Hej! Jag ska förlänga häcken hemma i Göteborg med lite avenbokar. Jag ska köpa avenbokplantor av en privatperson, så jag får gräva upp dem själv. Jag har lite frågor, eftersom jag är amatör i ämnet... (Det kan hända att det finns lite svar ovan. Jag har läst det mesta men kan ha missat.)

1) Plantorna är runt 1,5 m höga. Jag tänkte gräva upp ca 30-40 plantor nu på fredag kväll. Tanken är att jag ska hämta dem med en kärra på lördag. Ska jag lägga varje plantas rotdel i en blöt plastpåse efter det att jag grävt upp dem tills dess att jag hämtar dem och sedan sätter dem i jorden?

2) Hur mycket jord ska jag gräva med upp? Tex en klump om cirka 30x30x30 cm (längd, bredd, djup) för varje planta? Eller finns det andra rekommendationer?

3) Vid återplanteringen, så antar jag att jag ska plantera dem tillsammans med kanske gödsel och vattna rejält under en lång tid.

mvh
Mattias

Underskatta inte arbetet med att gräva upp 30-40 stycken 1.5m plantor. Det gör du absolut inte på en kväll. Tror inte du får plats med så många på ett släp heller. Räkna med 2 turer.

Fast väldigt trevlig häck när den tagit sig. Blir tät och fin med åren.

Sent from my A500 using Byggahus

Tack för infon! Fast ditt svar svarade ju faktiskt inte på nån av frågorna jag ställde. ;)
Nån som vet?

Hur gamla är plantorna? Är de inte alltför gamla behöver du inte ta med jättestor rotklump men det är viktigt att du inte river sönder rötterna utan kapar dem snyggt med sekatör. 30x30 låter väl helt OK. Undvik att sätta plantorna i en plastpåse om du inte får ner plantorna på direkten. Placera dem istället tätt tätt (gärna vid en vägg) i komplett skugga men absolut utomhus. Täck rötterna med blöta tidningar och gärna några utrangerade fuktiga trasmattor.
Vid planteringen: Sätt ner plantan en och en i ett antal byttor med vatten en stund/halvtimme innan planteringen och plantera dem successivt så att alla får sitt bad. Innan planteringen har du fixat en lagom djup ränna. Det bör räcka att du gräver ner dem med tillskott av torvblandad planteringsjord (som är svagt gödslad och torven håller rotsystemet fuktigt). Rännan är lite lägre än marken omkring så att du kan vattna dem riktigt rejält vid planteringen och sedan var 7u-10 dag - inget skvättande alltså. Det är väl inte heller helt fel att blanda upp torven med lite sand så att du får stadga för plantan. Käppa dem gärna också - svårt annars att få häcken rak och fin. Det går också bra att dessutom käppa dem vågrätt på ca 120 m höjd - det har jag gjort det första året. Ge inte plantorna mer gödsel än som ev finns i den köpta planteringsjorden detta första år. Avenboken är inte så krävande i motsats till boken som vill ha djupare och go'are mylla. Har du bra jord behöver avenboken eg inte mycket till extragödsel alls ensingång i framtiden. Den växer ialla fall :) och gammal blir den dessutom.

Det största kruxet är att få stammarna raka och fina i det här första skedet. Men är plantorna närmare 10 år gamla skulle jag nog köpa nya och unga plantor istället ...

• Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Tack för svaret. :)
Jag ska förlänga en gammal häck som består av väldigt krokiga och oraka avenbokar. Så de nya behöver inte vara raka och snygga, bara de bildar en häck så.

Jag vet inte hur gamla plantorna är, men de ser ut så här:

2023704944.jpg

Varför byta efter 10 år. Min är 20+ år och still going strong.. nerklippt ordentligt så blir den toktät.

• uploadfromtaptalk1333128070046.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående häcken jag köper, så var den planterad i somras. De som har den vill byta till en högre.

MattiasGbg skrev:
Angående häcken jag köper, så var den planterad i somras. De som har den vill byta till en högre.
Så unga plantor flyttar du mycket lätt! No problems!

