26 604 läst · 68 svar
27k läst
68 svar
Badrumsrenovering avstannat - betalat 90%
Fy fan va dåliga råd de flesta av er kommer med, grabben har klantat sig men va fan får ni ut av att smeta det i ansiktet på honom. Tror ni inte situationen är tillräckligt jobbig.
TS, bra att du tagit kontakt med konsumentvägledaren.
Dokumentera allt väl, skriv dagbok till exempel. Spela in samtal och spara alla mail och övrig korrespondens i en särskilt mapp. Innan det skurit sig totalt med entreprenören bör du sikta in dig på oavanstående.
Du kan även undersöka om du genom hemförsäkring, fackförbund mm kan ha möjlighet till en viss juridisk hjälp. Kolla rättskydd i din hemförsäkring och tala med det aktuella bolaget.
Ta inte in någon ny firma innan du i möjligaste mån har koll på det juridiska läget, har du givit entreprenören möjlighet att fortsätta osv. Har tidsfristen passerat!? Det låter ju onekligen så.
Läs konsumentjänstlagen, den är relativt lättläst.
Är det en entreprenör som är påväg mot stupet kan det finnas en poäng att tidigt få till en fordran.
Återkom om du har frågor.
mvh
Dokumentera allt väl, skriv dagbok till exempel. Spela in samtal och spara alla mail och övrig korrespondens i en särskilt mapp. Innan det skurit sig totalt med entreprenören bör du sikta in dig på oavanstående.
Du kan även undersöka om du genom hemförsäkring, fackförbund mm kan ha möjlighet till en viss juridisk hjälp. Kolla rättskydd i din hemförsäkring och tala med det aktuella bolaget.
Ta inte in någon ny firma innan du i möjligaste mån har koll på det juridiska läget, har du givit entreprenören möjlighet att fortsätta osv. Har tidsfristen passerat!? Det låter ju onekligen så.
Är det en entreprenör som är påväg mot stupet kan det finnas en poäng att tidigt få till en fordran.
mvh
Det får stå för dig. Om nån hade blåst mig på det sättet och varken svarat i telefon eller på meddelande hade jag definitivt sökt upp dom i hemmet. Oavsett om firman var skriven där eller inte. Vi snackar ju om ett bedrägeri och inte någon som försöker göra rätt.V Villaägarenr1 skrev:
Givetvis var det ju klantigt att betala i förskott men det det gör ju inte företagarens bedrägeri mindre.
Vår badrumsrenovering skulle ta fem veckor men vi kunde inte bo hemma på drygt fem månader. Det är väldigt svårt att få skadestånd eller kräva ersättning av aktören om det inte står inskrivit i avtalet. Tyvärr så behöver sånt ha avtalats innan arbetet påbörjats och det ska stå med i kontraktet.
Håller tummarna för att det ordnar sig för dig. Vi har mått väldigt dåligt under vår renovering och förstår helt hur ni har det. Önskar er stort lycka till med allt!
Håller tummarna för att det ordnar sig för dig. Vi har mått väldigt dåligt under vår renovering och förstår helt hur ni har det. Önskar er stort lycka till med allt!
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Om du tar in en annan firma, betala inte i förskott
Tänk på att det är inte säkert att du får tillbaka några pengar utan bråk från hantverkaren.
Den nya hantverkaren måste betalas. Du måste ha råd att betala den nya hantverkaren själv. Du kan inte förvänta dig att den nuvarande betalar. Och den nya kommer fakturera dig för hela sitt jobb. Oberoende på om du får några pengar.
Tänk på att det är inte säkert att du får tillbaka några pengar utan bråk från hantverkaren.
Den nya hantverkaren måste betalas. Du måste ha råd att betala den nya hantverkaren själv. Du kan inte förvänta dig att den nuvarande betalar. Och den nya kommer fakturera dig för hela sitt jobb. Oberoende på om du får några pengar.
Helt otroligt, vadå 5 månader? Vad har hänt under den tiden? Eller rättare sagt, vad har inte hänt?Ebbajk skrev:Vår badrumsrenovering skulle ta fem veckor men vi kunde inte bo hemma på drygt fem månader. Det är väldigt svårt att få skadestånd eller kräva ersättning av aktören om det inte står inskrivit i avtalet. Tyvärr så behöver sånt ha avtalats innan arbetet påbörjats och det ska stå med i kontraktet.
Själv började jag riva ett badrum för två veckor sedan och ska börja montera inredning på tisdag. Har för övrigt aldrig skrivit några avtal.
Fortsätt stalka, besöka chefen, utöka det till hans fru, familj, hos kunder och helst när han startat upp ett nytt projekt innan kunden har betalat handpenning mm. Ge inte upp det är ett uthålligskrig du är inne i just nu och den som ger upp förlorar. Stå på dig.E Erik091 skrev:Hej!
Vad finns det att man kan göra med en sånt byggfirma? Skulle vore tacksam för svaret!
Vi har anlitat en enskild byggfirma som skulle renovera vårt badrum. När vi skrev på kontraktet så sa de det muntligt att hela arbetet kommer ta max en månad.
De kom och rev upp badrummet i samma datum som vi hade kommit överens om men nu har det gått mer än två månader att det har inte hänt mycket med vårt badrum.
