A Anders_Nilsson skrev:
Så gott som alltid beror det på att han riskerar inhuman behandling eller att landet vägrar ta emot honom. Som ett exempel på inhuman behandling kan vi nämna gänget med folk från Afrika som grovt förgrep sig på en kvinna för fem år sedan. De dömdes men slapp utvisning eftersom de riskerade att behöva göra militärtjänst i hemlandet vilket då klassas som inhuman behandling.
Det första är ett val vi (Sverige) gjort att ta hänsyn till. Det kan vi ändra.

Det andra går också att lösa. Pressa landet med hot om indraget bistånd och ingen handel. Ett annat sätt är att skicka personen över vår gräns men inte till hemlandet. Det är ju nästan ingen som flugit till direkt till Sverige utan transitländer på vägen. Räcker ett skjutsa över Öresundsbron. Sedan får Danmark göra vad de vill, tex skicka till Tyskland. Und so weiter.

Eller de som frivilligt åker på semester utanför våra gränser behöver vi inte släppa in igen.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju inte bara där kända kriminella bor där det bombas/skjuts utan det inträffar ju där anhöriga, folk med likartade namn etc. bor. Vilket gör att det blir ohanterligt många eller stora områden det gäller. De kriminella kommer troligen vara de första som flyttar på sig (tvingar in sig någonstans).
I det sprängdrabbade Ekholmen i Linköpings utkant verkar det mer som att de med svenska efternamn flyr, först flyttade nog herr och fru Svensson till sommarstugan, änkeman Karlsson till sin bror eller sina barn och kvar blir ensamstående Johansson med taskigt betalt jobb på gångavstånd och 3 hemmavarande barn ( men utan släktingar och vänner på orten) med ungar som måste till skola och dagis blir kvar eftersom han/ hon inte har råd och möjlighet att fly från området.

Vid samma parkering/ innom synhåll från det sprängda huset har det ju redan förekommit skjutning så det är svårt att sälja bostadsrätterna och vanligt skötsamt folk oavsett om de är födda utomlands eller i Sverige av svenskfödda föräldrar vill nog hemskt gärna att samhället låser in de kända kriminella elementen ordentligt.
 
  • Gilla
Danne76a och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det första är ett val vi (Sverige) gjort att ta hänsyn till. Det kan vi ändra.

Det andra går också att lösa. Pressa landet med hot om indraget bistånd och ingen handel. Ett annat sätt är att skicka personen över vår gräns men inte till hemlandet. Det är ju nästan ingen som flugit till direkt till Sverige utan transitländer på vägen. Räcker ett skjutsa över Öresundsbron. Sedan får Danmark göra vad de vill, tex skicka till Tyskland. Und so weiter.

Eller de som frivilligt åker på semester utanför våra gränser behöver vi inte släppa in igen.
Problemet är att de slänger alla id handlingar när de kommer till Sverige och vägrar säga hur de kom hit. Och det krävs inte att de uppger ett rimligt sätt att ha kommit till Sverige. När Sverige gett dem asyl är de Sveriges problem, det är så systemet fungerar. Det enda som fungerar på de här människorna är att dra in alla pullfaktorer, dvs alla bidrag. Dessutom måste standarden i fängelserna sänkas enormt. Det är bara sådana metoder som fungerar. De kommer aldrig att få ett arbete och de har inget att förlora, det är orsaken till kriminaliteten.
 
  • Gilla
  • Älska
videopac och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I det sprängdrabbade Ekholmen i Linköpings utkant verkar det mer som att de med svenska efternamn flyr, först flyttade nog herr och fru Svensson till sommarstugan, änkeman Karlsson till sin bror eller sina barn och kvar blir ensamstående Johansson med taskigt betalt jobb på gångavstånd och 3 hemmavarande barn ( men utan släktingar och vänner på orten) med ungar som måste till skola och dagis blir kvar eftersom han/ hon inte har råd och möjlighet att fly från området.

