Svar: 30 liter

Tänk vilken lycka att på knappen få trycka när flera årgångar av getingbon från vinden skall flytta.

Att den 21:e är min födelsedag gör ju saken ännu bättre.
 
SVAR: 1) 30 liter

Gröten på trappan står orörd i år,
på kvällen ett SMS från Tomten jag får.
"I år får ni komma till mig istället,
jag har nämligen byggt hus och städar för tillfället...
Kärcher hjälper mig i vått och torrt,
är en byggdammsugare av bästa sort!"

Bästa julklappen till en fantastisk man och pappa,
önskas av frugan som råkade knuffa den gamla utför en trappa...
Det gick på bara nån sekund,
klantiga jag skäms som en hund.
Vill nu ställa allt till rätta hemma hos oss,
så en sprillans ny Kärcher vore lycka förstås!

GOD JUL
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Grattis till den som blev/blir utsedd vinnare av snabeldraken i fredags, och en grymt god jul till oss alla imorgon!
 
Stort grattis önskar vi Cheesen som kommer att få hem en grovdammsugare från Kärcher efter julledigheten! Hoppas att den gör ett betydligt bättre jobb än den nuvarande

Motivering:
Cheesen Cheesen skrev:
Namnet på dammsugaren antyder ju på att det ska vara 6 liter men behållaren som dammsugaren har är rostfri och rymmer 30l enligt tillverkaren.

Behovet av ny dammsugare börjar bli eminent.
Smutsen på verkstadsgolvet verkar vara permanent.
[bild]
Varken slipmaskin eller maskinsåg går att koppla till den nuvarande verkstadsdammsugaren, jag kallar honom Kent (se bild)
Det hela började med att det luktade bränt.
Jag fick öppna garagedörren lite på glänt.
Användandet av min gamla dammsugare hade kanske blivit för frekvent.
kanske hade jag vart alldeles för hårdhänt.
Sugaren stannade i ett rökmoln mitt i ett städmoment.
Som ni nu förstår är denna skribent
i stort behov av att få städning godkänt.
Vinner jag inte en ny Kärcher får jag kalla till konvent,
Kanske kunna laga min gamla och ta patent.
Men jag behöver verkligen en ny regent.
i verkstadens hörn full av gammalt pigment
 
Cheesen
Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Stort grattis önskar vi Cheesen som kommer att få hem en grovdammsugare från Kärcher efter julledigheten! Hoppas att den gör ett betydligt bättre jobb än den nuvarande

Motivering:
Åh tack, vilken julklapp. Gissa om jag saknat suget i höst.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Cheesen
Har fått dammsugaren och hunnit testa den en snabbis.
Nysköpt Kärcher dammsugare i kartong står på ett grusigt garagegolv, redo att testas och användas för rengöring.
Som ni ser så hade jag redan hunnit skaka ur snickarmattan men oroa er inte garaget var rejält grusigt
Ny dammsugare med tillbehör packade i en kartong, inklusive slang och munstycke, redo för användning.
Tillbehören låg prydligt packade
Tillbehör till en dammsugare inklusive slang, munstycken och rör ligger på ett trägolv.
Det här är tillbehören som följde med, saknar egentligen bara en elementborste och ett bättre munstycke. Det medföljande breda munstycket är som så många andra dammsugarmunstycken konstruerat mest för att knuffa omkring på spån och liknande. Ni kommer att se på senare bilder att jag bytt ut det.
Kärcher-dammsugare i garagemiljö med sladd upprullad på toppen och detalj synlig.
Jag gillade speciellt låsningen av tunnan medelst handtaget. det verkar tillräckligt rejält dessutom för att inte gå sönder efter ett par års användning
Närbild på en gul och svart dammsugares låsningsmekanism för tunnan och del av fint filtret.
finfiltret är enkelt att ta loss och rengöra, manualen säger att man kan skölja det under en kran.
Gul och svart dammsugare med fem hjul och löstagbart handtag, uppblåst i ett arbetsrum.
Till skillnad från min gamla dammsugare så har den här fem hjul. Det lilla jag provat att dra runt dammsugaren ger att den är mycket stabilare än min förra. Jag har inte lyckats dra omkull den ännu på nån småsten eller liknande. Bra Kährcher!
Insida av en dammsugartunna med en tom papperspåse monterad, redo för användning.
Biltemas påsar passar i sugaren, luftströmmen går dock ej att justera utan munstycket pekar rakt åt sidan, nu är ju detta ett mindre problem då man för det mesta ändå vill ha den i snurrläge men visst hade det vart skönt att kunna vrida munstycket nedåt när man ska suga vatten.
En grön och svart Bosch excenterslip ansluten till en dammsugarslang på ett trägolv med sågspån.
Den medföljande verktygsslangen passade direkt på min gröna bosch. har inte testat på dom blåa då dom var nedpackade vid tillfället men dom har ju typ samma diameter. Dammsugaren funkar utmärkt till excenterslipning då man kan vrida ner suget rejält mycket.
Gul dammsugare med tillbehör monterade, placerad på ett grått betonggolv i ett garage, med dammsugarhuvud och slang lindade runt.
Sådär, och alla tillbehör som jag använder får plats på maskinen utan att egentligen bli störande. Det enda jag egentligen saknade är en elementborste till bilen och ett riktigt golvmunstycke. Det medföljande funkar nog på parkettgolvet eller om man ska suga upp vatten från källargolvet men att suga sågspån, grus och liknande är det inte så bra till. Slangen kunde gärna ha fått vara en meter längre men till hobbybruk funkar det utmärkt. Utblåset på framsidan blåser bara när man kopplat i slangen och jag fick verkligen gå runt och kolla hur luften blåser ut från maskinen annars. Jag tror inte att den kommer att virvla upp allt slipdamm på golvet när du har slipat av gipsskarvarna.