Passar på att ställa en fråga gällande Avenbok och plantering. Har för avsikt att sätta 250 st plantor Avenbok i påskhelgen. har nu nåtts av infon att det skall bli kallt och minusgrader på nätterna, hur bra är det för en nyplanterad häck?? Bör jag vänta?

Berka - har du lust att jobba i kylan borde det inte vara några problem - avenboken är tålig. Annars vore det inte heller fel att avvakta en vecka men se då till att plantrötterna är skyddade (se tidigare inlägg) fram till planteringen - såvida du hämtar dem nu till påsk.

yonna skrev:
Berka - har du lust att jobba i kylan borde det inte vara några problem - avenboken är tålig. Annars vore det inte heller fel att avvakta en vecka men se då till att plantrötterna är skyddade (se tidigare inlägg) fram till planteringen - såvida du hämtar dem nu till påsk.
Tack för ditt svar. Tror inte jag har så mycket val egentligen, då det är inplanerat nytillskott till familjen i nästa vecka :)

Det betyder att jag MÅSTE ha ned plantorna till Påsk vare sig jag vill eller ej. Jag har grävt ett spår på tomten med minigrävare 50cm brett 30cm djupt och fyllt på med ny jord. Bör jag gödsla jorden eller fylla på med lite planteringsjord i samband med planteringen??

Antar att det mest tidsödande kommer vara att binda upp plantorna mot bambukäpparna, nån som har tips på hur man gör detta någorlunda rationellt? Vi är 3 man som skall plantera 250 plantor, löser man det på en dag inklusive uppbindning?

Grattis till tillökningen! Se till att ni får ner plantorna i jorden - fyll i rännan med ny planteringsjord blandat med befintlig jord. Ni kan gott vänta med gödslingen. Det verkar som om plantorna är relativt raka på bilden. Käppa dem nu och så bind upp så många ni hinner - du kan fortsätta uppbindningen successivt under våren - det är inte hela världen om du inte hinner med rubbet under helgen. Jobbar ni 3 man rationellt får ni säkert ner alla plantorna på en dag. Vattna rejält under och efter planteringen.

yonna skrev:
Grattis till tillökningen! Se till att ni får ner plantorna i jorden - fyll i rännan med ny planteringsjord blandat med befintlig jord. Ni kan gott vänta med gödslingen. Det verkar som om plantorna är relativt raka på bilden. Käppa dem nu och så bind upp så många ni hinner - du kan fortsätta uppbindningen successivt under våren - det är inte hela världen om du inte hinner med rubbet under helgen. Jobbar ni 3 man rationellt får ni säkert ner alla plantorna på en dag. Vattna rejält under och efter planteringen.
Skall hämta plantorna idag (skärtorsdag) och har för avsikt att plantera dem imorgon långfredag. Nu har det ju varit ganska kallt på nätterna (nedåt 5-6 minusgrader). Min fråga är hur skall jag förvara plantorna över natten för att de skall klara sig bäst? känns lite riskabelt att låta barotade plantor stå ute i 5-6 minusgrader.... Kan jag köra in hela kärran i garaget exempelvis???

tacksam för snabbt svar

har några avenboksplantor som sattes förra våren (dvs 1 år gamla nu). Har några som strukit med av någon anledning.. har bytt dessa.. Sedan finns det några där det kommit nya skott/blad långt ner på stammen men resten dvs det som är ovanför ser helt dött ut.. Hur skall jag göra med dessa ? Kommer dessa troligtvis att ta sig och kunna bli höga eller skall jag byta ut dem direkt ? Känns ju lite fel att göra detta när det finns liv i dem fortfarande..

carax skrev:
Sedan finns det några där det kommit nya skott/blad långt ner på stammen men resten dvs det som är ovanför ser helt dött ut.. Hur skall jag göra med dessa ? Kommer dessa troligtvis att ta sig och kunna bli höga eller skall jag byta ut dem direkt ? Känns ju lite fel att göra detta när det finns liv i dem fortfarande..
Avenboken ska ju ha genomgående stam och ska inte toppas förrän slutlig höjd nåtts. Det går utmärkt att använda ett skott som kommit nertill. Sätt en bambukäpp och bind upp det lämpligaste skottet och gör på detta sätt en ny huvudstam.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.