harry73
Fadai Fadai skrev:
Det handlar ju om allas vår rätt till gemensamt ägd mark. När de lägger beslag på kommunal mark är det en stöld från allas gemensamma egendom.
Det är mer än så, det är en urholkning av demokratin.
Det är väldigt viktigt att kommuner tar beslut som går att överklagas. Det gör att det finns en ständig kontroll på hur kommuner jobbar och om det går rätt till.
När folk med kommunens goda minne får ta över kommunal mark utan att kommunen tar ett officiellt beslut, finns det inte längre någon kontroll över beslutsprocessen.
Förför är det viktigt att kommunen utredar saken och tar ett officiellt beslut. Om resultatet blir att det blir en allmän badplats, eller att angränsande fastigheter får köpa till mark, spelar mig ingen roll. Det viktiga är att kommunen tar ett beslut och att alla som påverkas av beslutet, kan överklaga det (och nej, jag påverkas inte). Men jag påverkas av mindre demokrati

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Bästerortarn och 15 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Det handlar ju om allas vår rätt till gemensamt ägd mark. När de lägger beslag på kommunal mark är det en stöld från allas gemensamma egendom.
Jo, jag har inget problem med att kommunen gör något med marken, eller att markägarna får köpa till den. Efter beslut och eventuellt överklagande. Att bara låta ockupation pågå är däremot dumt.

Men, därifrån till att föreslå att kommunen skall återta marken och sedan låta den växa igen.
Det låter som ett typiskt exempel på avundsjuka. "Alla skall minsann ha det lika dåligt här i vårt land."

/ Hälsningar Fredrik

• Gilla
ulfben och 3 till
  • Laddar…
D
T Tornhill 2 skrev:
Jo, jag har inget problem med att kommunen gör något med marken, eller att markägarna får köpa till den. Efter beslut och eventuellt överklagande. Att bara låta ockupation pågå är däremot dumt.

Men, därifrån till att föreslå att kommunen skall återta marken och sedan låta den växa igen.
Det låter som ett typiskt exempel på avundsjuka. "Alla skall minsann ha det lika dåligt här i vårt land."

/ Hälsningar Fredrik
Om nu ironin går dig förbi så kan du kanske åtminstone se det demokratiska i att man få lov att lägga ett förslag, även sådana som inte du gillar?

Fadai
T Tornhill 2 skrev:

/ Hälsningar Fredrik
Du svarade nog på ett annat inlägg.

T
B b8q skrev:
Ja, ska det bli riktigt rätt borde förstås kommunen gräva bort alla utfyllningar och återställa till 1930-talets strandlinje, och sedan skicka räkningen till fastighetsägarna. Men det lär inte hända.
Kommunen borde bli tvingade att återställa då dom inte tagit hand om sin mark.

J
T Tornhill 2 skrev:

/ Hälsningar Fredrik
Växa igen = avundsjuka?

Nu är det så att biologisk mångfald i både vatten och på land gynnas av att man inte rör naturen. Att till exempel muddra samt slå vass kan t.ex. vara olagligt.

Kommunen får väl behandla marken som annan mark i strandlinje, bara läsa i deras överiktsplan hur de vill hantera detta långsiktigt. Står förmodligen något där.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Det är väldigt många växter och djur som gynnas av skötsel.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Och väldigt många husägare som gynnas av att få 500kvm extra strandremsa att bre ut sig på.

• Haha
  • Gilla
Rolle314 och 1 till
  • Laddar…
T
Unikt namn Unikt namn skrev:
Och väldigt många husägare som gynnas av att få 500kvm extra strandremsa att bre ut sig på.
Precis, det är väl jättebra om det kan gynna någon än att bara vara en remsa mark som ingen tar hand om.

harry73
Gammal kartskiss med markeringar av fastigheterna Viggbyholms sågverk 1:4, 1:2 och 1:9 med angivna arealer i kvm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utdrag ur handskrivna förrättningsakter med överstrukningar och cirklar kring referenser till fastigheterna Viggbyholms sågverk 1:2 och 1:9.
Skapa konto

Nu läste jag förrättningsakterna på datorn, och det blir tydligare än på mobilen.
I förrättningen hänvisas till bilaga B, som den handskrivna texten är ifrån.
Och nu blev jag mycket klokare.
Stamfastigheten var Viggbyholms sågverk 1, och därifrån avsöndrades:
  • Viggbyholms sågverk 1:4 också kallad Hanneudd (nuvarande Viggbyholm 95:9 och Viggbyholm, 95:10)
  • Viggbyholms sågverk 1:2 också kallad Oskarsborg (nuvarande Viggbyholm 95:7)
  • Viggbyholms sågverk 1:8 också kallad Viggbyås (nuvarande Viggbyholm 74:29 och Viggbyholm 95:8, Drakskeppsgatan + del av vattenområdet + övrig mark som senare avstyckades)
Från Viggbyholms sågverk 1:8 avsöndrades Viggbyholms sågverk 1:9 också kallad Viken (nuvarande Viggbyholm 95:8 eller 150mln-huset)

