En 1500 km stor tomt som delvis klipps med robot men även har behov av en vanlig insats som ofta utförs av sonen. Han är även ovanligt bra på att recensera saker träffsäkert, som tex den gången en tång gått sönder och han sa de bevingade orden: ”ja, du pappa, biltema ibland är det så illa att man måste lämna tillbaka korven.” Så kan lova hård testning och en förhoppningsvis träffande recension av Husqvarnaklipparen.
 
Har en 650m2 gräsmatta, har alltid klippt den med en gammal bensindriven, min fru tycker den är bökig att starta, låter för jäkligt, mao så det blir jag som får klippa , men en överraskning med en eldriven lätt, tyst så kan hon inte komma undan.
 
Cheesen

Vi har runt 750kvm gräsmatta av vildvuxen karaktär. Två kullar med ordentlig skråkörning samt många trånga passager mellan buskar och träd. Det kan vara rätt ojämnt på vissa ställen då gräsmattan är belägen på Norrbottens bästa åkermark. Jag har dock gett upp hoppet om att jag någonsin kommer att ha en slät och jämn gräsmatta då tjälen skjuter och skjuvar så jag får nya kullar och dalar varenda sommar. Jag garanterar minst en sten-påkörning varenda klippsväng då barn, hundar och fru av någon anledning tycker att det är lustigt att lägga stenar vid sidan om våra stenrösen och odlingslådor.

Vår nuvarande klippare är ett under av kvalité, en Stiga som inköptes ny runt 1997 går under flera namn såsom "nyklipparn", (eftersom stugans klippare är den gamla, en Husqvarna från sent 80-tal) "gula faran" (den har börjat vittra sönder så plastkåpan över remskyddet har fått eget liv och hamnade i knivarna) "idiotmaskin" och många andra lite längre namn som inte är lämpliga att nämna i forumet. Eftersom jag vårdar alla maskiner ömt så funkar den bra, förutom att jag fått steloperera höj/sänkningen då jag inte hittar nya reservdelar. Jag får även svetsa tanken varje sommar då plasten tenderar att spricka (tanken består snart av merparten nedsmälta buntband).

Jag känner att jag kan vara lämplig kandidat då jag har viss erfarenhet av att skriva och notera saker. Jag är inte rädd för att berätta den bistra sanningen om saker och ting men försöker ändå se saken från den ljusa sidan. (Det är kanske därför våran stiga hänger med fortfarande) Jag har sneglat på en batteridriven klippare ett tag (mina axlar är tyvärr inte vad dom var när jag var 20 så det här med att dra igång maskiner går inte alla dar) men inte vågat ta språnget. Eller snarare så prioriterar jag annat före gräsmattan. Behöver bland annat se över motorsågs-situationen, vindskivor och annat. Jag bifogar några exempelbilder på gräsklipparen som ersätts samt våra vildvuxna trädgård som jag knäppte nu på morgonen. Gammal sliten gräsklippare på gräs med synlig vildvuxen gräsmatta och träd i bakgrunden Vildvuxen gräsmatta med ojämnt gräs och en svart hund som vandrar längs en trång passage, omgiven av trästaket och grönska. Vildvuxen gräsmatta med ojämnheter och en hund mellan buskar och ett träd. Ojämn gräsmatta med buskar, träd och odlingslåda i en norrbottnisk trädgård.

Hoppas ni får en fin nationaldag, själv ska jag fira genom att skjutsa jordfräsen till sitt förråd för potatislandet är främst och satt (förrådet är nästgårds, 25 mil bort, måste kanske klippa gräset där med även om snön precis tinat).
 
S
1. Vi har runt 400 kvm gräsmatta på vår tomt av varierande (och osammanhängande) karaktär. Det är en liten del platt och jämn gräsmatta, en del ”fin” slänt, en del kuperat och ojämnt samt en del bestående av en kirskålsodling jag råkat kratta fram. Vi har en handdriven som funkar fint på den lilla del som är platt och jämn, men resterande kanske 375 kvm kräver något lite mer kraftfullt än vad vi kan prestera manuellt. Med tanke på tomtens karaktär och behovet av transport mellan de olika klippytorna skulle lätta Husqvarna LB 144i sannolikt passa oss perfekt att testa! En okomplicerad klippare är direkt nödvändig i vårt hushåll, tålamod att läsa manualer är något jag tyvärr inte välsignats med.

2. Vi skulle ge gräsklipparen en ordentlig utmaning, både med terräng och växtlighet att klippa. Då stora delar av tomten vätter mot vår 1.5årings sovrumsfönster skulle en elklippares ljudnivå verkligen ställas på sin spets, kan man klippa gräset när barnet sover utan att väcka? Vi har inte heller vidare erfarenhet av gräsklippning, så användarvänligheten skulle också få sig en bra genomgång.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Har en delvis kuperad 3 000 kvm naturtomt med 3 stora gräsytor. Jag klipper dom med 2 veckors intervaller. Tyvärr så genererar bensinmotorklippar mycket buller och avgaser. Det vore en dröm som blev sann om vi fick en tyst gräsklippningssäsong.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Min gräsmatta är på 850 kvadratmeter och består av både platta och kuperade områden med flera träd och buskar. Jag har även en liten lekplats för barnen och en blomrabatt längs kanten som kräver försiktig klippning. Jag har använt gräsklippare i många år och är alltid på jakt efter den bästa utrustningen för att hålla min gräsmatta i toppskick. Jag behöver en ny gräsklippare eftersom min nuvarande börjar bli gammal och ineffektiv. Om jag vinner kommer jag noggrant att testa gräsklipparen i olika förhållanden och dokumentera mina erfarenheter genom detaljerade blogginlägg och videorecensioner som jag delar på mina sociala medier.
 
