20 462 läst · 98 svar
20k läst
98 svar
Bad-protest mot husägare som staketat in strandremsa
Nu har det tagits någon form av beslut. Blir spännande att se var detta tar vägen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bryggor-i-taby-ska-rivas
"Två svartbyggda bryggor i i Viggbyholm i Täby kommun ska rivas. Detta efter att mark- och miljödomstolen under fredagen fastställt länsstyrelsens beslut. Det skriver DN."
https://www.dn.se/sverige/overklagan-avslas-brygga-med-helikopterplatta-i-taby-maste-rivas/
"Mark- och miljödomstolens beslut innebär att bryggan med helikopterplatta och ytterligare en brygga i området måste rivas. Senast den 31 mars 2023 ska bryggorna och tillhörande anordningar ha tagits ur vattnet."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bryggor-i-taby-ska-rivas
"Två svartbyggda bryggor i i Viggbyholm i Täby kommun ska rivas. Detta efter att mark- och miljödomstolen under fredagen fastställt länsstyrelsens beslut. Det skriver DN."
https://www.dn.se/sverige/overklagan-avslas-brygga-med-helikopterplatta-i-taby-maste-rivas/
"Mark- och miljödomstolens beslut innebär att bryggan med helikopterplatta och ytterligare en brygga i området måste rivas. Senast den 31 mars 2023 ska bryggorna och tillhörande anordningar ha tagits ur vattnet."
Så med andra ord är alla de övrig bryggorna helt i sin ordning?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 218 inlägg
Liknande i Årsta havsbad Haninge kommun.. flertal staket som försöker begränsa åtkomst till stranden mm. Något för bygglovskontoret att ta itu med.. dem är annars ivriga att påpeka om friggan är några kvm för stor.. När jag har skummat igenom bygglov som getts och försökt få igenom samma själv så har varit tvärnit.. inte lika inför bygglovslagen..
Lustigt att 95:8 har en inskriven anteckning Föreläggande att ta bort bryggor inklusive stenkistor och förankringsanordningar fast det inte ens finns något vattenområde inom fastigheten längre sedan åtminstone 1927. Ej heller verkar bryggorna höra till fastigheten genom att de skulle vara avsedda för stadigvarande bruk vid utövande av ett servitut till förmån för fastigheten.
Vilken är kopplingen mellan föreläggandet och fastigheten? Avser inskrivningen något som fastighetens ägare har gjort inom kommunens fastighet? Om jag rent hypotetiskt hade åkt dit och byggt en brygga inom kommunens fastighet, hade de begärt sådan inskrivning i någon fastighet som jag äger (någonstans i Sverige)? Visserligen lär ju inte inskrivningsmyndigheten göra någon prövning av någonting för en expeditionsavgift på några hundra kronor, om de ens tar ut någon. Men är det verkligen lagligt att skriva in något på en fastighet, som inte gäller själva fastigheten?
Vilken är kopplingen mellan föreläggandet och fastigheten? Avser inskrivningen något som fastighetens ägare har gjort inom kommunens fastighet? Om jag rent hypotetiskt hade åkt dit och byggt en brygga inom kommunens fastighet, hade de begärt sådan inskrivning i någon fastighet som jag äger (någonstans i Sverige)? Visserligen lär ju inte inskrivningsmyndigheten göra någon prövning av någonting för en expeditionsavgift på några hundra kronor, om de ens tar ut någon. Men är det verkligen lagligt att skriva in något på en fastighet, som inte gäller själva fastigheten?
Om det är där Åsa Romson har sin båt lär man ju avlida på fläcken om man doppar sig.arneri68 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 067 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 067 inlägg
Det har med miljöbalkens utformning att göra. Den bygger inte främst på konceptet fastighet utan på verksamhet. Du kan föreläggas att genomföra åtgärder på någon annans fastighet om det krävs för att åtgärda en verksamhet som du driver på din fastighet.C civilingenjören skrev:Lustigt att 95:8 har en inskriven anteckning Föreläggande att ta bort bryggor inklusive stenkistor och förankringsanordningar fast det inte ens finns något vattenområde inom fastigheten längre sedan åtminstone 1927. Ej heller verkar bryggorna höra till fastigheten genom att de skulle vara avsedda för stadigvarande bruk vid utövande av ett servitut till förmån för fastigheten.
Hur sådana förelägganden fungerar där fastighetsägaren inte ger dig tillträde till sin fastighet för att genomföra föreläggandet vet jag inte. Men det är inte en faktor i detta fallet.
Liknande trådar
-
Lantmäteriet ska hjälpa till att stävja brott mot husägare
Artikelkommentarer -
Husägare förlorar mot kommunen i mål om sophämtning
Artikelkommentarer -
Husägare fick rätt mot Vattenfall - anslutningsavgiften sänks
Artikelkommentarer -
Många skatterelaterade kontrollinsatser mot husägare i år
Artikelkommentarer -
Husägare får rätt mot bank efter att ha löst lån i förtid
Artikelkommentarer