Hej
Har idag en luftburen elvärme anläggning som består av en Bacho Stratos ACJ/ACF .
Nu när det har vart som kallast har vi bara haft ca 17 grader inne, blir inge varmare fastän
vi har på max.
Undrar om det är fler som har/haft samma anläggning och samma problem samt hur ni löst detta? ombyggnad/modernisering??
Funderar skarpt på att sätta in en kamin o utnyttja värmeåtervinningen som vi har i huset.
Nån som provat detta med kamin?
Har idag en luftburen elvärme anläggning som består av en Bacho Stratos ACJ/ACF .
Nu när det har vart som kallast har vi bara haft ca 17 grader inne, blir inge varmare fastän
vi har på max.
Undrar om det är fler som har/haft samma anläggning och samma problem samt hur ni löst detta? ombyggnad/modernisering??
Funderar skarpt på att sätta in en kamin o utnyttja värmeåtervinningen som vi har i huset.
Nån som provat detta med kamin?
funkar bra med kamin, för bäst resultat ska kaminen vara i närheten av returcirculations intaget då sprids värmen från kaminen ut i alla rumsutblås
och man slipper problemet som villor utan luftvärme har med att det bara blir varmt i rummet där kaminen står
och man slipper problemet som villor utan luftvärme har med att det bara blir varmt i rummet där kaminen står
Hur varmt får du i huset? man kan ta bort plåten som sitter till vänster om panelenkaj_78 skrev:
och där finns det en temperatursäkring som kan löst ut, sen kan ju t.ex rumsgivaren vara felaktig på vissa sitter den i aggregatet Acj innan fläkten och mäter blandningsluften från recirkulation och tilluft och på vissa sitter den i t.ex hall
Hej
Nu när det är ca -15 ute så har vi ca 17-18grader inne. men är det -20 eller lägre så har vi typ 16-17 grader inne. Tycker det borde bli varmare!
Skulle behöva hjälp med att lista ut vad 2 och 3 är som jag markerat på bilden.
Bild 1 är på säkringen som är hel.
Samt vad det är för vred på bild nr2?
Nu när det är ca -15 ute så har vi ca 17-18grader inne. men är det -20 eller lägre så har vi typ 16-17 grader inne. Tycker det borde bli varmare!
Skulle behöva hjälp med att lista ut vad 2 och 3 är som jag markerat på bilden.
Bild 1 är på säkringen som är hel.
Samt vad det är för vred på bild nr2?
Redigerat:
Bump! Tyvärr men jag har likadant system och är informationshungrig! :blushing:
Vill gärna veta vad dessa reglage m.m är och påverkar.
Vill gärna veta vad dessa reglage m.m är och påverkar.
Bump! Undrar också...
Någon som bytt ut, eller uppgraderat sitt ACF/ACJ system med RDKR, ACJB, eller liknande?
Någon som bytt ut, eller uppgraderat sitt ACF/ACJ system med RDKR, ACJB, eller liknande?
de flesta av dåtidens luftvärmesystem hade elvärme i 2 steg. Luftmängden tillät sällan att en större effekt än 6 kw kunde användas då luften i tilluftsventilerna inte skulle kunna bli högre än 50 grader. Om nu nån elspiral skulle blivit utbränd (om luften ur ventilerna bara skulle vara 30-35 grader) kan man likagärna sätta till 3 kw i form av vanliga elradiatorer vilket säkerligen även skulle ge en bättre komfort.Kw som kw. Ett ändå bättre sätt är naturligtvis att komplettera med tex en pelletskamin och ev ett alternativt galler ovanför returgallret i hallen för att snabbare få ut överkottsvärmen från kaminen till luftsystemet.Ett ytterligare bättre sätt är en vattenmantlad kamin som förutom att värma luften även kan fås varmvatten från.Det finns fler varianter men dessa är enklast om ni vill ha kvar luftvärmen.