Vid samma parkering/ innom synhåll från det sprängda huset har det ju redan förekommit skjutning så det är svårt att sälja bostadsrätterna och vanligt skötsamt folk oavsett om de är födda utomlands eller i Sverige av svenskfödda föräldrar vill nog hemskt gärna att samhället låser in de kända kriminella elementen ordentligt.
Du har huvudet på spiken. Alla som kan flyr. Fast många vägrar erkänna det. Jag har varit öppen med flykten från Göteborg och får sura kommentarer från folk som bor i ett helvitt område sedan innan de skaffade barn för jag ställer inte upp på integration när jag lämnar medans de minsann inte behöver ställa upp på något eftersom de bara råkade flytta till sitt helvita område innan barnen kom. Hyckleriet är totalt.

Men samtliga kollegor jag har med invandrarbakgrund har flytt orten av samma skäl fast de får naturligtvis aldrig höra något. Det är det här undanflyktsbeteendet som är en stor del av problematiken för så länge Svensson kan fly så tycker de inte att problemen behöver åtgärdas.

Och detta fungerar tills det inte fungerar längre och våldet drabbar tidigare medelklassområden där någon gängkriminell lyckats tvätta tillräckligt mycket pengar för att kunna flytta in.
 
  • Gilla
  • Älska
videopac och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Dessutom måste standarden i fängelserna sänkas enormt.
Nej
Men nog duger de gamla fängelserna om vi bara kan få folk som vill jobba där.
 
BirgitS
A AG A skrev:
TS ex och vän, kan bli skjuten eller sprängd till döds när som helst.
Det kan vi alla bli, eller dö av någon annan oväntad händelse. Oavsett var vi bor.
A AG A skrev:
För att det bor ett, nu bevisat kriminellt element, i samma trappuppgång.
Uppenbarligen är det inte bevisat eftersom personen inte är vare sig gripen, häktad eller internerad.
A AG A skrev:
Dina förslag går ut på att sätta sig och "rulla tummarna", tills någon hittar en lösning.
Nej, det finns redan lösningar. Se till att kriminella hamnar i fängelse.

Även när det gäller detta inlägg så verkar du helt ha spårat ut och jag instämmer helt med vad Fairlane skrev i morse:
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det för dumheter att tillskriva mig det? Jag har väl aldrig påstått att jag tycker det är helt okej att oskyldiga dör? Är det på den nivån vi ska diskutera? Isåfall "Du vill alltså ha en stat där man kan straffas för att man är misstänkt för ett brott, även om det inte kan bevisas. Du vill säkert också att polisen ska kunna skjuta ihjäl alla som de misstänker. Varför vill du det?". Den typen av diskussion är väl ändå rätt meninglös, att tillskriva andra åsikter de inte har?
 
  • Arg
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Problemet är att de slänger alla id handlingar när de kommer till Sverige och vägrar säga hur de kom hit. Och det krävs inte att de uppger ett rimligt sätt att ha kommit till Sverige. När Sverige gett dem asyl är de Sveriges problem, det är så systemet fungerar. Det enda som fungerar på de här människorna är att dra in alla pullfaktorer, dvs alla bidrag. Dessutom måste standarden i fängelserna sänkas enormt. Det är bara sådana metoder som fungerar. De kommer aldrig att få ett arbete och de har inget att förlora, det är orsaken till kriminaliteten.
Ja då är det ju enkelt. Inget id och ingen story och kommer över gränsen från våra grannländer som är inom EU så hänvisar vi dem bara tillbaka. Principen var ju iaf förr att första land inom EU skulle ta emot flyktingar.

Sänka standarden i fängelser hjälper föga då det inte tycks ha någon avskräckande effekt.
 
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Problemet är att de slänger alla id handlingar när de kommer till Sverige och vägrar säga hur de kom hit. Och det krävs inte att de uppger ett rimligt sätt att ha kommit till Sverige. När Sverige gett dem asyl är de Sveriges problem, det är så systemet fungerar. Det enda som fungerar på de här människorna är att dra in alla pullfaktorer, dvs alla bidrag. Dessutom måste standarden i fängelserna sänkas enormt. Det är bara sådana metoder som fungerar. De kommer aldrig att få ett arbete och de har inget att förlora, det är orsaken till kriminaliteten.
Nu blandar du väl väldigt mellan flyktingar och kriminella. Nästan alla flyktingar blir inte kriminella.
 
  • Gilla
makhno_
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vi alla bli, eller dö av någon annan oväntad händelse. Oavsett var vi bor.