Skulle jag rekommendera denna till nån annan. Ja det är en kraftfull maskin som inte tar allt för stor plats. den är inte speciellt otymplig att dra runt och du kan ansluta din kapsåg eller slipmaskin utan större problem. Ett plus är att Biltemas billiga påsar passar om du känner att Kährchers är för dyra. Nu har jag ju mångårig erfarenhet av olika maskiner och vet att det finns dammsugare som är bättre men knappast någon som är lika bra för dom pengarna det handlar om när du köper denna. Önskar att jag haft denna långt tidigare, när jag slipade väggarna med giraffen så retade jag mig så ofta på att min förra dammsugare ramlade omkull lite då och då när man vandrade runt. Det tror jag att man slipper med denna.
 
Cheesen
Nu har jag kört kärchern ett år. Har gått igenom tre förpackningar med påsar från Biltema.
Jag är över lag väldigt nöjd, det enda jag ogillat är hur fort filtret sätter igen om man kör utan påse. Man får trycka på den där filter knappen var 30e sekund...

Mest imponerade har vart när jag tömde och städade ur ett av akvarierna. Med några cm vatten kvar ovanför substratet så gjorde kärchernn pinan kort. Grus och vatten var snabbt i behållaren och akvariet tomt.

Nu har jag ju mest sugit sågspån och grus men när jag kände mig trött efter ett par timmars handhyvlande så gjorde dammsugaren processen kort med hyvelspånorna. Trodde inte själv att det skulle gå då dessa långa spån av erfarenhet brukar fasta i slangen.

Gillar att det går så fort att flytta slangen till utblås, väldigt uppskattad finess. När jag tinade av släpet så använde jag dammsugaren som en improviserad lövblås.
Att man sen lätt kan blåsa av kapsågen innan man tar in den efter en dags utesnickrande är inte heller helt fel.

God jul på er.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Fadai
Himla bra med lite uppföljning av hur den funkar i längden! Tack.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nu har jag kört kärchern ett år. Har gått igenom tre förpackningar med påsar från Biltema.
Jag är över lag väldigt nöjd, det enda jag ogillat är hur fort filtret sätter igen om man kör utan påse. Man får trycka på den där filter knappen var 30e sekund...

Mest imponerade har vart när jag tömde och städade ur ett av akvarierna. Med några cm vatten kvar ovanför substratet så gjorde kärchernn pinan kort. Grus och vatten var snabbt i behållaren och akvariet tomt.

Nu har jag ju mest sugit sågspån och grus men när jag kände mig trött efter ett par timmars handhyvlande så gjorde dammsugaren processen kort med hyvelspånorna. Trodde inte själv att det skulle gå då dessa långa spån av erfarenhet brukar fasta i slangen.

Gillar att det går så fort att flytta slangen till utblås, väldigt uppskattad finess. När jag tinade av släpet så använde jag dammsugaren som en improviserad lövblås.
Att man sen lätt kan blåsa av kapsågen innan man tar in den efter en dags utesnickrande är inte heller helt fel.

God jul på er.
Kul att höra, fick en likadan dammsugare i julklapp :D
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Jag fick ingen i julklapp så får kanske handla på mellandagsrean, vilken modell det nu blir..
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Långtidsrecensioner :love::love::love:
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.