26 604 läst · 68 svar
27k läst
68 svar
Badrumsrenovering avstannat - betalat 90%
Advokatdags. Varför krångla på egen hand när du kan betala några tusenlappar för att en jurist ska skriva ett skarpt formulerat brev på sitt brevpapper? Tro mig, det har mer vikt än allt du kan säga.
Svenskar är tyvärr alldeles för rädda för att gå den juridiska vägen. Man ser det på något sätt som "the nuclear option", men det är det enda sättet att verkligen veta vem som har rätt. Det är ett sätt att reda ut saken innan det blir en stor konflikt.
Ditt försäkringsbolag kan hjälpa.
Försök också i första hand hitta en lösning med återbetalning, snarare än att de här tomtarna ska slutföra jobbet. Bättre att få pengarna och lägga jobbet på någon annan.
Svenskar är tyvärr alldeles för rädda för att gå den juridiska vägen. Man ser det på något sätt som "the nuclear option", men det är det enda sättet att verkligen veta vem som har rätt. Det är ett sätt att reda ut saken innan det blir en stor konflikt.
Ditt försäkringsbolag kan hjälpa.
Försök också i första hand hitta en lösning med återbetalning, snarare än att de här tomtarna ska slutföra jobbet. Bättre att få pengarna och lägga jobbet på någon annan.
Vad är detta för trams. Om du läser tråden så ser du att jag svarade på ett inlägg som om handlar om att det inte är ok att söka upp företagaren i hemmet.V Villaägarenr1 skrev:Vi förstår du är tuff, hård, bestämd eller vad du nu vill utge dig för att vara men de ända din metod leder till i slutändan är problem, för vadå? Pengar ? Du vet ju inte ens vilken idiot du uppsöker eller vad denne kan göra, finns viktigare saker än pengar.
Om någon törs blåsa dig på pengar iskallt med sitt företags namn och adress helt offentligt. Lite på att denne kan göra mycket mycket mer.
Nee man ska tänka rätt från början så hamnar man inte i skit o trubbel
Min poäng var att om jag blir utsatt för ett bedrägeri (eller vad man ska kalla det), och personen i fråga inte svarar i telefon eller på sms, så skulle jag inte tveka om att söka upp personen i hemmet. Inte med ett järnrör utan för att fråga va i helvete personen håller på med.
V Villaägarenr1 skrev:
I dessa tider så kan du gott räkna med att delbetala, men aldrog 90%
Varför har Ni betalt i förskott? Alla upplysta i Sverige fattar att man inte gör så! Korkat helt enkelt!E Erik091 skrev:Hej!
Vad finns det att man kan göra med en sånt byggfirma? Skulle vore tacksam för svaret!
Vi har anlitat en enskild byggfirma som skulle renovera vårt badrum. När vi skrev på kontraktet så sa de det muntligt att hela arbetet kommer ta max en månad.
De kom och rev upp badrummet i samma datum som vi hade kommit överens om men nu har det gått mer än två månader att det har inte hänt mycket med vårt badrum.
Efter flera påtryckningar genom att ringa, skicka sms och besöka dem hemma så kom deras elektriker och rörmokare för tre veckor sen och utförde sitt jobb så att vägg och golv kunna gå att sättas upp, efter det har det inte hänt någonting mer.
Nu svarar de inte i telefon varken på sms eller när jag ringer dem. Sista gången när jag var hos dem så hotade de mig att de kommer ringa polisen om jag ska komma hos dem mer. De har fått betalt mer än 90% av pengarna som vi kom överens med dem för hela renoveringen.
Usch fy tusan. Jag lider med dig! Trist att så många personer smetar in i ansiktet på dig hur fel det var att betala i förhand. Det ändrar ju inte det faktum att du befinner dig där du är.
Vi råkade ut för en tomte till snickare som lade om vårat tak. Enskild firma i detta fall och för övrigt första gången i vårat liv vi anlitade en firma. När takbytet var så gott som färdigt och jag stod på ställningen för att måla våra nya vindskivor så såg och reagerade jag på att vindskivebeslaget var vinklat utåt och att plåttaket slutade i en dal. Efter ett par samtal med en expert hittade vi flertalet andra tokigheter.
Även om jag inte var expert på snickeri så är jag en jävel på förhandlingar. Varenda samtal spelades in, både innan och efter jag hade konfronterat tomten.
Behövde inte dra det juridiskt som tur var..