Uppenbarligen är det inte bevisat eftersom personen inte är vare
Vi kommer alla att dö. Det handlar om att minimera risken. Och risken är inte samma beroende på var du bor eller ditt umgänge eller ditt eget beteende. Vi kan inte lägga oändliga resurser för att uppnå någon nollvision i realiteten. Däremot finns det lösningar och det verkar faktiskt som att vi är på väg eftersom fängelser är överfulla nedan kriminaliteten som sagt inte sagts öka. Fler kriminella sitter inne längre tid.

Det blir allt större segregering om TS syster mfl väljer att flytta för att minimera sin egen risk och alltihop blir en stor suboptimering med områden med större och större andel kriminella,

Ja kriminella ska i fängelse. Där det inte ännu är bevisat får rättsapparaten se till att allt i processen flyter på för att fängsla den kriminella inklusive bevis. Vi pratar här om personer som helt lever utanför samhällets lagar regler och normer och begår flera brott om dage år efter år. Inte någon i övrigt laglydig som begår ett enstaka misstag.
Det jan även vara så att det är bevisat men att personen sluppit ut ur fängelset för tidigt (jämfört med vad gemene man tycker är rimligt långt straff). Även för tidigt för den kriminellas egen säkerhet.
 
R Rkarlsson skrev:
Man såg utvecklingen redan för 20 år sen ju. Och det har ju gått ett antal lovord sedan dess.
Men politikerna ville inte stoppa det så nu är vi här.
Psykvården är nerlagd och behandlingshemmen är dagis och helt frivilliga att gå på. att få ut droger från vården är busenkelt.

Men garanterat gör nog de flesta föräldrar vad de kan, men han ungjävlarna bestämt sig så har det.

Dock är ju de här som spränger annat skit som egentligen borde avhysas från allt nära oskyldiga.
Hej
Nä jag upplever inte att de flesta föräldrar gör allt de kan!!
Jag upplever att det är ytterst få föräldrar som gör det. De flesta klagar på skola , myndigheter osv utan att göra något själva .
Att göra allt innebär just allt(inte bara efter förmåga).
Jag har två exempel i min närhet som slutat olika.
I det ena sa fadern i huset upp sig och punktmarkerade ungdomen i ca ett år. Till slut var det ingen som ville sälja droger till ungdomen för fadern ringde polisen direkt, tog bilder,polisanmälde allt, allt allt.
Periodvis gick han nog över gränsen till olagligt tvång men med tiden kunde de börja kommunicera med varandra och idag är ungdomen en vuxen man med familj och bra jobb.
I det andra fallet slutade det med att föräldrarna agerade privatspanare och ringde polisen så sonen dömdes för grovt narkotikabrott till mångårigt fängelsestraff. Detta har dessutom upprepats vid ett par tillfällen så kontakten mellan dom är inte den bästa men dom har tagit ansvar i mina ögon.

Det bästa förebyggande arbetet är i mina ögon när föräldrar ger sitt barn all den tid som behövs under uppväxten. Då kan man överföra sin moral och livsåskådning till barnet.
Man måste i vissa fall som förälder sätta sitt eget liv på paus under rätt många år för att fostra en god medborgare.
Rätt självklart för en del men inte för det stora flertalet!
Jag personligen tycker också att föräldrar som sätter sitt eget nöje före barnens väl och ve är direkt olämpliga att ha barn. De som gapar högst på att samhället inte gör något bör göra mest själv.
/ Björkskär
 
  • Gilla
  • Älska
videopac och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vi alla bli, eller dö av någon annan oväntad händelse. Oavsett var vi bor.

Uppenbarligen är det inte bevisat eftersom personen inte är vare sig gripen, häktad eller internerad.

Nej, det finns redan lösningar. Se till att kriminella hamnar i fängelse.

Även när det gäller detta inlägg så verkar du helt ha spårat ut och jag instämmer helt med vad Fairlane skrev i morse:
Det är väldigt svårt att förstå vad du försöker säga. Du hoppar mellan dumheter om att det redan finns lösningar, att vi alla kan dö och högtravande utläggningar om rättssystemet. Klart att vissa lackar ut. Jag blir alldeles matt men samtidigt förundrad över dina haltande resonemang.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
F fribygg skrev:
Att återöppna nått eller några stängda fängelser är väl det enklaste, men vad jag förstår finns det inte tillräckligt med folk som vill jobba som kriminalvårdare.

