Som jag fattat det efter att ha läst i tidningarna är "knarklangaren" skyldig andra kriminella betydande summor, och dom har tröttnat på att vänta på betalning.
Samma med pizza ägaren...

Måltavlan hade rejäl säkerhetsdörr och drabbades knappt, grannarnas dörrar blev flis.
 
  • Ledsen
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, även 12-åringar som just har blivit indragna i ett gäng därför att de har hotats med att om de inte går med så kommer deras mamma att dödas, och det enda de har gjort är att förvara droger eller ett vapen räknas som gängkriminella.
Den här historien är inte trovärdig.
Den låter påhittad av någon som blivit påkommen med handen i syltburken som vill sticka sig en liten offerkofta istället för att äga sitt misstag.

Att förvara mordvapen hemma är inte något man "bara" råkar göra. Det finns ingen anledning att släta över eller förminska dessa allvarliga gärningar.

Oaktat detta så sitter inga 12åringar i fängelset i Sverige och skulle därför inte personligen vara aktuella för den här typen av vräkningar.

12åringarna kommer ju först erbjudas frivillig "hantering" av en kapsejsad socialtjänst tills de fyller 18 innan de faktiskt rättsskipande myndigheterna kan ta vid. Vid den tidpunkten brukar dock registret vara tillräckligt långt för att en vräkning, enligt mig, vore aktuell.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag förminskar inte lidandet men ser också det lidande som andra oskyldiga skulle drabbas av om många av idéerna som finns i tråden skulle bli verklighet.
Jasså?

"Hur många har mördats?
Det som rapporteras är väl mer för att skrämmas."



Jag skulle dock uppskatta om du argumenterar emot min text när du citerar mig, istället för att argumentera emot andra ideer i tråden.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, så behöver det inte alls vara. Tvärtom är det ju omvittnat hur föräldrar inte vet hur de ska lyckas få bort sina barn från kriminella grupper.
Det är en lockande tanke att det inte är någons fel. Det "bara blev så", och är kanske lite extra synd om de personer som befinner sig kring gängmedlemmen?

Men det är ett konstigt perspektiv.

Faktum är att det är mer synd om de som varken fostrat eller huserar en gängmedlem, men ändå får porten sprängd eller balkongen beskjuten.
Därför borde de skyddas bättre
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte några lagars fel att det inte vimlar av lediga hyreslägenheter som folk kan flytta till därför att de vill flytta. Det finns inte heller några lagar som förbjuder polisen att sätta dit en knarklangare.

Nej, jag är inte glad men jag gillar inte heller de flesta av de förslag som förs fram i tråden heller eftersom de gör att andra oskyldiga drabbas.
Om man skulle permanent avlägsna den kriminelle med familj skulle färre oskydliga drabbas eftersom de kriminella inte kan begå nya brott. Att folk ska ha så förbannat svårt med en enkla samband.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Varför säger du det till mig? Det är väl för faan jag som sitter här och försvarar de oskyldiga.
Om du läser den delen som jag citerade av din text så går det kanske upp ett ljus?

"Du tror väl inte att en helt oskyldig person blir utsatt för skjutningar och bomber, utan att ens söka skydd hos polisen?"

Jo det tror jag. Det har ju hänt, men kanske var det korkat av dem att inte söka skydd av polisen när de inte ens visste att de var måltavlor?
A AG A skrev:
Medans du och exemoelvis @BirgitS tycker att det är helt okej att alla oskyldiga dör. Bara ingen jävla knarklangare råkar bli lite kränkt.
Vad är det för dumheter att tillskriva mig det? Jag har väl aldrig påstått att jag tycker det är helt okej att oskyldiga dör? Är det på den nivån vi ska diskutera? Isåfall "Du vill alltså ha en stat där man kan straffas för att man är misstänkt för ett brott, även om det inte kan bevisas. Du vill säkert också att polisen ska kunna skjuta ihjäl alla som de misstänker. Varför vill du det?". Den typen av diskussion är väl ändå rätt meninglös, att tillskriva andra åsikter de inte har?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Den stora majoriteten vill leva i lugn och ro med sin omgivning och accepterar inte avvikande beteende. Det har genom historien lösts med att gruppen utesluter en person som inte är önskvärd beroende på olika faktorer.
För riktigt länge sedan var det en dödsdom men på senare tid blev det jobbigt att bo i en liten by om man inte skötte sig utan fick flytta.
Nu funkar inte det längre för att vi är för många så opassande element kan gömma sig i folkmängden.
Så vad gör vi nu?
Jag vurmar också för rättssäkerheten men inser att precis som i en krigssituation kan råka krävas ”civila förluster ” i kampen mot en fiende.
Jättetråkigt, ja men ibland nödvändigt.
Så ser jag det. Vill jag ha det så? Nej
Men om nu klicken kriminella är så liten som många påstår borde alla vi andra laglydiga medborgare med hjälp av vårt ombud med våldsmonopol kunna lösa situationen snabbt.
Det genom att göra sin medborgerliga plikt och anmäla brott, vittna och tillsammans stöta ut oönskat beteende i samhället.

