Hej!
1. Vi har en tomt på ca 900kvm varav kanske 400-500kvm är gräsytor. Det är en gammal trädgård med mycket uppväxta fruktträd. (Tidigare ägare älskade att ympa äppelträd så de står överallt.) Bor utmed en kommunal gräsyta där de inte klipper så ofta och inte så nära min häck och andra buskar i tomtgräns vilket gör att jag klipper en del där med så det blir en del lite längre gräs att klippa också.
2. Dels så håller motorgräsklipparen på att tacka för sig. Redan haft den på service två gånger denna säsong och då är det inte åtgärdat att den läcker olja genom klipparaxeln. Det gör att det vore toppen att få testa en batteridriven klippare som troligtvis är lite tystare så att man kan klippa efter barnen somnat då det redan nu är svårt att hinna med.
Sen så har vi en gräsyta med hinder i form av träd, odlingslådor och leksaker vilket gör att det blir ett bra test på hur klipparen fungerar med en sån tomt. Även kommunremsan med lite högre gräs blir ett bra test.

/Rikard
 
Tomt på 1900 kvm varav ca 900 är gräsmatta. Ganska kuperad med tre äppelträd, plommonträd, körsbärsträd samt flera vinbärssolitärer som man behöver manövrera runt. Till det kommer såklart obligatorisk lekställning, gunga och sandlåda.

Att kalla det en gräsmatta är att överdriva. Visst finns gräs men en stor del är annat som klöver, kirskål och annat som jag inte har en aning om vad det heter. Maskrosor såklart om nån vill komma och köpa. Man får gräva upp dem själv, garanterat lokalodlat, frigående och ekologiskt. Skicka PM!

Har idag en ganska tung och trött gammal Stiga, med betoning på tung. Inte så spännande att manövrera denna stridsvagn runt den mindre skogsträdgård till gräsmatta som vi har.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Jag heter Klas och är 77 år gammal. Jag har två halvdana gräsmattor som behöver skötas med en modern klippare. För att klippa både måste jag kånka den gamla bensinaren till husets andra sida och genom en grind dessutom. Gräsmattorna är minst 30 år gamla men är hyggliga för sin ålder. Tomten är flack utan några kullar. Om jag vinner en klippare blir jag jätteglad och miljön kommer att bli renare i vårt villakvarter. Om jag vinner kommer jag mycket gärna att redogöra för skeenden under testperioden.
Hälsningar från Klas Ek i Ålstorp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
1. Sa du gräsmatta? Hos oss har mossan tagit över. Efter att tidigare ha arbetat aktivt med bekämpning och preventiva åtgärder ligger kampen i lä. Nu börjar det bli dags att ta upp den igen. Tomten är ca 1000kvm med lite höjdskillnader.
2. I nuläget klippsmattan av mig, min gravida fästmö slipper då hon "hatar dem förbaskade jävla sladden". Den är inte min bästa vän, sladden alltså, heller ska jag erkänna. Men det är nästan meditativt att försöka lista ut bästa möjliga sätt att klippa vår matta och behöva flytta sladden så få gånger som möjligt. Om inte annat är det bra träning för tålamodet för det som komma skall.

Ha en fin dag imorgon!
Martin
 
Har idag en 1400kvm platt och rätt långsmal gräsmatta med ett antal mindre passager och hinder som inte är så flyttbara.
Har idag en robot som ska klippa, men fastnar allt som oftast, även om jag åtgärdar problemställena den hittar stannar den igen på något nytt ställe... Därför behövs det kompletteras med oljudsklipparen på bensin som är tung och otymplig.
Har lyckats få grabben att köra kompletteringsklippningen en gång, som efter mycket slit genomfördes😊 men varje gång den stannade behövde jag komma och dra igång den igen... En på batteri skulle både öka hans motivation att hjälpa till och göra honom mer frigående så jag kan multitaska med annat👍
 
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
1: Gräsmattorna är på cirka 600-700 kvm, detta är vårt 3e år i huset som vi köpte från en äldre dam och gräsmattan var inte så högt prioriterat av uppenbara anledningar. Därav så har jag väldigt mycket ogräs i gräsmattan som jag jobbar hårt med detta året för att få en fin gräsmatta.

2: Min gräsmatta kan man säga är i 3 sektioner 1 huvudsektion med rondeller och planteringar som gör det lite jobbigare för vår gamla robotgräsklippare (som ingick i husköpet) de andra två sektionerna kan inte robotgräsklipparen ta sig till så det är att springa med handjagare för att få det klippt.
Hade jag vunnit en gräsklippare så hade det underlättat att få till den perfekta villagräsmattan och underlättat i arbetet med ogräset.
 
