@
E Erik091 skrev:
Ja, vi har skrivit ett avtal, kollade upp med skatteverket innan vi skrev på kontraktet. Jag är 100% säkert på att dem är enskild byggfirma och dem kan inte bara konka. De måste antingen utföra arbetet eller betala tillbaka mina pengar.
Problemet torde väl vara att det inte finns några pengar att betala tillbaka med.....

Min erfarenhet är av sådana här busar, är att dom är inte direkt ovana vid sådana här situationer. Dom är ofta rätt hårdhudade personer. Så har du inte ett gött gäng i ryggen ska du nog passa dig från att åka dit och prata med personen i fråga, framförallt om personen överraskas av ditt besök. Du får nog ta det den lagliga vägen med advokat och dyl. Och hoppas på att systemet gör dig till vinnare tillslut. Ditt badrum får du nog tyvärr låta någon annan göra, men inte förvänta dig att hantverkare 1 ska betala, den får du betala. Och sedan hoppas på att systemet ger dig rätt så att du får tillbaka dina pengar, rätt kört tror jag dock.Får hoppas att någon annan hinner läsa detta och tar lärdom och inte råkar lika illa ut som dig. // lycka till.// tycker att du ska namna företaget när advokaten är inkopplad och att han anser att du har rätten på din sida.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det mest extrema jag sett är i Chuuk.
Tack, Hep! Läste med förtjusning.

/Sebastian.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
A
E Erik091 skrev:
Hej!
Vad finns det att man kan göra med en sånt byggfirma? Skulle vore tacksam för svaret!

Vi har anlitat en enskild byggfirma som skulle renovera vårt badrum. När vi skrev på kontraktet så sa de det muntligt att hela arbetet kommer ta max en månad.

De kom och rev upp badrummet i samma datum som vi hade kommit överens om men nu har det gått mer än två månader att det har inte hänt mycket med vårt badrum.

Efter flera påtryckningar genom att ringa, skicka sms och besöka dem hemma så kom deras elektriker och rörmokare för tre veckor sen och utförde sitt jobb så att vägg och golv kunna gå att sättas upp, efter det har det inte hänt någonting mer.

Nu svarar de inte i telefon varken på sms eller när jag ringer dem. Sista gången när jag var hos dem så hotade de mig att de kommer ringa polisen om jag ska komma hos dem mer. De har fått betalt mer än 90% av pengarna som vi kom överens med dem för hela renoveringen.
Om du inte redan gjort det behöver du ta reda på betalningsförmågan och skuldsituationen för personen/företaget. Det finns många företag som hjälper till med det.

om det finns stora skulder, betalningsanmärkningar eller inkassokrav på belopp mycket större än tillgångar har du mycket liten chans att få tillbaka pengarna och även mycket liten chans att en ny firma kommer fakturera den gamla. De kommer begära pengarna av dig och du får dra det vidare juridiskt.

Så du har fått bra svar redan:
- Skriftligt kravbrev med slutdatum - När de inte uppfyllt detta nästa vecka har ni en tvist. Då går rättsskyddet i din hemförsäkring igång och du kan anlita en jurist
- Därefter får du bara balansera kostnader, risker och förluster…

Om det är en enskild firma utan skulder eller anmärkningar men med tillgångar som hus/bil skulle jag snabbt som fasiken försökt ha första kravet på dem. Det betyder att personen kan få sina egendomar utmätta för att betala skulderna till dig.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/ansok-om-betalningsforelaggande/

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Helt otroligt, vadå 5 månader? Vad har hänt under den tiden? Eller rättare sagt, vad har inte hänt?

Själv började jag riva ett badrum för två veckor sedan och ska börja montera inredning på tisdag. Har för övrigt aldrig skrivit några avtal.
T tank77 skrev:
Helt otroligt, vadå 5 månader? Vad har hänt under den tiden? Eller rättare sagt, vad har inte hänt?

Själv började jag riva ett badrum för två veckor sedan och ska börja montera inredning på tisdag. Har för övrigt aldrig skrivit några avtal.
byggare som påbörjade arbetet fast kakel inte levererats än. Ljög för oss om det. Sedan tog det extremt lång tid för honom att montera och göra resten då han hade andra arbeten under tiden och rörmokare samt elektriker haft fullt upp. Allt är så dåligt skött. Har fått lite ”extra” saker som annan golvbrunn samt golvvärme som vi inte ens behövde. Men de månader vi inte bott hemma har kostat oss betydligt mer så det väger tyvärr inte upp.

det värsta när man hamnar i en liknande situation är att all de pengar man sparat och lägger på en renovering är tänk att öka livskvaliteten. Vi blev aldrig glada när badrummet blev klart.. eller klart och klart. Saknar fortfarande den måttbeställda duschväggen.

• Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
E Erik091 skrev:
Tack för alla tipsen. Ja, jag har gett dem 2 veckor att genomföra sitt jobbet så nu har dem bara en vecka kvar. Har inte fått någon respons från dem än så länge.
Lycka till. Hoppas att du får någon sorts upprättelse. Jävligt jobbig sits.

Och om det inte blir så. Sätt gärna igång en process mot dem som kan göra det svårare för dem att lura andra husägare i framtiden.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ebbajk Ebbajk skrev:
byggare som påbörjade arbetet fast kakel inte levererats än. Ljög för oss om det. Sedan tog det extremt lång tid för honom att montera och göra resten då han hade andra arbeten under tiden och rörmokare samt elektriker haft fullt upp. Allt är så dåligt skött. Har fått lite ”extra” saker som annan golvbrunn samt golvvärme som vi inte ens behövde. Men de månader vi inte bott hemma har kostat oss betydligt mer så det väger tyvärr inte upp.

det värsta när man hamnar i en liknande situation är att all de pengar man sparat och lägger på en renovering är tänk att öka livskvaliteten. Vi blev aldrig glada när badrummet blev klart.. eller klart och klart. Saknar fortfarande den måttbeställda duschväggen.
Jag fick mitt badrum vattenskadat. Tog flera månader att få det fixat. Var väntan på elektriker, rörmokare, mattläggare etc.
När j surade till o klagade erkände de att de inte hade prioriterat mitt badrum. Därför att jag också har duschrum m toalett. Satt alltså inte på pottan sas. :)
Saken är den att jag gladeligen hade accepterat det om de sagt det.
Blev åtminstone helnöjd typ 7 månader senare.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu har det gått en tid sedan denna incident - hur slutade allt?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.