Här kommer bild.

Tänkte nu då klippa enligt tidigare diskussion. jag kan alltså klippa den hårt så det i princip bara finns en stam kvar utan att den skadas ? Alla grenar skall klippas några centimeter (2-3) från stammen ?
 
  • IMG_2355.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I denna torka får du nog fortsätta vattna regelbundet. Rejält ett par ggr/veckan gör jag själv med mina nyplanterade. Eftersom det i år varit extrem varmt och torrt kan du gott vänta med att klippa dem tills i augusti. Jag tycker de har kommit fint för dig!
 
carax skrev:
Här kommer bild.

Tänkte nu då klippa enligt tidigare diskussion. jag kan alltså klippa den hårt så det i princip bara finns en stam kvar utan att den skadas ? Alla grenar skall klippas några centimeter (2-3) från stammen ?
Klippningen går inte på cm vad jag förstår. Man ska tydligen lämna tre blad/knoppanlag på varje sidogren från huvudstammen (själva toppskottet ska inte klippas förrän häcken når önskad höjd). Har hört en variant där man klipper två ggr under sommaren, före midsommar o på sensommaren. Har själv satt en häck med klena plantor men de har tagit sig en del så snart ska jag klippa är det tänkt.

Kjell G
 
Satte en avenbokshäck förra hösten, men har ganska stor variation i höjd på dom olika plantorna. Vilket är bäst, klippa dom plantor som vuxit upp till önskad höjd och låta dom mindre "växa ifatt" eller vänta tills den lägsta plantan har nått önskad höjd och då klippa alla plantorna?
 
pool skrev:
Satte en avenbokshäck förra hösten, men har ganska stor variation i höjd på dom olika plantorna. Vilket är bäst, klippa dom plantor som vuxit upp till önskad höjd och låta dom mindre "växa ifatt" eller vänta tills den lägsta plantan har nått önskad höjd och då klippa alla plantorna?
Avenbok ska aldrig klippas på höjden, innan den nått önskad höjd! (Bara beskäras på sidorna, för att bredda den). =)
 
Carisma skrev:
Avenbok ska aldrig klippas på höjden, innan den nått önskad höjd! (Bara beskäras på sidorna, för att bredda den). =)
Verkar som jag var lite oklar i min formulering. Vilket är bäst: Att klippa dom långa plantorna när dom nått önskad höjd eller att vänta tills dom kortaste plantorna har nått önskad höjd och därefter klippa alla?
 
Jag skulle klippa de som nått önskad höjd redan nu. De andra kommer ifatt så småningom. Om du låter vissa bli alltför höga finns risken att de passerar pinnen, inte får någon stabilitet och trasas sönder av vinden.
 
Nu har jag börjat klippa min avenbok. Har försökt klippa så att en tydlig huvudstam bildas men det finns givetvis fortfarande en hel del långa grenar 20-30 cm som främst växer emellan plantorna. Kan det vara så att man skall klippa dessa också för att långsiktigt få en vacker häck. I så fall bildas en huvudstam med skott + grenar som är ca 3-5 cm. Kan detta vara ok ? Eller skall man akta sig för att klippa för hårt?
 
Vi delar en häck med våra grannar, som på andra sidan delar med sina grannar, och dom har gjort som du beskriver. Toppskottet växer till önskad höjd, sidoskotten klipps så att tre blad är kvar, de grenarna växer vidare och tuktas nästa år enligt samma princip.

En annan byggare i området har satt avenbok, lite större plantor som inte är tuktade alls. Växer så det knakar både uppåt o i sidled men är inte så täta i nuläget.

Lite olika bud alltså, men för att bli tät måste häcken tuktas nu o några år framöver vad jag har förstått.

Kjell G
 
Vi har tänkt att sätta en häck (Avenbok) som skydd ut mot vägen och grannen.
Hur nära tomtgränsen kan jag placera plantorna utan att dom växer sig ut över vägen?
Vägen är en smal grusväg i i vårt villaområde och ingen stor trafikerad väg men vi vill ha ett insynsskydd på den sidan tomten.

/Gunnar
 
Avenbok kan hållas rätt smal, ner till ca 50 cm. Tänk bara på att snöröjningen måste kunna ske. Dvs planterar du den för nära vägen, kommer eventuella snövallar att riskera bryta sönder häcken. Du får heller inte plantera precis i tomtgräns, då ju häcken kommer att växa ut på annans fastighet.
Min avenbokshäck han jag satt ungefär en meter in på min tomt, så att jag, om det i framtiden skulle bli problem med grannrelationerna, kan stå på min tomt och klippa häcken på den sidan. Japp, får i praktiken den effekten att jag "ger bort" en bit av min tomt till grannen, men hellre det än det andra scenariot.
 
GunnarW - mot gatan kan du sätta den ganska nära tomtgränsen om du bor i en zon som inte får snövallar. Jag har satt fårstängsel mot gatan och låtit huvudstammen fästas i nätet endast 20 cm från tomtgränsen eftersom jag lätt kan gå på gatan och klippa tätt intill stängslet. Det går mycket bra att hålla häcken tät endast 20 cm från huvudstammen. Nackdelen är att man måste vara noggrann med regelbunden hård sidoklippning.

Mot grannen kan det vara vettigt att ha så mycket mellanrum till tomtgränsen att man får rumpplats för klippning.

Hur går det nu med carax¨ häck?
 
Någon mer som har haft problem med haren? Både denna o förra vintern har gnagar-odjuret varit framme o knaprat. Måste leda upp nya toppskott hela tiden. Gäller spec den häck vi satte senare, mot cykelbana o bussgata. Samplanteringen med grannen i öster har klarat sig.

Hur gör jag, har funderat på stängsel/staket men kanske finns enklare/billigare metoder?

Kjell G
 
  • Gilla
Bob Vance
  • Laddar…
Mm, avenbok ska egentligen inte gillas av gnagare och rådjur. Men är de tillräckligt hungriga... Första våren rykte samtliga mina knoppar på avenboken, jag menar verkligen samtliga. En trädgårdsmästade hade inte kunnat göra det snyggare.
Jag fick låta sidoskott växa fram, och leda dem uppåt och på så sätt skapa nya toppskott till genomgående stammar. Andra säsongen köpte jag nåt medel hos trädgårdshandlaren och sprutade på häcken, nåt som enligt uppgift ska smaka äckligt. Då fick den vara ifred. Nu är häcken så hög (2 meter) att det inte behövs längre. Köper dock fortfarande medlet, och sprutar på mina krokusknoppar. Då får jag även ha dem ifred och hinner njuta av blommningen. Annars har vi en massa kaniner i området som gärna förvandlar dem till en stubbåker.
 
Vad är skillnaden mellan avenbok och vanlig bok om man ska ha den till häck? EB köpte du plantor från Dalbyplantskola.se eller har någon annan gjort det? Vad kostade det till slut och var det fina plantor? Är det någon som vet något annat jättebilligt ställe att köpa ifrån, 5,04/planta Låter ju bra!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.