Stå på dig. Dokumentera, ta bilder, spela in samtal och vid behov - anlita en expert. Det kan i sig vara dyrt, men kan rädda situationen! Du har åtminstone en fördel i att personen är enskild firma & är själv juridiskt ansvarig för bolagets skulder m.m.
Hoppas verkligen det löser sig!!
Vi råkade ut för en tomte till snickare som lade om vårat tak. Enskild firma i detta fall och för övrigt första gången i vårat liv vi anlitade en firma. När takbytet var så gott som färdigt och jag stod på ställningen för att måla våra nya vindskivor så såg och reagerade jag på att vindskivebeslaget var vinklat utåt och att plåttaket slutade i en dal. Efter ett par samtal med en expert hittade vi flertalet andra tokigheter.
Även om jag inte var expert på snickeri så är jag en jävel på förhandlingar. Varenda samtal spelades in, både innan och efter jag hade konfronterat tomten.
Behövde inte dra det juridiskt som tur var..
Stå på dig. Dokumentera, ta bilder, spela in samtal och vid behov - anlita en expert. Det kan i sig vara dyrt, men kan rädda situationen! Du har åtminstone en fördel i att personen är enskild firma & är själv juridiskt ansvarig för bolagets skulder m.m.
Hoppas verkligen det löser sig!!
Hej, Hep!Hep skrev:
Det är ju lite utanför trådämnet detta, men det hade varit kul om du ville utveckla det där du skriver om. Vilka länder är det du pratar om? Har du något exempel att dela med dig av? Lite anektdoter från ditt liv hade jag uppskattat.
Genuint intresserad, Sebastian.
jo det gör man visst.V Villaägarenr1 skrev:
en enskild firma gör att individen är ansvarig ekonomiskt som bedriver verksamheten.
det används alldeles för lite okristliga metoder emot bedragare och bluffmakare av fen här sorten.
Ja, hela mentaliteten i Sverige är ju att det är synd om brottslingar och att det ska daltas med dom, helt sinnessjukt om du frågar mig!X Xaktly skrev:
Sådana som TS har råkat ut för kommer till slut att lura fel person som inte kommer ta i med bomullshandskarna!
Ok, jag kan utveckla, men blir det mer än det här inlägget får det bli en eget OT-tråd. Eller om någon moderator misstycker kanske det blir det direkt.Sebastian Widén skrev:
I en hel del länder ffa i Asien är konflikter något man undviker i det längsta. Jag har märkt det väldigt tydligt i t ex Japan, Korea och i Taiwan, medan många i Kina inte tvekar en sekund att svära, skälla och till och med spotta på någon de retar sig på ute på stan. Majoriteten av amerikaner jag mött är ungefär som vi lite avvaktande och knyter hellre näven i fickan. Kanske inte bland Trumps anhängare på landet eller bland klassiska ”italienare” som försöker leva upp till sin egen mytbild, men de flesta i större städer undviker konflikter. Nu jobbar jag med norrmän och de är som vi - rätt diplomatiska och helt övertygade om att ”alla andra” är tuffare och säger ifrån.
Det mest extrema jag sett är i Chuuk. Där undviker man traditionellt konflikter såpass att man inte säger nej till någon man känner. Om jag jobbar på ett ställe och vill sluta så säger jag inte upp mig. Jag bara slutar gå dit. Att säga upp sig vore ju att säga till chefen att hans jobb suger och det kan man ju inte. Lönen uteblir och ingen bråkar om det. Träffar jag chefen på byn hälsar vi som vanligt, fast han samtidigt kan sitta i skiten av att jag inte dyker upp och gör mitt jobb. Efter ett tag inser han att jag inte kommer tillbaka och anställer en ny person för att göra jobbet. Ytterligare lite senare behöver jag pengar och börjar då komma till mitt gamla jobb om morgnarna. Varken jag eller chefen pratar om det som hänt och nu har han plötsligt en anställd för mycket, som han givetvis inte kan säga upp för det vore ju oförskämt. Företagsamheten är rätt begränsad av förklarliga skäl.
Innan först japanerna och sedan amerikanerna helt slog sönder samhällsstrukturen på öarna funkade det rätt bra med det här bisarra sättet att aldrig ta en konflikt, då man levde av fiske och mindre odlingar och var rätt lite beroende av andra utanför närmaste kretsen. Nu när samhället är rimligt likt andra och alla är en del i ett större sammanhang funkar det inte alls. Så länge USA ser landet som deras eget och pumpar in pengar svälter de inte ihjäl, men speciellt smidigt eller välfungerande är det verkligen inte.
Nu åter till badrummet som inte blir klart.