sedan som en parantes så kan jag bli trött på historier typ”galet ex som terroriserar sin före detta sambo”
I de flesta fall är det ju redan vid förhållandets ingående känt att en part är kriminell eller har ett riskbeteende, det kommer ju sällan som en chock flera år senare.
Några år senare kanske det kriminella livet eskalerat så familjesituationen blir ohållbar med separation som följd. Då är det redan försent och det beror till största delen på urusel riskbedömning av någon part i ett sådant förhållande. Att sedan gråta ut i div medier om sin situation bekräftar bara bilden och hur de flest runt omkring tänker..-hur kunde du från början inleda ett förhållande med denna idiot?

Ja det finns säkert problem inom många grupper men jag kan anta att du riskerar mer problem med ett ex om den är med i ett mc gäng eller handlar med droger än om man dejtar någon som är anställd på tex Skatteverket eller en skolförvaltning.
Som man bäddar får man ligga…

/ Björkskär
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Som man bäddar får man ligga…
Som någon annan bäddar får du ligga, vilket bevisas tydligt i den här tråden.

Om samhället inte hjälper de som bäddat dåligt ökar problemen något enormt. Problemen sprids, barn beter sig destruktivt, drar in kompisar vilket drappar en tredje som sedan ballar ur etc. etc. det är en spiral.Ett samhälle som funkar enligt din devis blir snabbt extremt problematiskt. Inte ens de rikaste kan helt isolera sig från efterverkningarna och våldet. Det finns så många samhället som visar hur det går. Det är fan så mycket viktigare för mig att jag som nu kan röra mig fritt utan rädsla än att jag har råd med nytt hus.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag ser inga problem med att man bygger upp ett register över de som är gängkriminella eller hänger i gängens omgivningar och att detta kan ligga till grund för vräkning. Om man inte tycker om detta kan man ju sluta vara gängkriminella och jobba på donken som städare så försvinner problemet efter en tid.

Sverige har undergått vissa förändringar de senaste 30 åren och detta har medfört familjefaderns nätverkskriminalitet. Ofta baserad på klaner med internationella förgreningar. Samtidigt verkar vi ha fått en rätt stor mängd unga pojkar/män som har för dåligt självförtroende för att jobba hårt i skolan och ta det jobb de kan få. Och dessa lockas då till gängkriminalitet.

Om Sverige fortsätter med samma mellanmjölkspolitik kryddad med geléhallon som vi tidigare gjort kommer vi att få se ett samhälle där kriminaliteten och otryggheten tar över med och mer. Vissa kanske tycker detta är ett ok pris att betala (speciellt om man själv tillhör medelklassen och slipper betala) för att upprätthålla illusionen om Sverigesamtal en humanitär stormakt.

Annars får vi börja göra det obekvämt för kriminella även om man kan tycka att metoderna är otrevliga. Men att börja med ett gängregister vore bra. Sedan håller jag med om att skolan måste få mindre administration och mer pengar men detta kommer inte att nå de som helt enkelt inte vill bli en del av majoritetssamhället.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Den här historien är inte trovärdig.
Den låter påhittad av någon som blivit påkommen med handen i syltburken som vill sticka sig en liten offerkofta istället för att äga sitt misstag.
Du får tro vad du vill men det är inte så att det är troligt att alla som får en fängelsedom har en lång historia (hundratals olika ärenden med tusentals målsäganden) av brottslighet bakom sig som du påstod i #150. Det är tom. väldigt svårt för en tonåring att komma upp i det antalet innan de fyller 18.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är en lockande tanke att det inte är någons fel. Det "bara blev så", och är kanske lite extra synd om de personer som befinner sig kring gängmedlemmen?
Jag har inte skrivit något om "extra synd om".

Ja, barn som är t.ex. utanför i skolan av en eller annan anledning har väldigt lätt att lockas med att få kompisar i en annan grupp, det gäller oavsett om det är en sekt, kriminellt gäng, en nördig datorspelsgrupp eller någon annan hobby. De känner för en gångs skull samhörighet och att vara behövd. Det gör det också väldigt svårt för andra att få barnet att bryta banden. För att då inte tala om att i gängkriminella sammanhang så hotas barnet med att det eller närstående blir skadade eller dödade.

