BirgitS
B Bådablir9 skrev:
Kan inte hyresvärdarna skriva i kontraktet att svensk lag råder i hela fastigheten? Då borde dom väl kunna vräka den som har droger vapen o tortyr offer hemma?
Men det hindrar ju inte att utomstående vill rensa på sin lista
Självklart så råder svensk lag i fastigheten, men har man droger, illegala vapen etc. hemma så ska man dömas i en domstol. Det är inte lämpligt att öppna dörren för att en fastighetsägare hittar på att någon har något sånt hemma eller själv placerar sånt där för att fastighetsägaren vill ge lägenheten till en släkting eller tömma hela huset för att kunna sälja det som bostadsrätter eller något annat.

• Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Du sitter helt fast i hur svenska språket och den nuvarande debatten inte tydligt skiljer på de olika användningarna av ordet kriminell. Det är faktiskt helt häpnadsväckande att se det live hur någon helt enkelt inte kan förstå så enkla saker.

Man kan prata om kriminella i generella termer för att beskriva de som begår brott. Ordet behövs för att beskriva de som begår brott där ingen ännu är dömd. Du kan inte sedan flippa till att applicera det på specifika personer och sedan tycka att det funkar som grund för att döma folk. Cirkulärt resonemang!
Du läste inte inlägget jag citerade, va? Hade du gjort det, så hade du förtått att det var resonemang som var det skeva. Jag gjorde en liknelse som var lika dum som hennes resonemang. För att få henne att förstå hur dumt hon resonerade.

• Gilla
Genoveva
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nu har det kommit lite information.
De boende får i princip ingen hjälp alls, svaret på de flesta frågor till de som är drabbade:
Kontakta ditt försäkringsbolag eller socialtjänsten om du saknar försäkring.
Jag vill inte bo kvar: Ställ dig i bostadskön (9 år i Stockholm)
Hur gör jag med el, tv, internet: Säg upp abbonemangen.
Hyran: Den nollas från dagen det sprängdes, inbetald hyra för mars betalas tillbaka, vid återflytt regleras den.
Själva "problemet" går inte att flytta på.
Nu blir @BirgitS och några till glada iallafall.

Fy faan för dessa lagar!

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Får man en fängelsedom utifrån ett gängperspektiv har man givetvis ett helt liv fullt av elände i bagaget.

Allt ifrån att jaga vanligt folk från allmänna platser där man vill sälja sitt knark, till misshandel, indrivning och vanligt bråk. Troligen finns det egentligen sammanlagt hundratals olika ärenden med tusentals målsäganden i olika grad.
Nej, även 12-åringar som just har blivit indragna i ett gäng därför att de har hotats med att om de inte går med så kommer deras mamma att dödas, och det enda de har gjort är att förvara droger eller ett vapen räknas som gängkriminella.
Jag tänker att de anhöriga är med i samma kriminella klan även om de inte håller i vapnen eller har fysiskt blod på knytnävarna.
Nej, så behöver det inte alls vara. Tvärtom är det ju omvittnat hur föräldrar inte vet hur de ska lyckas få bort sina barn från kriminella grupper.
Att du försöker förminska allt lidande oskyldiga drabbas och ifrågasätta hur många 12åriga Adriana som finns, orkar jag inte ens bemöta.
Jag förminskar inte lidandet men ser också det lidande som andra oskyldiga skulle drabbas av om många av idéerna som finns i tråden skulle bli verklighet.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A AG A skrev:
Nu blir @BirgitS och några till glada iallafall.

Fy faan för dessa lagar!
Det är väl inte några lagars fel att det inte vimlar av lediga hyreslägenheter som folk kan flytta till därför att de vill flytta. Det finns inte heller några lagar som förbjuder polisen att sätta dit en knarklangare.

Nej, jag är inte glad men jag gillar inte heller de flesta av de förslag som förs fram i tråden heller eftersom de gör att andra oskyldiga drabbas.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B
BirgitS BirgitS skrev:
Självklart så råder svensk lag i fastigheten, men har man droger, illegala vapen etc. hemma så ska man dömas i en domstol. Det är inte lämpligt att öppna dörren för att en fastighetsägare hittar på att någon har något sånt hemma eller själv placerar sånt där för att fastighetsägaren vill ge lägenheten till en släkting eller tömma hela huset för att kunna sälja det som bostadsrätter eller något annat.
Ja men langaren verkar ju driva sin verksamhet från lägenheten då borde han väl dömas och vräkas automatiskt. För endel har väl kvar lägenheten medans de avtjänat sitt straff på max tre månader eller vad de låga straffet nu innebär

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bådablir9 skrev:
Ja men langaren verkar ju driva sin verksamhet från lägenheten då borde han väl dömas och vräkas automatiskt. För endel har väl kvar lägenheten medans de avtjänat sitt straff på max tre månader eller vad de låga straffet nu innebär
Naturligtvis bör en langare dömas.

Några ljuspunkter.
Det blir ingen hyreshöjning p.g.a standardhöjning för de som flyttar tillbaka.
En lägenhet hyrdes ut svart, så den kommer ut på hyresmarknaden när den blir klar.

• Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte några lagars fel att det inte vimlar av lediga hyreslägenheter som folk kan flytta till därför att de vill flytta. Det finns inte heller några lagar som förbjuder polisen att sätta dit en knarklangare.

Nej, jag är inte glad men jag gillar inte heller de flesta av de förslag som förs fram i tråden heller eftersom de gör att andra oskyldiga drabbas.
Nu får du väl ändå ge dig! Vem har talat om fler lägenheter att flytta till? För du tror väl, för guds skull, inte att någon tycker att alla andra i huset ska kunna flytta. Fattar du inte den där jävla knarklangaren som ska bort.
Eller tycker du verkligen att det rimliga är att låta "den stackars knarklangaren" vara?

Du skiter ju uppenbarligen i de verkligt oskyldiga. Däremot gör du allt för att skydda de kriminella, som enligt lag kallas oskykdiga. Bara för att motsatsen ännu ej kunnat bevisas.
Du tror väl inte att en helt oskyldig person blir utsatt för skjutningar och bomber, utan att ens söka skydd hos polisen?

• Wow
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
A AG A skrev:
Fattar du inte den där jävla knarklangaren som ska bort.
Ja, som jag redan har skrivit så tycker jag att knarklangare ska dömas till fängelse.
A AG A skrev:
Du tror väl inte att en helt oskyldig person blir utsatt för skjutningar och bomber, utan att ens söka skydd hos polisen?
Nu är det väl just flera oskyldiga personer i det där huset som har utsatts för just det. Menar du att du vet att allihop har sökt skydd hos polisen?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, som jag redan har skrivit så tycker jag att knarklangare ska dömas till fängelse.

Nu är det väl just flera oskyldiga personer i det där huset som har utsatts för just det. Menar du att du vet att allihop har sökt skydd hos polisen?
Du förstår väl ändå skillnaden? Alla bomber och skott har varit riktade mot en person, alltså knarklangaren.
De andra råkar bara bo i samma trappuppgång.

Det är ju knarklangaren som är utsatt för diverse hot. Med största sannolikhet för att han köper/säljer knark, och/eller håller på med annan kriminell verksamhet.
En oskyldig person blir inte utsatt för den typen av hot. Det skulle möjligtvis vara en kvinna som har ett rabiat ex. Men hon skulle ju isåfall söka skydd hos polisen.
Det gör döremot inte knarklangaren, därför att han då med största sannolikhet skulle åka i fängelse för sina egna brott.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A AG A skrev:
Du förstår väl ändå skillnaden? Alla bomber och skott har varit riktade mot en person, alltså knarklangaren.
Du förstår väl ändå skillnaden mellan att misstänka att bomber och skott har varit riktade mot en viss person och att veta det och varför med 100 % säkerhet?
Om polisen med 100 % säkerhet vet att personen är en knarklangare så kommer ju hen att gripas. Eller hur?
A AG A skrev:
En oskyldig person blir inte utsatt för den typen av hot.
Jo, det har ju varit minst ett fall under vintern när bomben/skotten egentligen var avsett för någon annan (samma namn, granne, eller vad det nu var).
A AG A skrev:
Det skulle möjligtvis vara en kvinna som har ett rabiat ex. Men hon skulle ju isåfall söka skydd hos polisen.
Nej, det gör hon ju inte om ex:et har hotat att döda henne eller barnet om hon går till polisen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Du kanske har missat vad som hänt det senaste året? Personer som inte är ett dugg kriminella har blivit skjutna till döds för att de har en avlägsen släkting som är kriminell.
Eller de kanske inte räknas som oskyldiga personer?

• Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du förstår väl ändå skillnaden mellan att misstänka att bomber och skott har varit riktade mot en viss person och att veta det och varför med 100 % säkerhet?
Om polisen med 100 % säkerhet vet att personen är en knarklangare så kommer ju hen att gripas. Eller hur?

Jo, det har ju varit minst ett fall under vintern när bomben/skotten egentligen var avsett för någon annan (samma namn, granne, eller vad det nu var).

Nej, det gör hon ju inte om ex:et har hotat att döda henne eller barnet om hon går till polisen.
Som sagt. Med ditt sjuka resonemang måste du vara väldigt nöjd med det besked TS ex fick idag.
Visst, jag vet hur rättsväsendet fungerar. Men det hindar mig inte från att anse att Advokater till till vissa kriminella är vidriga. Du både låter och beter dig som en av dessa Advokater. Dina åsikter är minst sagt motbjudande.

Fairlane Fairlane skrev:
Du kanske har missat vad som hänt det senaste året? Personer som inte är ett dugg kriminella har blivit skjutna till döds för att de har en avlägsen släkting som är kriminell.
Eller de kanske inte räknas som oskyldiga personer?
Varför säger du det till mig? Det är väl för faan jag som sitter här och försvarar de oskyldiga. Medans du och exemoelvis @BirgitS tycker att det är helt okej att alla oskyldiga dör. Bara ingen jävla knarklangare råkar bli lite kränkt.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.