Hej!
Eb fundering här kring väggarna.
Huset är ett sutteränghus byggd 1970.
Betongbjälklag, uppreglade golv och vägarna på övre plan är typ 10cm tomma och klena, kommer ev brhövs lyfta upo hela holvet ich dp ryker väggarna, kan de längsgående vara bärande …? Tror stt det är självbärande tak, vad säger ni?
Samma fråga nedre plan, väggen i mitten ser man på sektionsritningen är bärande, dessa väggar som jag pekar på är av blåbetong 8cm och meningen är att riva ner och ersätta med lättbetong eller stålprofiler+gips.
De är väl inte bärande ?
Tacksam för svar!!
Eb fundering här kring väggarna.
Huset är ett sutteränghus byggd 1970.
Betongbjälklag, uppreglade golv och vägarna på övre plan är typ 10cm tomma och klena, kommer ev brhövs lyfta upo hela holvet ich dp ryker väggarna, kan de längsgående vara bärande …? Tror stt det är självbärande tak, vad säger ni?
Samma fråga nedre plan, väggen i mitten ser man på sektionsritningen är bärande, dessa väggar som jag pekar på är av blåbetong 8cm och meningen är att riva ner och ersätta med lättbetong eller stålprofiler+gips.
De är väl inte bärande ?
Tacksam för svar!!
Troligen är taket självbärande eftersom det står att det är fackverkstakstolar. Dock var det en period när hade lite för klena dimensioner så att det var en del tak som rasade in när det kom mycket tung blöt snö. Därefter ändrade man beräkningsnormen men jag vet inte när detta inträffade. En byggkonstruktör kan kontrollera hur det är med takstolarnas dimensioner utifrån takvikt, snözon, husbredd etc.V vix79 skrev:
Sedan har det ju gått några årtionden och huset kan ha satt sig, vilket kan ha lett till att det numera är last på innerväggen under taknocken. Tar man då bort en sån innervägg kommer innertaket att böja sig neråt.
Motsv. i souterrängplanet.
Där gäller även att innerväggar som går 90 grader mot en yttervägg, som är mot jord, förhindrar att jordmassorna trycker ytterväggen inåt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur tätt behöver reglar sitta under plåttak för fribärande konstruktio
Arkiv: Fråga byggexperten söndag 9 mars 20-22 -
Eviga frågan - är väggen bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bärande eller inte bärande det är frågan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Klassiska frågan: Skiljevägg eller bärande vägg
Bostadsrätt -
Synpunkter i frågan "bärande vägg" utifrån ritning
Planlösningar