Att exportera brottslingen till ett annat land är knappast en möjlighet om han inte kan utvisas till sitt hemland.
Nä det andra förslaget är väl mer skrivet i affekt även om det vore en lockande tanke att placera de värsta buset i motsvarande gulag Istället för en tvspelssemester i Sverige.

Jag blir inte förvånad. Bilden som målas upp om kriminalvårdens vardag låter inte speciellt rolig.
Det är lite tråkigt att det ska sitta så långt in att höja lönen och förbättra arbetsmiljön för viktiga lågstatusyrken.
Det skulle verkligen behövas en lönekorrigering mellan de som tillför handgriplig nytta i samhället, och den mer pappersvändande delen.
 
Stora problemet är att man hela tiden måste vänta på dom.

Det vore bättre om man kunde vräka baserat på beteende (dvs kriminellt beteende, utan att man för den skull behöver vara dömd).

Har skickat följande mejl till regeringen.

Förslaget innebär i korthet att:
X - Beteende (inte brott) som leder till hämndaktioner ska kunna leda till vräkning.

A - Vid begånget brott ska det räcka med dom. Inte lagakraftvunnen dom, utan det ska räcka med meddelad dom. Visar det sig att man är oskyldig, ja då kanske man ska fundera på sitt beteende, varför man hamnade i domstol över huvud taget. Mindre allvarliga brott ska leda till skriftliga varningar.

Om man blir friad för ett brott, skall den skriftliga varningen återkallas, MEN om man har en skriftlig varning, och därefter blir åtalad för ett nytt brott, skall lägenheten inte kunna återvinnas, även om man är oskyldig till brott 2. (då kanske man borde tänkt på det dära innan man begick brott 1).

B - Hyresvärden ska kunna skicka skriftliga varningar, OM man genom eget beteende föranleder olika sorters tvångsingripanden mot lägenheten, även om tvångsingripanden visar sig inte ge utfall. Bedömningen som skall användas är SFS 1998:714 paragraf §6 samt §8

C - Hyresavtalet ska kunna sägas upp omedelbart (vräkning) om lägenhetsinnehavaren, inneboende eller annan som lägenhetsinnehavaren inhyser i lägenheten blir häktad, avsett häktningstid.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu blandar du väl väldigt mellan flyktingar och kriminella. Nästan alla flyktingar blir inte kriminella.
Nu blandar du ihop korten. Jag svarade på Pins kommentar att vi kan ändra hur vi verkställer utvisning. Förutsättningarna är alltså att någon skall utvisas. Eftersom sådana som skall utvisas oftast inte uppgett hur de kommer till Sverige och oftast inte har några dokument. Är det omöjligt att bevisa att de är medborgare någonstans. Då är det mycket svårt att få landet att ta emot dem. Föga förvånande är den här kategorin inte något som den tänkta mottagaren gör vågen över.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A AG A skrev:
Nu jävlar gick du för långt. Du är faan i mig den vidrigaste människa jag hört träffat på! Hur i helvete kan du uttrycka dig på det viset om TS vän, och ex.
Men jag ska be en stilla bön om att ett kriminellt element flyttar in jämte dig. Så får du se hur "mysigt" det är.
Hmm, man kan fundera på vem som uttrycker sig vidrigt. Att kalla en okänd människa för den vidrigaste människan man hört träffat på (?) är rätt vidrigt.

Jag har inte uttryckt mig specifikt om TS vän eller specifikt om någon annan människa heller utan för mig är det en generell diskussion eftersom de förslag som finns i tråden naturligtvis gäller alla människor i Sverige och inte bara TS:ens vän.

För ung. 20 år sen höll jag på och backa ut från tomten in i en bil som stod halvdant parkerad, i ett lugnt område med i huvudsak villor. Det visade sig senare att den bilen innehöll sprängmedel för när jag kom tillbaks från mitt ärende var gatan avspärrad av polisen. Häromåret så var det en skjutning på gatan kanske 400 m hemifrån. Så nog har jag varit i närheten av farliga händelser, vilket förstås har fått mig att tänka igenom situationen och veta vad jag tycker.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.