Det innebär också att det är vanligt att gängkriminella inte har kriminella familjer/släkten. Till skillnad från vad du påstod i #150.

Det är mycket svårt (och farligt) att komma ur gängkriminalitet, det är väl omvittnat av de som har lyckats göra det med hjälp av andra.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Faktum är att det är mer synd om de som varken fostrat eller huserar en gängmedlem, men ändå får porten sprängd eller balkongen beskjuten.
Därför borde de skyddas bättre
Javisst, men inte till priset av att andra oskyldiga drabbas i stället.
 
BirgitS
H HenrikHuslöse skrev:
Om man skulle permanent avlägsna den kriminelle med familj skulle färre oskydliga drabbas eftersom de kriminella inte kan begå nya brott. Att folk ska ha så förbannat svårt med en enkla samband.
Och med "permanent avlägsna" menar du?

Varför ska oskyldiga familjemedlemmar, t.ex. mindre syskon drabbas?
Det kan öka risken för att de väljer att bli kriminella därför att de upplever att det vanliga samhället inte står på deras sida.
 
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Om man inte tycker om detta kan man ju sluta vara gängkriminella och jobba på donken som städare så försvinner problemet efter en tid.
Det är väldigt blåögt att tro att det är enkelt att lämna kriminella gäng. Den som försöker det blir hotad till livet liksom deras närmaste familj.
A Anders_Nilsson skrev:
Jag ser inga problem med att man bygger upp ett register över de som är gängkriminella eller hänger i gängens omgivningar och att detta kan ligga till grund för vräkning.
A Anders_Nilsson skrev:
Men att börja med ett gängregister vore bra.
Vad får dig att tro att polisen inte har register över kriminella och försöker hålla koll tom. på de som ännu inte är medlemmar men riskerar av bli det därför att de börjar skolka på högstadiet?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väldigt blåögt att tro att det är enkelt att lämna kriminella gäng. Den som försöker det blir hotad till livet liksom deras närmaste familj.


Vad får dig att tro att polisen inte har register över kriminella och försöker hålla koll tom. på de som ännu inte är medlemmar men riskerar av bli det därför att de börjar skolka på högstadiet?
Japp, och eftersom det är svårt att lämna gäng måste man sätta tryck på gängkriminella. De tror på det de ser, som till exempel att man förlorar bostaden om man är gängkriminell. Det är sådan som påverkar dem.

Sedan måste naturligtvis alternativ erbjudas, till exempel att få ett enkelt jobb på annan ort. Men vi har inte råd att göra det bekvämt att vara gängkriminell för då fortsätter de med sin kriminalitet och den breder ut sig.

Det där med register, för tjugo år sedan hade polisen i Malmö en idé om att man skulle kartlägga kriminella familjer. Slutade med att de kränkta familjerna fick höga skadestånd. Jag vet att lagstiftningen sedan dessa har ändrats till att tillåta mer registrering och detta behövs.

Givetvis är bästa lösningen att gå in tidigt och skilja barn i riskzonen från den kriminella miljön men jag tvekar till att vi har resurser till detta. Det är helt enkelt redan för många gängkriminella.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Japp, och eftersom det är svårt att lämna gäng måste man sätta tryck på gängkriminella. De tror på det de ser, som till exempel att man förlorar bostaden om man är gängkriminell. Det är sådan som påverkar dem.

Sedan måste naturligtvis alternativ erbjudas, till exempel att få ett enkelt jobb på annan ort. Men vi har inte råd att göra det bekvämt att vara gängkriminell för då fortsätter de med sin kriminalitet och den breder ut sig.
Det är nog lättare sagt än gjort att flytta familjer (det är ju ofta minderåriga det gäller) till annan ort och se till att hela familjen blir en del av samhället där. Stor risk för att andra, i stället för de där de bodde förut, drabbas.
A Anders_Nilsson skrev:
Givetvis är bästa lösningen att gå in tidigt och skilja barn i riskzonen från den kriminella miljön men jag tvekar till att vi har resurser till detta.
Det finns redan poliser som jobbar så i en del av Stockholms förorter.
Det var något som polisen redan för ung. 15 år sen kom fram till var en mycket viktig åtgärd i en intern utredning.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Som någon annan bäddar får du ligga, vilket bevisas tydligt i den här tråden.