Jag har cirka en 1000 kvm gräsmatta, ganska teknisk att klippa, det händer ibland att jag klipper grannens också som är lika stor.
Jag har just nu en Dewalt 564 elklippare sedan snart 5 år. Den har diverse kvalitétsproblem, men fin att köra trots fullstor och klipper ruggit bra. Har 6 batterier till den för att kunna klippa allt samma dag. Hade varit kul att jämföra, jag som är väl inkörd på batteriklippare och förstår hur man tänker kring batterierna och större klippytor.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Har en stor tomt på cirka 1500 kvm varav ca 500 kvm gräsmatta. Har en robotgräsklippare men kanter runt gräsmattan som behöver klippas regelbundet samt utanför häck mot gata och delar av naturtomt på baksidan. Dessa har kraftigt gräs och och massor med den invasiva växten lupiner som klipps ofta med häcksax. Tufft test för en gräsklippare
 
Avstyckad gård 1,5 hektar ca 3000 kvm gräsytor fördelat på 12 olika stora ytor. Mycket stora stenar, håll o kuperat. En del totalt naturligt med hundkäx, timotej o dylikt som klipps en-två gånger om året med trädgårdstraktor. Massa buskar, träd o planteringar. Under o till anslutning för dessa behövs en bra handjagare, kommer inte fram där med en sittklippare.
Vår 20 år gamla Huskvarna skulle behöva pensioneras efter trogen tjänst.
 
1: Cirka 1100kvm gräs som är uppdelat i fem sektioner med grusgångar som separerar. Gräsmattan är inte på något sätt perfekt utan har lite gropar och mossa här och där.

2: Använder i nuläget en bensindriven klippare från 19XX - arvegods från farföräldrar. Den fungerar visserligen bra och verkar vara odödlig vilket gjort att den ännu inte har pensionerats. Men jag hade gärna vunnit en av klipparna och låtit Stigan gå i pension.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Vi har en helt platt gräsmatta på ca 800 kvm runt vår tätortsvilla från 50-talet. Gräsmattan är av varierande kvalitet och vi har försökt få bukt med mossa och maskrosor sedan vi flyttade hit för 1,5 år sedan. Har inget emot en gräsmatta som inte är helt homogen men just mossa och maskrosor är jag gärna utan. Det finns även ett par torrare partier pga tidigare bebyggelse så där skulle jorden behöva bytas ut och gräsmattan sås om.

I huset medföljde en Wiper Runner XK från 2008; som visserligen klippte bra men med en hel del handpåläggning. När jag lagade den för sista gången förra säsongen sa jag att det skulle bli en ny robot till den här säsongen. Dock kom livet lite emellan när vi fick vårt tredje barn i mars, vilket tyvärr föddes med ett allvarligt hjärtfel. Det har inneburit långa och många sjukhusvistelser och kommer även att bli en andra operation nu i sommar. Därför har inte riktigt ork och ekonomiska förutsättningar funnits att investera i en ny robot. Wipern skötte sig bra till en början i år men har nu totalhavererat så för tillfället lånar vi en bensinklippare. En batteridriven gräsklippare hade nog varit optimalt för våra behov och det är en fördel om den enkelt kan fällas ihop för att spara plats.

Jag är lugn och metodisk samt eftertänksam vilket brukar hjälpa mig göra bra bedömningar av produkter. Förutom den tidigare nämnda roboten har jag vana att klippa uppemot 4000 kvm med diverse bensindrivna klippare på familjegården. Jag har även deltagit i en liknande "recensera och behåll" tävling hos Inet som de var mycket nöjda med.

Vänliga hälsningar
Anton
 
Ca 800 kvm gräsmatta med varierande terräng. Klipper idag med röjsåg varannan vecka efter att vi fått in en massa ogräs med ett lass fyllnadsmassa men planen är att semestern ska ägnas till att få till det till en barn och lekvänlig gräsmatta 🥳
 
Har idag en eldriven gräsklippare där man ständigt skall hålla på att dra i kabeln fram och tillbaka medan man samtidigt försöker manövrera gräsklipparen med den andra handen. Min gräsmatta är på 150 kvm. En utförlig redovisning mellan en eldriven och en batteridriven kommer att erhållas om jag vinner en batteridriven klippare från ert test.
Tävling batteridriven gräsklippare.
Bo Sjölin
Sjolinbo@gmail.com
 
Ca 3000 m2 gräsmatta av olika kvalitet.
Den har fint gräs, tjockt gräs, maskros gräs, surt gräs.
Den har sluttningar.

Vi är 6 st i familjen och tänk om alla kunde köra av gräsmattan!
Vad fort det skulle gå och det skulle bli en riktig familje grej!
 
2900m2, den största delen av tomten klipps av en Husqvarna Automower sedan många år tillbaka. Trots att den gör ett fantastiskt jobb, finns det en del som är svårt åtkomligt runt garagebyggnaden som klipps med en antik Klippo. Klippon har gjort jobbet i 30 år och fortsätter att bröla och spy ut avgaser. Här skulle det vara perfekt med en batteridriven klippare som är tyst och startar direkt.

Husqvarnan hade varit ett perfekt komplement till den batteridrivna grästrimmern då jag antar att batteriet är detsamma
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.