mattiasp mattiasp skrev:
Däremot, något som gör mig mycket irriterad, har Länsstyrelsen inrättat naturreservat på omkring 70 000 kvm av min mark, och därigenom begränsat, eller i praktiken helt förbjudit mig att nyttja min egen mark. Detta helt utan ersättning. Allt detta enligt de lagar som länsstyrelsen kan välja att utnyttja. Detta dock inte i min bostadskommun. Om någon nu är intresserad av markägarperspektivet av orimlig annektering.
Obegripligt att du inte får ersättning och samtidigt förhindras nyttja marken. Jag trodde (i min enfald) att det antingen utgick intrångsersättning alternativt att LS löste in det berörda området.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Obegripligt att du inte får ersättning och samtidigt förhindras nyttja marken. Jag trodde (i min enfald) att det antingen utgick intrångsersättning alternativt att LS löste in det berörda området.
Så är det i de fall jag hört talas om.

harry73
mattiasp mattiasp skrev:
Det är väldigt många som är proxy-kränkta i den här tråden. Jag som själv bor i närheten har inga som helst problem med detta. Det finns flertalet badplatser för allmänheten i området, och de sköts och underhålls mycket väl av kommunen.
Där har vi det igen (men i ny tappning). Nu är man kränkt eller även proxykränkt om man tycker att de rika inte ska stjäla. Men när folk i förorten stjäler, är van vän av ordning när man säger ifrån.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Lennart Andersson0772 och 8 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
De måste lösa in om de vill göra det till nationalpark, men inte till naturreservat. I stället får Lst intäkter från alla avgifter för ansökningar av dispenser från reservatsföreskrifterna. De brukar iofs hanteras samtidigt som strandskyddsdispenser utan extra kostnad. Dispenser är mycket svåra att få i alla händelser. Ja, jag är bitter...

När det gäller fallet i Viggan, så tycker jag att det bara bra att de närmaste markägarna underhåller marken mot att de får utnyttja den. När det gäller begreppet stöld är ett av rekvisiten att man skall orsaka ekonomisk skada. Jag kan inte se att tomtägarna i Viggan gör detta, snarare tvärt om.

Men visst, ni som är kränkta, bosätt er i kommunen så kan man ta er på allvar.

• Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Där har vi det igen (men i ny tappning). Nu är man kränkt eller även proxykränkt om man tycker att de rika inte ska stjäla. Men när folk i förorten stjäler, är van vän av ordning när man säger ifrån.
När tror du ETC åker och granskar tomtkartor i Södertälje med omnejd? Troligtvis i samma stund som helvetet fryser till is.

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
V VRZ skrev:
När tror du ETC åker och granskar tomtkartor i Södertälje med omnejd? Troligtvis i samma stund som helvetet fryser till is.
Du har inte läst ETC:s artikel va?

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Du har inte läst ETC:s artikel va?
Har läst, bor ett stenkast från sagda svartbygge och ser problematiken. Men ingen hade brytt sig om denna helikopterplatta låg i Korpilombolo eller Södertälje.

• Älska
Huddingebo
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Har läst, bor ett stenkast från sagda svartbygge och ser problematiken. Men ingen hade brytt sig om denna helikopterplatta låg i Korpilombolo eller Södertälje.
Stod det inget om Södertälje i artikeln?

Bygger man en helikopterplatta på mark som inte är ens egen ber man nästan om att få denna sorts besökare hos sig. Skulle de bara låtit skiten vara hade de fått sin privata strand men nu tror jag tyvärr att de fått så mycket uppmärksamhet att folk kommer att fortsätta ta sig dit för att bada bara för att.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Om de inte bråkar om det så tröttnar snart folk på att göra det.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T
Vad betyder "staketat"?

Finns inte i svenska ordlistan.

T
john68 john68 skrev:
[länk]
Jaha, och?

T Thomas' skrev:
Jaha, och?
Lätt att räkna ut och det verkar vedertaget bland de som "staketar". Många utryck som inte finns i SAOL och flera tillkommer varje år... så jaha, och?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.