Efter flera påtryckningar genom att ringa, skicka sms och besöka dem hemma så kom deras elektriker och rörmokare för tre veckor sen och utförde sitt jobb så att vägg och golv kunna gå att sättas upp, efter det har det inte hänt någonting mer.
Nu svarar de inte i telefon varken på sms eller när jag ringer dem. Sista gången när jag var hos dem så hotade de mig att de kommer ringa polisen om jag ska komma hos dem mer. De har fått betalt mer än 90% av pengarna som vi kom överens med dem för hela renoveringen.
Väldigt tjat från dig om att svenskar är så flata och konflikträdda. Jag vet inte hur mycket du sett av världen, men jag har varit i länder med extremt mycket mer konflikträdsla än vi har här och i ett antal andra länder som är ungefär som Sverige och där många låter precis som du - "bara här vi är så fega, i alla andra länder minsann..."Jonatan79 skrev:
I strikt juridisk mening vet vi ju inte om det är ett bedrägeri, ohyggligt svårt att leda i bevisning om hantverkaren med uppsåt förmådde TS att betala i förskott utan att ha en tanke på att genomföra jobbet.N nybyggarn3 skrev:Det får stå för dig. Om nån hade blåst mig på det sättet och varken svarat i telefon eller på meddelande hade jag definitivt sökt upp dom i hemmet. Oavsett om firman var skriven där eller inte. Vi snackar ju om ett bedrägeri och inte någon som försöker göra rätt.
Givetvis var det ju klantigt att betala i förskott men det det gör ju inte företagarens bedrägeri mindre.
Han kanske förlorade på hästar någon vecka efter TS betalning och behövde pengarna för betala en spelskuld. Då är det inte bedrägeri utan då får vi leta andra brott.
Nej det finns säkert ett bättre sätt att man kan göra påtryckningar.G guggen skrev:
Må hända. Jag hade åkt hem till liraren och frågat.D Derbyboy skrev:I strikt juridisk mening vet vi ju inte om det är ett bedrägeri, ohyggligt svårt att leda i bevisning om hantverkaren med uppsåt förmådde TS att betala i förskott utan att ha en tanke på att genomföra jobbet.
Han kanske förlorade på hästar någon vecka efter TS betalning och behövde pengarna för betala en spelskuld. Då är det inte bedrägeri utan då får vi leta andra brott.
Tack för alla tipsen. Ja, jag har gett dem 2 veckor att genomföra sitt jobbet så nu har dem bara en vecka kvar. Har inte fått någon respons från dem än så länge.D Derbyboy skrev:Fy fan va dåliga råd de flesta av er kommer med, grabben har klantat sig men va fan får ni ut av att smeta det i ansiktet på honom. Tror ni inte situationen är tillräckligt jobbig.
mvh
Redigerat:
Fy fan för sådana företag. Dom ska satan svara när man ringer om dom kan. Eller sms:ä samt ringa tillbaka. Sen förstår man att hantverkarna har mkt att göra men dom som vart hos oss och byggt badrum kunde ta samtal osv.. tyvärr känns det som fiffel och båg tyvärr. Hoppas det löser sig för er.E Erik091 skrev:Hej!
Vad finns det att man kan göra med en sånt byggfirma? Skulle vore tacksam för svaret!
Vi har anlitat en enskild byggfirma som skulle renovera vårt badrum. När vi skrev på kontraktet så sa de det muntligt att hela arbetet kommer ta max en månad.
De kom och rev upp badrummet i samma datum som vi hade kommit överens om men nu har det gått mer än två månader att det har inte hänt mycket med vårt badrum.
Efter flera påtryckningar genom att ringa, skicka sms och besöka dem hemma så kom deras elektriker och rörmokare för tre veckor sen och utförde sitt jobb så att vägg och golv kunna gå att sättas upp, efter det har det inte hänt någonting mer.
Nu svarar de inte i telefon varken på sms eller när jag ringer dem. Sista gången när jag var hos dem så hotade de mig att de kommer ringa polisen om jag ska komma hos dem mer. De har fått betalt mer än 90% av pengarna som vi kom överens med dem för hela renoveringen.
Ja, det är verkligen frustrerande, vet egentligen inte hur länge kommer det ta att vi få ett väl fungerande badrum. Tack och lov att vi har ett extra badrum i huset annars var det säkert likadant för oss också att vi inte kunde bo hemma på flera månader.Ebbajk skrev:Vår badrumsrenovering skulle ta fem veckor men vi kunde inte bo hemma på drygt fem månader. Det är väldigt svårt att få skadestånd eller kräva ersättning av aktören om det inte står inskrivit i avtalet. Tyvärr så behöver sånt ha avtalats innan arbetet påbörjats och det ska stå med i kontraktet.
TACK SNÄLLA DU!
Redigerat:
Vi förstår du är tuff, hård, bestämd eller vad du nu vill utge dig för att vara men de ända din metod leder till i slutändan är problem, för vadå? Pengar ? Du vet ju inte ens vilken idiot du uppsöker eller vad denne kan göra, finns viktigare saker än pengar.N nybyggarn3 skrev:
Om någon törs blåsa dig på pengar iskallt med sitt företags namn och adress helt offentligt. Lite på att denne kan göra mycket mycket mer.
Nee man ska tänka rätt från början så hamnar man inte i skit o trubbel