Vår gräsmatta är ca. 700 kvm i flera nivåer med branta partier.

Ambitionen sedan vi köpte huset har varit att trots utmaningarna tämja gräsmattan. Men bensindriven klippare var alltför tung och nuvarande robotklippare tar sig inte fram som önskat utan kör fram i backar och kanter. Nu står hoppet till en lättare eldriven klippare.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Tomtstorlek ca 2500m2 blandat med gräs och mossa
2. Är i tankarna på att byta ut allt till batteri, en bra start vore ju att få testa en utav dessa maskiner
 
Redigerat:
Hej! Har en välanvänd och ojämn gräsmatta för Barn och hundar på ca 300m2 som användes alla dagar på året och den är delvis komplicerad.
Min KLIPPO är långt över 25 år, går som en klocka, men den vill gå i pension. Kan/törs ej ha en robotgräsklippare pga barn och hundar och en och annan igelkott och mitt klimat tänk gör att en batteridriven gräsklippare är nästa steg för en perfekt gräsmatta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. 481 kvadrat tomt, lätt sluttning, en häck längs med hela ena sidan och fasad och altan längs den andra. Träd och buskar blandat på tomten samt en stor fri gräsyta.
2. Ska flytta in i detta radhus 1/7 och vill gärna ha en gräsklippare som är batteridriven, tyst och lättmanövrerad. En gräsklippare som klipper bra och lätt så det inte tar för lång tid då vi har en 3 åring och 6 månaders tvillingar som kräver mycket tid :) Är en lämplig kandidat att testa en gräsklippare då jag är noggrann och analytisk och nördar ner mig totalt och gör ordentlig research i alla inköp jag gör. Kommer kunna ge en bra analys av gräsklipparen.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Vi har en tomt på ca 150kvm som till viss del ligger i skugga och därmed har problem med mossa. Den klipps idag med robotgräsklippare, men den har en tendens att riva loss delar av den när den vänder sig, speciellt om det är fuktigt dagarna efter regn. Vi har också en Bosch 36V manuell klippare, men den har gått sönder (höjdjusteringen har slutat fungera).

Vi har en gräsmatta som kräver lite mer delikat behandling, något som jag själv tycker är ett kriterium vid ev nyinköp. Jag misstänker att många andra gräsklipparspekulanter har samma behov…
 
  • Gräsmatta med mossa och skadade områden på grund av fukt och robotgräsklippare.
  • Gräsmatta med skadade partier och mossa vid en vägg, tecken på slitage från robotgräsklippare.
  • Trädgårdstomt med gräsmatta i skugga under träd, intill blommande buskar och stenlagd gång.
Jag har en tomt på 1000kvm där ca 600 är grön. Blandningen är gräs/mossa och ogräs.

Jag har idag en gräsklippare som är av samma årsmodell som jag, 1989. Den fungerar tillfredställande så jag har haft det lite svårt att motivera ett utbyte. En batteridriven klippare med uppsamlare är något jag sneglat på tidigare, för att även kunna samla lite gräsklipp till grönsakslandet som jag täckodlar. Därför skulle jag vilja vinna och testa en lämplig gräsklippare!
 
1. Runt 200-300 kvm att klippa totalt med delvis plan yta och flera större slänter, men då klipper jag både vår tomt och grannens tomt (ålderstigna grannar som jag känt hela livet) och även en del av vad som egentligen tillhör samfälligheten (men som är yta som ingen annan bryr sig om).

2. Vi har nyligen flyttat tillbaka till mitt barndomshem (parhus) och då kändes det onödigt att behålla vår gamla bensinare, så den fick syrran. I stället övertog vi föräldrarnas elklippare, men eftersom jag är en komplett klant så har jag redan lyckats offra två skarvsladdar till gräsgudarna genom att köra över dem med klipparen. Så en batteridriven klippare skulle göra underverk för husfriden, eller snarare mitt ego om jag slipper bli påmind om mina fadäser om och om igen.

