Ett litet tillägg i avenbokstråden långt mer än 10 år senare:

Jag blev inte nöjd med mina 250 plantor. De står i tomtens gatuhörna. Bokplantor är mycket snyggare på vintern. Så 6 år efter planteringen sålde jag dem på rot för en spottstyver!

Tog in trädgårdsmästare som planterade 250 nya bokplantor...
Torksommar med bevattningsförbud...
Ersatte våren därefter 150 plantor...
Ytterligare en torksommar med bevattningsförbud...
Nästa vår införskaffade jag 80 m bevattningsslang (varför gjorde jag det inte tidigare?) och kompletterade med 100 plantor...
Nu växer plantorna (trots förra sommarens bevattningsförbud...)
Om ett par veckor ska jag hämta 50 nya plantor och peta ner.
Efter trädgårdens 15 år har jag ännu inte uppnått min ursprungliga vision... Men den som väntar på något gott...;)
 
  • Gilla
  • Ledsen
word och 6 till
  • Laddar…
Och då kontrar jag med att säga att jag är helnöjd med mina. :D
Trädgård med höga, välklippta häckar längs med staketet och frosta gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor häck med kvarhållna löv på baksidan av en trädgård i vintermiljö, med frostigt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ena, som står på baksidan mot en av grannarna, kanske har blivit galet stor... men den är fantastiskt vacker. Brukar bli lite olika från år till år om den håller kvar löven under vintern eller inte, hänger ihop lite med hur lång hösten blir innan vintern verkligen slår till.
Efter ett par år satte jag även en avenbok ut mot gatan, den kan man se att jag håller betydligt lägre och smalare.
I synnerhet det första året, för båda häckarna, vattnade jag rejält med rotbevattnare. En lång koppar-pinne som man kopplar på vattenslangen, kör ner en halvmeter ner i jorden, långt nere vid rötterna, och vattnar planta för planta. Det är ju där som plantorna vill ha vatten, inte uppe vid ytan där mycket dunstar bort. Efter den inledande lite pyssliga perioden (inkl uppstagande och omknytning för att få den raka och fina) har båda häckarna skött sig exemplariskt på egen hand. Även under torra somrar.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jag är mycket nöjd men man får kämpa för att hålla ner höjd och bredd.
Välskött och trimmad häck längs en gata, hållen i begränsad höjd och bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 6 till
  • Laddar…
Lånar tråden lite för experthjälp!

Vi behöver tillfälligt flytta en bit av en avenbokhäck (ca 3 m) för att grävmaskinen ska kunna komma in nu på måndag. Handlar om 2-3 dagar, och sen ska de tillbaka på samma plats igen. Grävmaskinisten föreslog att vi skulle försöka dela på plantorna och sätta ner dem i höga pallkragar och fylla på med jord. Tror ni att det kommer att fungera? Eller har ni andra tips? Tyvärr har vi inte plats så vi kan gräva ner dem på annat ställe så länge. Bör vi beskära ner dem lite nu? De är ca 2,5-3 m höga och tippar på att de är runt 8 år gamla. Vill verkligen att de ska överleva
 
Det bör också gå bra att lägga dem ner, hysta över en säck planteringsjord, lägga nästa plus jord etc. Vattna. Lägg pressänning över. Detta förfarande fungerar om det inte gäller en längre tidsperiod. Det viktigaste är att skydda rötterna.
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det bör också gå bra att lägga dem ner, hysta över en säck planteringsjord, lägga nästa plus jord etc. Vattna. Lägg pressänning över. Detta förfarande fungerar om det inte gäller en längre tidsperiod. Det viktigaste är att skydda rötterna.
Tack snälla för svar!!! Så att hålla rötterna fuktiga är det viktigaste. Vi kommer att korta ner dem till ca 2 m sen. Är det bättre att göra det redan nu eller bör vi avvakta tills de är tillbaka på sin plats och i så fall hur länge? Håller tummarna för att de överlever.
 
Skulle nog korta ner dem efteråt för att inte stressa den. Se till att de många korta vita rötterna i roten inte torkar ut.
 
  • Gilla
AngelFB och 1 till
  • Laddar…
Har en fråga om avenbok!

Kan man ta sticklingar av denna och hur går jag tillväga då? Bor i en hyfsat nystartad bostadsrättsförening där grönyteskötseln inte fungerat med det företaget som anställdes. Vissa plantor har bytts ut men nu efter 1 månad ser jag fortfarande en del i "min" häck som ser döda ut och inte har lyckats ta sig. Funderade på om man kan ta sticklingar från en annan del av häcken som verkligen vuxit till sig? :)
 
Claes Sörmland
Niklas1981 Niklas1981 skrev:
Har en fråga om avenbok!

Kan man ta sticklingar av denna och hur går jag tillväga då? Bor i en hyfsat nystartad bostadsrättsförening där grönyteskötseln inte fungerat med det företaget som anställdes. Vissa plantor har bytts ut men nu efter 1 månad ser jag fortfarande en del i "min" häck som ser döda ut och inte har lyckats ta sig. Funderade på om man kan ta sticklingar från en annan del av häcken som verkligen vuxit till sig? :)
Nej avenbok är inte lätta att sticklingsföröka, de sås med frö.

Men nya plantor kostar typ 30 kr styck om du köper barrotade 10-pack i höst. Större plantor i kruka är mycket dyrare. Kanske kan du samordna så att BRFen köper i plantor och byter under senhöst eller i vår? Det är ju skitpengar för en BRF.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.