man köper en med större kapacitet och ser hur mycket man kan kräma ut ur hålet helt enkelt.
D datja skrev:
Vi bor i sthlm på 270 kvadrat med 180 m hål och satte in en Nibe F1255 3-12 kW 2018 efter att gamla CTC:n havererade. Isoleringen bra på undervåningen och 1/3 av övervåningen, obefintlig på resten. Vårt system fungerar utmärkt. Total årlig elkonsumtion 5 pers knappt 12000 kWh. Er borra är nog lite för grund för 16 kW inverter men eftersom (åtminstone tidigare för Nibe) priset inte skiljer sig så mycket mellan effektklasserna kan man ändå överväga en kraftigare pump -- om din borra verkar kunna ge mer energi än den gör i dag. Om detta fungerar illa skulle jag i så fall komplementborra ett hål. Det är ingen chansning, man kan ju ställa in pumpen så att den inte tar ut mer effekt än borran klarar.
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
B
Vilken temp på framledningen krävs vad typ 10 minus för att hålla värmen, utan braskamin?

Luft luft är billigast per kW och Stockholm innebär rätt hög utomhustemp bilkrt ger bra prestanda, men om ni inte har layout för det, så är det mindre bra.

Har ni övervägt luft vatten vp? Går ju att sätta i serie, men det blir aningen utmaning med styrningen av 2 vp i samma system.
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
D
Eftersom TS ändå (snart) måste byta bv-pump har han redan en kostnad på ca 90-110k. Jag tror det blir bäst och billigast att han då skaffar sig en kraftig 16 kW inverter och tilläggsborrar för säg 50k och då kanske får en anläggning som går 0% på elpatron.
B BSOD skrev:
Vilken temp på framledningen krävs vad typ 10 minus för att hålla värmen, utan braskamin?

Luft luft är billigast per kW och Stockholm innebär rätt hög utomhustemp bilkrt ger bra prestanda, men om ni inte har layout för det, så är det mindre bra.

Har ni övervägt luft vatten vp? Går ju att sätta i serie, men det blir aningen utmaning med styrningen av 2 vp i samma system.
S Skyflakes skrev:
Det är Luft/luftvärmepumpar som är bästa effektiviseringen per investerad krona.
Du får en Mitsubishi Hero LN35 med nominell effekt 4KW installerad och klar för ca 21000kr.

Om du väljer två och placerar dem vettigt i de största rummen ni använder mest och vill ha varmast i så kommer elpatronen att inte gå så mycket.
Den har Cop 6,5 vid +7 grader ute och cop 4,3 vid +3 grader och kommer spara mycket för låg kostnad.
 
  • Gilla
goran123 och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vilken temp på framledningen krävs vad typ 10 minus för att hålla värmen, utan braskamin?

Luft luft är billigast per kW och Stockholm innebär rätt hög utomhustemp bilkrt ger bra prestanda, men om ni inte har layout för det, så är det mindre bra.

Har ni övervägt luft vatten vp? Går ju att sätta i serie, men det blir aningen utmaning med styrningen av 2 vp i samma system.
Jo jag funderade på det, eller att ha en luft vatten pump som tillägg till min bergvärmepump, men det verkar vara experimentellt om man säger så. Fick ju ett bra förslag här ovan av Datja med att bara ta en grövre bergvärme pump inverter och se vad hålet tål. Det låter väl i så fall kanske rimligare.

och sen kanske en luft luft på övervåningen (som är mindre och pendlar mer i temperatur) som komplement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.