26 604 läst · 68 svar
27k läst
68 svar
Badrumsrenovering avstannat - betalat 90%
Moderator
· Stockholm
· 52 298 inlägg
Det är stor risk att du aldrig får tillbaka något. Finns det inga pengar att ta, så blir det bara ytterligare förluster att försöka driva in något. Men det kan vara värt att forska lite. Är det en ren skojare, eller är det en i grunden seriös hantverkare som fått problem. Och inte klarar situationen.E Erik091 skrev:
Det finns ju en skala. I botten ren kriminalitet. Sedan har du ett lager med klantar som vill väl, men som ofta inte får betalt för att de inte klarar att utföra rätt. Ofta en grupp som vill ha lite förskott, för det finns så många oärliga kunder… Sedan har du duktiga hantverkare, som drabbas när de är underentreprenör till någon större byggfirma som av olika skäl inte betalar. Och högst upp duktiga hantverkare som aldrig drabbas av dåliga betalare som kunder. De gör inga fel, eller sköter ev. fel exemplariskt.Alla kunder är måna om att kunna anlita dem igen. De här i övre skiktet är också ofta lite petiga med vilka de arbetar åt, man behöver ha referenser som kund. De är skickliga på att inte ha otur.
Drabbas man av undre skiktet, bör man vara försiktig med sina krav. Det finns värre öden än att bli av med pengar.
Då hade dem redan rivit upp badrummet. Vi hade inget annat val än att betala fakturan. Vi ville inte att dem ska dröja med arbetet.H Hallerudsbo skrev:skulle dragit dig tillbaka när dom säger dom inte har råd att köpa material till att bygga med, då är det verkligen inte seriöst.
sen säger du att när han är enskild företag får du dina pengar tillbaka, om dom inte har tillgångar så är det kört.
Personen går i personlig konkurs men du kanske inte får en krona.
Där han bor och bilar kanske står på någon annan, eller företaget står på en annan.
Allting står på den som firman står på, hus, bilar.
Redigerat:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 117 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 117 inlägg
Ja men hus topp belånat och bilar kanske är belånade då är det svårt att få ut pengar.
man ska aldrig betala i förväg för små jobb.
Sen när dom säger att de inte har pengar till material då skulle jag endera köpt det åt dom så de kan fortsätta eller bytt entreprenör.
Troligen hade jag gjort det sista
Sen när dom säger att de inte har pengar till material då skulle jag endera köpt det åt dom så de kan fortsätta eller bytt entreprenör.
Jag har gett dem 2 veckors deadline, utföra allt arbetet efter deadline kommer jag anlita en annan hantverkare då kommer dem står för den fakturan.H Hallerudsbo skrev:Ja men hus topp belånat och bilar kanske är belånade då är det svårt att få ut pengar.
Jojo, försök få dom att betala den fakturan! Det blir ett dyrt badrum tyvärr men sålänge ni inte kan/orkar vänta så räkna inte med att få tillbaka pengar utan att gå till domstolE Erik091 skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 117 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 117 inlägg
ja lycka till.E Erik091 skrev:
Tyvärr så tror jag det kommer ta tid innan du får pengar om du nu får det.
Det är tyvärr för lätt att kunna driva firma och lura folk.
För fan, när ska folk lära sig att aldrig förskottsbetala?? Och hela summan också nästan, vansinne. När man hör att dom inte har "råd" att köpa in material så avslutar man bygget direkt eller att man hör något om förskottsbetalning, rent trams ju. En seriös firma tar aldrig några förskottsbetalningar men tyvärr finns det visst en massa lycksökare och bedragare i detta land och dom kommer undan med det också, tyvärr.
Kolla alltid upp firmor innan ni skriver avtal eller anlitar någon. Hur deras ekonomi ser ut, har dom F-skatt, dömda för brott m.m.
Nej, du får känna dig blåst på dom pengarna och ta det som en lärdom inför framtida projekt.
Kolla alltid upp firmor innan ni skriver avtal eller anlitar någon. Hur deras ekonomi ser ut, har dom F-skatt, dömda för brott m.m.
Nej, du får känna dig blåst på dom pengarna och ta det som en lärdom inför framtida projekt.
Det råkar inte vara denna firma du råkat ut för?E Erik091 skrev:Hej!
Vad finns det att man kan göra med en sånt byggfirma? Skulle vore tacksam för svaret!
Vi har anlitat en enskild byggfirma som skulle renovera vårt badrum. När vi skrev på kontraktet så sa de det muntligt att hela arbetet kommer ta max en månad.
De kom och rev upp badrummet i samma datum som vi hade kommit överens om men nu har det gått mer än två månader att det har inte hänt mycket med vårt badrum.
Efter flera påtryckningar genom att ringa, skicka sms och besöka dem hemma så kom deras elektriker och rörmokare för tre veckor sen och utförde sitt jobb så att vägg och golv kunna gå att sättas upp, efter det har det inte hänt någonting mer.
Nu svarar de inte i telefon varken på sms eller när jag ringer dem. Sista gången när jag var hos dem så hotade de mig att de kommer ringa polisen om jag ska komma hos dem mer. De har fått betalt mer än 90% av pengarna som vi kom överens med dem för hela renoveringen.
Vi som råkat ut för Göttsche Entreprenad - Företaget svarar i tråden - Flashback Forum
ca 40 ärenden i tingsrätten och skulder på 700.000kr hos kfm.
Har även förklarat i mina tidigare kommentar att de hade redan rivit upp badrummet då var det svårt att avbryta bygget.T tank77 skrev:För fan, när ska folk lära sig att aldrig förskottsbetala?? Och hela summan också nästan, vansinne. När man hör att dom inte har "råd" att köpa in material så avslutar man bygget direkt eller att man hör något om förskottsbetalning, rent trams ju. En seriös firma tar aldrig några förskottsbetalningar men tyvärr finns det visst en massa lycksökare och bedragare i detta land och dom kommer undan med det också, tyvärr.
Jag tycker det snarare är helt rätt att du besöker dem hemma. Det som inte är rätt är banditer som lurar människor på hundratusentals kronor.
Hyr in ngt gäng med motorcyklar och sätt dem utanför den där hantverkarens hem tills han betalar tillbaka.
Hyr in ngt gäng med motorcyklar och sätt dem utanför den där hantverkarens hem tills han betalar tillbaka.
Jag förstår inte. En hantverkare lurar skjortan av ts, sen stämmer kören in i att det inte är rätt att besöka denne för att kräva tillbaka stölden, det är bara att skita i det och se det som läropengar.V Villaägarenr1 skrev:
För mig är det absurt, det innebär att vi skall förutsätta att alla hantverkare är skurkar och om man blir lurad skall man se det som en lärdom.
Nej, kräv tillbaka pengarna på alla tänkbara sätt är helt ok. Tjuvar och banditer skall vi inte dalta med.