1: Gräsmatta på c.a. 1000m2. Den är kuperad och ganska torr till följd av jordvärme som plöjdes ner av förra ägarna.
Stor del av gräsmattan är i skugga, vilket gör att gräset växer långsamt och mossan frodas.

2: Det vore framför allt roligt med en batteridriven klippare, för att störa djuren hos grannarna mindre. Vi bor granne med en hästgård och två av grannarna har höns.

Tyvärr har vi såpass kuperad gräsmatta, att en robot skulle fastna med hjulen i gropar och dalar. Skulle det fungera med en batteridriven klippare?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bor på en delvis kuperad villatomt med cirka 700 kvm gräsmatta i skick som varierar från ganska dåligt till väldigt fin lite beroende på säsong och ork.

Använder idag två olika bensindrivna gräsklippare, beroende på vilken som behagar starta just för dagen. Dels en klippo från 1981 som är bra på alla sätt förutom ljudet, lukten och vibrationerna samt en stiga från 2019.

Jag jobbade extra under 10 år med att klippa gräsmattor på en gård tre-fyra timmar varje vecka så jag tror mig veta vad som gör en bra gräsklippare.

Skulle vara fantastiskt att få byta upp sig till en eldriven variant kanske från Husqvarna? 🤩
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har en cirka 600kvm gräs som jag klipper idag, där ena delen på kansle 200kvm är en green/tee som klipps på 8mm och en ruff som klipps på ganska normal höjd.
Har dike mot vägen och slänt på baksidan annars en ganska plan tomt som är planerad för enkelt underhåll med lite kantskärning/klippning

Jag kan vara en lämplig vinnare då jag är lite av en gräsmattenörd som idag redan äger en jacobsen eclipse hybrid och en Toro super recycler som jag kan jämföra maskinen med, klipper 3-4 gånger i veckan så är en frekvent användare av mina maskiner där den vanliga klipparen används till allt från att klippa med till "dammsuga" greenen med så stiga combi 753 hade varit kul att testa, speciellt då jag hade den bensindrivna varianten tills jag bytte till Toro'n
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Självklart ställer vi upp och hårdtestar en batteriklippare. Den kommer att köras på gräs/äng med många hinder som stenar, buskar, hoppmatta, barnbarnen leksaker mm som kommer att vara bra läsning för andra som behöver input inför anskaffande av batteriklippare.
Mvh Mikael
 
Vi har en tomt på 3600m2 med höjdskillnader och gräsmatta på husets alla sidor, ca 1500m2 får vara äng med slingrande klippta gångar igenom så vi kommer åt frukt och nöt-träd vi planterat där medan resten är gräsmatta med en del passager mellan buskar, träd och rabatter.

Idag används en gammal eldriven klippare med sladd jag fick av syrran, där jag behöver 60 meter kabel för att komma åt överallt, byter mellan uttag på fram och baksida huset och springa runt för att inte sno mig runt buskar, träd och annat.
Det tog mig 2,5h sist jag klippte allt. Tar dock lite längre tid än "bara" klippa då jag går med uppsamlare och allt gräsklipp dumpas vid odlingarna, för att sedan spridas ut när man slutat svettas av klippningen.

En batteridriven (med uppsamlare) hade kunnat dra ner på tiden och ansträngningen avsevärt! 😁

(Blir jag testare filmar jag gärna klippningen så andra kan se hur den sköter sig i backar och på ojämn äng osv som tillägg till att skriva några rader om min upplevelse)
 
1.Jag har en gräsmatta på ca 600 m2 som sköts av en robotgräsklippare vilket den gör helt ok! Problemet jag har är utanför häcken som kommunen klipper vilket dom gör 1 gång i månaden kanske. Jag har hållit gräset i schack med min gamla klippo jag ärvde av farfar men den fick åka till tippen ifjol då den varken startade eller höll ihop längre!
Behöver även en manuell klippare för att skalpera gräset när jag ska stödså och toppdressa.

2. Då jag ligger ute och jobbar från söndag kväll till torsdag kväll skulle det vara skönt att inte behöva bråka med en bensinare när man kommer hem till helgen och batteri är ju det naturliga att gå över till idag! Tror faktiskt inte jag har hört en bensingräsklippare i mitt område i år så man vill ju inte vara den som alla stör sig på 😂
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
På tomten klipps gräsmattan med en robot, men i strävan att minska den ytan och få till en skogsträdgård blir det fler ställen där det istället behöver klippas gångar. Den gamla elklipparen med sladd har gått sönder och en batteridriven vore väldigt smidigt!
 
Skogstomt på 3000m2 som till delvis består av berg i dagen men även orörd skog. Skogen har en mix av av tall och ek men även något körsbärsträd. Ca 500m2 består av klippbar gräsyta med varierande terräng.

Tror det kommer passa ypperligt med en batteridriven gräsklippare för att hålla i ordning på de olika små klipta ytorna mellan träden.
Kanske är det inte bara vi själva som kommer uppskatta det tysta ljudet från klipparna utan även de fåglar som bor i skogen runt tomten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
1. Platt villatomt, cirka 800kvm.
2. Mina grannar som alla kör robot skulle bli oerhört glada över att slippa ljudet från min bensinklippare som stör alla. Med både ljud och avgaser. Personligen gillar jag saker som låter, men man får ta en för laget 😄 och för grannsämjan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.