3. Jag tror och hoppas att jag postar i rätt tråd.
 
Nybliven villaägare ca 600m2 gräsmatta relativt plant, har idag enbart julas minsta handjagare som räckte bra till mitt tidigare radhus, men jag skulle behöva en större klippare nu när man har mer att klippa
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Vi har en suterrängvilla där gräset finns både på framsida och baksida med en ordentlig slänt emellan. Storlek på tomten ca 600 m2. Men tänk att slippa släpa sin tunga bensindrivna klippare upp och ner från framsida till baksida och sen upp igen.
En lättare batteridriven historia skulle göra gräsklippning så mycket mer trivsam. Både för mig och för grannarna. Och baksidan skulle få en chans att leva upp till sin potential på nytt när klippningen blir enklare.
 
Vi har en yta på ca 500kvm att klippa. Användningsområdet/gräsmattan är till för barnen att leka på.

Som mannen i huset är det min plikt att klippa gräsmattan...men med en elklippare så kan min fru ta över klippandet medans jag försöker laga våra bensinare som typ gett upp.. Jag tror nog vi alla skulle bli gladare av det för då kan jag släppa det och vara med barnen så kan hon klippa och ha sig i trädgården utan att jag hör ljudet från en bensinare 😉
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
En tomt på drygt 1000 kvm, varav hälften gräsmatta - eller till stor del mossmatta. Ja, och en hel del kirskål, tusensköna och revsuga. Tomten ligger mellan ett hus med morgontrötta tonåringar och ett hus med kvällströtta småbarn.
Min gamla gräsklippare är bensindriven, och låter så mycket att jag inte vill klippa för tidigt på morgonen eller på kvällen. Dessutom är den svårstartad och jag håller tummarna varje gång jag ska dra igång den. Min dotter orkar inte starta den, även när den inte krånglar. Därför skulle det vara så trevligt att få testa en elgräsklippare, och då kanske jag kan få mer hjälp av dottern!
 
Vi har ca 250kvm ny renoverad matta med flera trånga passager, samt 30 kvm lätt slänt.(Plus lite mer än en halv handbollsplan)

I dagsläget klipps mattan med handjagare och batteritrimmer men då 12 åriga dottern spelar handboll med flera granntjejer i laget har vi köpt ett handbollsmål som är uppställt på allmänningen utanför, och då detta mer en fördubblad ytan så är handjagare för jobbigt.
Så en batteriklippare skulle änvändas flitigt då träning för Partille är i full gång.
Samt att den ny renoverade mattan snart ska börjas klippas tre-fyra gånger i veckan.
 
1. Har en "gräsmatta" som täcker hela spektrumet. Den ligger i olika nivåer, består av gräs, mossa (mjukt att gå på), trädrötter,kottar i mängder, tonvis med pinnar, stenar och leksaker.
2. Kommer att bli ett hårdtest med bla manövrering runt alla rabatter,buskar och dyl , användarvänlighet, drifttid osv.
 
Totte_S
Vi har en äldre trädgård med mycket buskar, träd och planteringar. Flera isolerade gräsytor så en robotklippare är uteslutet. Flera ytor sparas varierande från klippning för att gynna säsongsväxter och gynna insektslivet. Gräsmattan är mer av en levande yta med gräs blandat med bellis, mossa, prästkragar, krokus och olika primula.

Min fru och jag turas om med klippningen och smidigheten med att slippa tanka underlättar och bonusen att inte störa grannar mer än nödvändigt är välkommen. Man måste föregå med gott exempel. Vi har både bensinklippare och handklippare och har haft sladdanslutna elklippare som förbrukats. Batteriklippare känns som ett naturligt nästa steg.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ca 1200kvm ska klippas. Fick ta över min mamma trädgård när hon gick bort och kan inget annat säga att hon var en hejare på att plantera allt möjligt. Från jordgubbar till Thujor, och där i mellan finns alltid lite gräs som ska klippas.

Fick även ta över en 25år gammal harv till bensinklippare som knappt rör på sig när man drar i snöret för kung och fosterland så ja, en miljövänlig liten ny vän till gräsmattan hade ju inte suttit helt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.