Fastighetsstorlekarna som anges i avsöndringen är:

• Viggbyholms sågverk 1:4 --> 2302 kvm (1375 land + 927 vatten)
  • Viggbyholms sågverk 1:2 --> 1033 kvm
  • Viggbyholms sågverk 1:9 --> 1296 kvm (693 land + 603 vatten)
I gränsbestämningen bestäms att Viggbyholms sågverk 1:9 får följande gränser:
  • I norr: staketet mot nuvarande Drakskeppsgatan är och förblir gränsen
  • I öst: det går ett 1m brett dike mellan fastigheterna som tillhör Viggbyås (Viggbyholm 74:29), därefter fortsätter gränsen i samma riktning mot vattnet, fram till 50m från vägen.
  • I väst: Här fanns det tydligen en tvist om gränsen och man kommer överens om att den nya gränsen dras så att den håller ett minimiavstånd från båda bostadshus.
  • I Syd: Det sägs inte så mycket om gränsen, men i kartan drar man tydligen gränslinjen mellan punkt 2 och 3, som borde vara den ursprungliga gränsen i vattenområdet som tillhörde fastigheten.
Efter gränsbestämningen har Viggbyholms sågverk 1:2 en storlek på 1094 kvm och Viggbyholms sågverk 1:9 1251 kvm, så det blir små förändringar.

Jag tycker att det är rätt så tydligt att fastigheterna (Viggbyholm 95:7 och 95:8 har redan innan 1926 utfylld mer vattenområde en som tillhörde fastigheten från början och i o m gränsbestämningen från 1927 är det tydligt att utfyllnaden vid 150mln-huset tillhör Viggbyholm 74:29. Viggbyholm 95:7 fick inte alla gränser bestämda i samma förrättning, men mycket tyder på att gränserna och arealen som idag redovisas i registerkartan, stämmer väldigt bra.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är lite intressant att notera att gränsen mot söder ansågs mycket mindre intressant än övriga gränser då för 100 år sedan. Det man bråkar om nu, betraktades väl bara som ointressant och närmast värdelöst vattenområde på den tiden.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
harry73
B b8q skrev:
Ja, det är lite intressant att notera att gränsen mot söder ansågs mycket mindre intressant än övriga gränser då för 100 år sedan. Det man bråkar om nu, betraktades väl bara som ointressant och närmast värdelöst vattenområde på den tiden.
Det tror jag inte. Han hade bara ingen möjlighet att bråka om den biten eftersom det i avsöndringen väldigt tydligt står hur stor vattenområdet var, och när utfyllnaden blev mer än 300 kvm större än utfyllnaden, ville fastighetsägaren säkert gärna ha den till sin tomt med, men det fick han inte
Svartvitt dokument med karta och text, visar en fastighetsgräns nära vatten och en utfyllnad som diskuteras i inlägget.
Skapa konto

Handritad karta över vattenområde med angivna mått och gränser mellan "Läg. Oscarsborg" och "Läg. Hanneudd".
Skapa konto

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det är iaf inte dagens fastighetsägares fel att någon fyllde ut 307 kvm för mycket utanför tomten någon gång mellan 1910 och 1927.

Inget nytt under solen, folk som roffat åt sig land har nog funnits i alla tider.

B b8q skrev:
Inget nytt under solen, folk som roffat åt sig land har nog funnits i alla tider.
Från början är det väl alltid så någon fått marken

Jag tror inte att badvattnet får godkänt vid den aktuella strandremsan med tanke på att Hägernäsbadet bara får betyg 1 av 3 möjliga och Näsaäng 2 av 3 möjliga. Hoppas ingen får livshotande skador efter bad-protesten.

https://www.havochvatten.se/badplat...dplats/kommuner/badplatser-i-taby-kommun.html

Den aktuella strandremsan ligger vid en stor Marina med uppläggningsplats samt ett stort dagvattenavlopp. (flera kilometer lång tunnel från centrala delar av Täby). Sämsta viken i hela Stora värtan.

Flygbild av marina med båtbryggor och närliggande bostadsområde vid strandremsan i Täby.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
kattlucka och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.