Öland - om du söker här i trädgårdsforumet så finns det flera beskrivningar på skillnaden mellan bok och avenbok - som överhuvud taget inte är närbesläktade.

Dagspriset ligger på cirkus 20 kr/plantan beroende på hur gammal den är. Kommer du ner till 15 kr/st så är det ett bra pris. Jag köpte själv för 7 kr/plantan men det var ett par år sedan och dessutom köpte jag upp ett höstlager som inte sålts och jag köpte flera hundra plantor.

Sök på nätet efter närmaste plantskola och deala priset
 
Vi handlade nyligen (i påskas) avenboksplantor hos Blomsterlandet, vi betalade 150 kr per bunt med 10 st i storlek 50-80cm.
 
Liten avstickare/fråga om Avenbok:

Skräpar den mkt? Tänker på alla torra blad
Låter som mkt jobb att fläta och greja?

Vill ha en hög häck för insynsskydd men inte så mkt jobb.... någon annan häck som kan rekommenderas? Just nu väljer jag mellan Avenbok, Liguster eller Måbär) absolut inte någon barrväxt och inte giftig för barn och hundar/katter...

Vi har naturtomt på Värmdö med mkt rådjur, älgar och harar...
 
Hemmakatten
Avenbok och måbär anses som rådjurssäkra så de är ju bra på det sättet.Vanlig bokhäck har jag själv precis satt, ej rådjurssäker. Fick av annan forummedlem veta att bokhäcken växer fort, en halvmeter per år, vilket ju är bra.
 
Nu har man precis satt 300 plantor avenbok (+130 plantor bukettapel).
Funderar på om man ska binda upp all dessa var för sig eller om man ska låta den växa lite krokoigt. Hur hade ni andra gjort om ni hade 300 plantor? Rätt stort jobb att binda upp alla.
 
  • Gilla
Victor33
  • Laddar…
Binda eller inte binda upp avenboken är en smaksak hur man vill att häcken ska se ut när den är "färdigväxt". Vill man ha en smal häck ska den nog bindas upp för att den ska bli snygg.
Har sett båda varianterna och har själv bundit upp vår avenbokhäck. Men vi har inte 300 plantor utan 130 st och det tar sin tid. När vi köpte häcken förra året så var de långa pinnarna slut så i år byter jag ut alla pinnar mot längre.
 
Om häcken inte ska bli hög (under 1 m) kan man skippa att binda avenboken. Finns sådana som inte binder avenboken alls men då blir det inte någon snygg vinterhäck.

Marypytting - jag tycker inte avenboken skräpar så mycket. - bladen blåser bort till hösten. Den kräver en hel del jobb de första säsongerna. Samtidigt är det en frisk häck som inte får sjukdomar och är relativt torktålig som vuxen. Samtidigt är de andra förslagen du gav inte mindre arbetskrävande - samtliga måste under hela sin livstid klippas 2 ggr/säsong.

Vill du ha hög insynsskyddad häck utan större arbetsinsats föreslår jag en friväxande hög spirea som du hårdgallrar varje år på senvintern. Gallrar du den inte får du en stor rishög som resultat. (Jo, man kan klippa den varje sommar efter blomningen men då ser den trist ut i flera veckor under högsäsongen.)
 
Rutger skrev:
Nu har man precis satt 300 plantor avenbok (+130 plantor bukettapel).
Funderar på om man ska binda upp all dessa var för sig eller om man ska låta den växa lite krokoigt. Hur hade ni andra gjort om ni hade 300 plantor? Rätt stort jobb att binda upp alla.
:D:D:D Det är bara att kröka rygg! Ska du ha häcken hög blir den definitivt snyggast uppbunden. Käpparna är dyra.

Det visar sig att min uppbindning mot fårstängslet faktiskt blev kostnadseffektivt. men min häck ska inte vara högre än 120. Jag snor in huvudstammen och sidogrenarna i stängslet och behöver faktiskt bara binda vissa plantor. Men stängslet måste naturligtvis fästas ordentligt i marken.
 
Hej!

Har i höstas avvecklat en alldeles för vilt växande och missköt vresroshäck. Gräver nu för mur och ska fösöka ordna med en häck innan midsommar. Sett hos grannen som ordnade sin häck i höstas att cden inte tagit sig alls under våren. Har iofs planterat olika höga plantor med olika höga stöd. Undrar om ni som har erfarenhet av Avenbokshäckar har tips om planteringen map tiden på året. Nu eller senare i år? Jag har väldränerat område i.o.m. murbygget. Blir en häck mot gatan, totalt knappt 30m. Ser helst att den får växa i fred. Inte bråttom att få den att växa snabbt. Slutresultat framför snabba resultat. Växer den 50cm/år? Skillnad norr/syd-läge? Tacksam tips.

/R
 
RobJen skrev:
Hej!

Undrar om ni som har erfarenhet av Avenbokshäckar har tips om planteringen map tiden på året. Nu eller senare i år?

/R
Nu är bra tid att plantera! Fram till midsommar fungerar att plantera här i södra Dalarna, sa dom på handelsträdgården vi frågade.
 
...
 
Redigerat:
Avenbok är mycket vacker och jag har några ex på diverse platser i blandhäckar. Denna vår har jag dock anledning att undra över hur frosttåliga de gentligen är. Den största plantan, höjd 2,5m och väl etablerat rotsystem, verkar nämligen död. Fjolårslöven sitter kvar och nya knoppar finns på grenarna men inget händer. Den verkar ha fatsnat i detta läge. Tänkte såga ned den igår men ändrade mig då grenar och stam inte känns torra. De är böjliga och under den tunna bruna barken är det grönt och fint. Hur vintersömniga kan de vara? Finns hopp om liovet eller är det bara att kapa och plantera nytt - annat?
 
Hej Rutger!

Låter kanon. Hoppas bara muren blir klar snart så jag kan få ner plantorna innan midsommar. Grävarna lite försenade på annat jobb.....

Såg att grannens häck inte alls tagit sig. Den planterades av proffs, läs trädgårdsanläggningsfirma, i oktober -08. Försent? Några pinnar har gröna blad, några ser förtvinade ut.

/R
 
Satte en avenbok häck förra våren.
Nu börjar den slå ut fint.
Min fundering är däremot vissa plantor slår ut bra ner till men toppen vill inte spricka upp på dessa. Ser att det är knoppar men inte alls så väl utvecklade. Dessa plantor var de som växte mest förra året.
Är detta så att först läggs alla energi på nedredelen av planat och sen går den uppåt.
Kommer dessa knoppar att sprick ut inom sinom tid.
Är först våren med dom så jag har inte fått riktigt kol på hur det brukar vara
Tacksam för svar
 
Våren är ju sen i år så avvakta. Om det nu skulle vara så att några toppar inte slår ut kan du senare i sommar ta ett sidoskott och binda mot käpp och på det sättet få en ny huvudstam och sedan klippa av den döda grenen. Men jag tror du är lite för tidigt ute - här i Skåne har mina tänt väldigt ojämnt och vi är ju lite tidigare än ni i Småland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.