Jag har satt in en RDKR, var nog en av dom första har serie nr 7 Fungerar riktigt bra. haft ett enda problem men det var en barnsjukdom så jag fick ett nytt styrkort på garantin efter dess har det fungerat bra. (en lysdiod på manöverpanelen lös inte i hemma läge)
Hejsan fick trådskaparen någon ordning?
Mina föräldrar har precis samma syndrom 18-19 grader inne och ca 10 minus ute.
De Har haft värmesystemet sen det va nytt 1989.
Och de har aldrig haft problem med värmen.
nu kör de temp mätaren i bott och får ut 18-19grader.
Någon med förslag?
Mina föräldrar har precis samma syndrom 18-19 grader inne och ca 10 minus ute.
De Har haft värmesystemet sen det va nytt 1989.
Och de har aldrig haft problem med värmen.
nu kör de temp mätaren i bott och får ut 18-19grader.
Någon med förslag?
Ett gammalt inlägg men jag provar:
Jag har också en fundering beträffande detta kretskort. Jag har hyfsad koll
på det mesta där men vad reglerar man med R2, inringad på bilden och märkt med 3??
Den är märkt med "justerbar 0 till -10Gr.
Justerar man den så verkar Triac:ens känslighet/ påverkas om det kan ge er någon ledtråd.
För intresserade så är 2 en resistor som används vid testning. Du snabbar upp "tiden" så
att det fasta effektläget går in på direkten. Lite osäker på normalinställningen men jag brukar
ställa så den gröna dioden blinkar ca 1gång/sek.
Bredvid R2 sitter 2 små vita justerbara "resistorer"
De användes tidigare i min anläggning för att styra nattsänkning och höjning av innetempen.
De styrdes av ett externt tidur kopplat till plint 5 & 6 på kretskortet.
Jag har också en fundering beträffande detta kretskort. Jag har hyfsad koll
på det mesta där men vad reglerar man med R2, inringad på bilden och märkt med 3??
Den är märkt med "justerbar 0 till -10Gr.
Justerar man den så verkar Triac:ens känslighet/ påverkas om det kan ge er någon ledtråd.
För intresserade så är 2 en resistor som används vid testning. Du snabbar upp "tiden" så
att det fasta effektläget går in på direkten. Lite osäker på normalinställningen men jag brukar
ställa så den gröna dioden blinkar ca 1gång/sek.
Bredvid R2 sitter 2 små vita justerbara "resistorer"
De användes tidigare i min anläggning för att styra nattsänkning och höjning av innetempen.
De styrdes av ett externt tidur kopplat till plint 5 & 6 på kretskortet.
Hej!
Är det någon som har en instruktion över de olika delarna på kretskortet? Jag har haft en tempgivare i hallen men den är borttagen av förra ägaren och nu förstår jag att jag borde kunna byta plats (eller ta bort?) de kablarna så att systemet bara använder de givare som sitter i själva aggregatet.
Mitt problem är att systemet går ned i effekt och inte eldar på när temperaturen i huset sjunker.
Mvh
Jakob
Är det någon som har en instruktion över de olika delarna på kretskortet? Jag har haft en tempgivare i hallen men den är borttagen av förra ägaren och nu förstår jag att jag borde kunna byta plats (eller ta bort?) de kablarna så att systemet bara använder de givare som sitter i själva aggregatet.
Mitt problem är att systemet går ned i effekt och inte eldar på när temperaturen i huset sjunker.
Mvh
Jakob
Hej!
Jag vet inte om du är aktiv på detta forum, men jag har precis flyttat in i ett hus emd ACJ-värme och försöker förstå systemet. Jag får nämligen för kallt, det är som att systemet går ned i effekt när vi inte är hemma så det är 16 grader varmt i köket...
Har du ordning på ditt system?
Mvh
Jakob
Jag vet inte om du är aktiv på detta forum, men jag har precis flyttat in i ett hus emd ACJ-värme och försöker förstå systemet. Jag får nämligen för kallt, det är som att systemet går ned i effekt när vi inte är hemma så det är 16 grader varmt i köket...
Har du ordning på ditt system?
Mvh
Jakob