Om samhället inte hjälper de som bäddat dåligt ökar problemen något enormt. Problemen sprids, barn beter sig destruktivt, drar in kompisar vilket drappar en tredje som sedan ballar ur etc. etc. det är en spiral.Ett samhälle som funkar enligt din devis blir snabbt extremt problematiskt. Inte ens de rikaste kan helt isolera sig från efterverkningarna och våldet. Det finns så många samhället som visar hur det går. Det är fan så mycket viktigare för mig att jag som nu kan röra mig fritt utan rädsla än att jag har råd med nytt hus.
Hej
Jo men vi alla medborgare är ju ”samhället ”!!
För att använda ett gammalt fackligt slagord -gör din plikt, kräv din rätt! ( kan vara socialdemokraterna också)
Det är dit jag vill komma.
Jag tycker att vi kan kräva av medborgarna att man ska delta i denna kamp precis som om det rådde krig.
Jag gillar inte attityden att nån annan ska göra något utan jag vill att alla ska delta och agera.
/ Björkskär
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog lättare sagt än gjort att flytta familjer (det är ju ofta minderåriga det gäller) till annan ort och se till att hela familjen blir en del av samhället där. Stor risk för att andra, i stället för de där de bodde förut, drabbas.

Det finns redan poliser som jobbar så i en del av Stockholms förorter.
Det var något som polisen redan för ung. 15 år sen kom fram till var en mycket viktig åtgärd i en intern utredning.
Vad har du för förslag för att lösa sprängningarna? Jag kan förutom det jag redan sagt tänka mig att området runt där en gängkriminell bor förklaras var spärren och att alla som skall passera in eller ut från området måste passera en säkerhetskontroll med kroppsskanner som man har på flygplatser. Eller att poliser med bombhundar kontrollerar alla. Man kan även tänka sig en enklare kontroll där endast de som är kända av polisen kontrolleras. Det är ju så att bomben måste placeras fysiskt nära bostaden för att ge effekt. Denna metod borde även kunna fånga personer med skjutvapen.

Andra metoder är heltids GPS-sändare på alla dömda kriminella, inklusive barn, för att hålla reda på vad de befinner sig. Om Bojan tas av medför det tio års lägervistelse.

Ovanstående är mycket tråkiga metoder men hur föreslår du att Svensson skall slippa bomber i sitt bostadsområde? Själv bor jag i villaområde utanför en mindre stad så jag har egentligen inget problem, men jag tycker faktiskt att hela Sverige skall få leva. Till och med Stockholm.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Vad har du för förslag för att lösa sprängningarna? Jag kan förutom det jag redan sagt tänka mig att området runt där en gängkriminell bor förklaras var spärren och att alla som skall passera in eller ut från området måste passera en säkerhetskontroll med kroppsskanner som man har på flygplatser. Eller att poliser med bombhundar kontrollerar alla. Man kan även tänka sig en enklare kontroll där endast de som är kända av polisen kontrolleras. Det är ju så att bomben måste placeras fysiskt nära bostaden för att ge effekt. Denna metod borde även kunna fånga personer med skjutvapen.

Andra metoder är heltids GPS-sändare på alla dömda kriminella, inklusive barn, för att hålla reda på vad de befinner sig. Om Bojan tas av medför det tio års lägervistelse.

Ovanstående är mycket tråkiga metoder men hur föreslår du att Svensson skall slippa bomber i sitt bostadsområde? Själv bor jag i villaområde utanför en mindre stad så jag har egentligen inget problem, men jag tycker faktiskt att hela Sverige skall få leva. Till och med Stockholm.
Jag har inga enkla förslag eftersom jag inte tror att det finns några sådana. Det är mycket förebyggande arbete som behövs för att stoppa ungdomar från att komma med i gängen och sen behöver polis, domstolsväsende, fängelser etc. byggas ut men det tar tid.

Nu är det ju inte bara där kända kriminella bor där det bombas/skjuts utan det inträffar ju där anhöriga, folk med likartade namn etc. bor. Vilket gör att det blir ohanterligt många eller stora områden det gäller. De kriminella kommer troligen vara de första som flyttar på sig (tvingar in sig någonstans).

Att endast kontrollera kända, oavsett med polis eller GPS, blir ju inte särskilt effektivt eftersom det oftast verkar vara okända tonåringar som utför uppdragen.

Det är ju generellt inte något problem i Stockholm heller eftersom det är ett område med ung. 1 miljon människor så risken att det ska hända i ett visst kvarter här etc. är nog ungefär lika stor som i ditt villaområde.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.