37 733 läst · 809 svar
38k läst
809 svar
Avdrag och bidrag för husägare, bättre med skattesänkningar istället?
så du tAndersMalmgren skrev:Min poäng med de 30k vs 200k (jag vet inte hur många arbetsföra kommunen har, mycket färre än så) är en för stor ratio. Det är inte hållbart med så många admin (folk som bara kostar). Det gäller såklart även bolag. Men de har inga skattepengar som håller dem vid liv. (Förtom bank som får stöd och covid-bidrag och annat skit då)
edit: det är allså reflektion hur jävla sjukt det. Real kostnad är sålart bättre om man vill titta mer i detalj
Det mest en kommun gör skulle efterfrågad även om det inte var skattefinansierat. Det hade gått åt lika många personer även om de var anställda under andra organisationsnummer. Eller tycker du inte vi ska ha förskola, skola, gymnasium eller äldreomsorg? Kanske som i Schweiz där en förskoleplats är så dyr att mammorna tvingas vara hemmafruar istället?AndersMalmgren skrev:Nej det vet jag väl det är ju det som är min poäng. Men man kan ju för fan inte ha 20 procent av sin arbetande befolkning jobbades i kommunen. Det är som om ett IT bolag skulle ha 20 procent administration. Det är inte hållbart.
Men jag ger upp för ingen går verkar fatta min poäng. Vilket i sig är smått sjukt
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Svensk dagis är dyrare. Du betalar för det hela yrkeslivet och pension via skatt istället för de få år du använder detS sprucetwig skrev:så du t
Det mest en kommun gör skulle efterfrågad även om det inte var skattefinansierat. Det hade gått åt lika många personer även om de var anställda under andra organisationsnummer. Eller tycker du inte vi ska ha förskola, skola, gymnasium eller äldreomsorg? Kanske som i Schweiz där en förskoleplats är så dyr att mammorna tvingas vara hemmafruar istället?
Helt sjukt hur lättlurade människor är.
Och du har såklart hårda siffror på det, eller är det också en uppfattning du dragit ur röven?AndersMalmgren skrev:
Förlåt, det var kanske din kompis "Mållgan" som sa det på lunchen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 403 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 403 inlägg
Det är ju inte hela skattetrycket som avgör hur mycket som går till sjukvården utan det mesta av regionalskatten plus lite annat. På någon av sidorna som det har länkats till i tråden framgick det att Frankrike och Tyskland la betydligt mer pengar på sjukvården än Sverige.sysmali skrev:Jag menar att det höga skattetrycket ska ge bra snabb vård i Sverige, då totalen är så pass hög att den borde ge relativt stort utrymme till sjukvården. Framför allt när alla partier (?) talar om välfärden i form av satsningar på "skola, vård och omsorg".
Om det visar sig att pengarna inte räcker till bra sjukvård, så behöver något annat nerprioriteras. T ex, saker som kulturlivet i Norrköping ([länk]) .
Poltik handlar om prioriteringar. Ingen kan väl på allvar tycka att vi ska höja skatterna ännu mer.
Kostnaden för kulturlivet är en piss i havet jämfört med kostnaderna för sjukvården. Den jämförelsen är väl som när det klagas på att de högst betalda anställda i regionerna har för mycket betalt och att deras löner borde gå till sjuksköterskorna i stället men i praktiken så skulle det ge sköterskorna typ någon krona i löneförhöjning.
Jag vore jätteglad om det gick att få fler anställda inom sjukvård, polis, militär, kriminalvård, domstolar, skolor etc. utan att det påverkade skatterna men jag ser inte hur det skulle gå till.
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Varken du eller någon annan inom vänstern förstår det. Det är ett sjukt slöseri i det offentliga på precis alla instanser.BirgitS skrev:
Det beror ju på att alla är med och betalar för att alla ska få ta del av tjänsten. Det måste du väl förstå? Det betyder ju inte att den är ineffektiv.AndersMalmgren skrev:
Visst kan man ha ett system där man betalar sin förskola själv men då kommer de flesta familjer istället välja att ena föräldern är hemma istället.
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Varför ska jag betala för andras barn. Bättre betala de åren man har på dagis. Likadant med statlig pension jag betalar för andras pension och har jag tur kanske jag får av andra när jag är pensionär, vilket man inte kan lita på så man måste ha privat tjänstepension.S sprucetwig skrev:
Att men betalar för andras dagis är inre vad som gör den ineffektiv, det är hur offentlig sektor fungerar som gör den så. Kan man lösa det? Kanske men jag tror offentlig sektor av naturen är ineffektiv, men olika grader i helvetet beroende på land.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 403 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 403 inlägg
Men många skulle inte kunna betala 200 000 (eller vad det nu är) för att ha två barn på dagis ett år och det är samhällsekonomiskt mycket fördelaktigare om föräldrar jobbar än att de är hemma med barnen.AndersMalmgren skrev:
På ekonomifakta står det att i Sverige går 7.5% av BNP till hälso och sjukvård.BirgitS skrev:
SCB säger att 11.5% av BNP går till hälso och sjukvård.
Båda lär ha rätt.
Det är bara en fråga om vad som räknas in i hälso och sjukvård.
Så tar man siffror lite hipp som happ från olika länder kan man beskriva väldigt mycket fel. Det är ganska vanligt i bloggar och liknande där man vill påstå något. Få orkar syna. Och de som gör det kan man spärra ut. Och så har man lurat 99% av läsarna.
Skillnaden mellan länder med olika BNP/Capita är att dom har råd att köpa olika mycket utrustning och läkemedel. Ett hög-BNP land har potentialen att leverera enormt mycket bättre sjukvård än ett låg-BNP land.
Därav att tillväxt och liberalism är så extremt angeläget. Det bestämmer vilken sjukvård vi har tillgång till.
Som tur är så är det privat sektor som levererar läkemedel och sjukvårds-utrustning. Därav att den blir mer och mer kompetent hela tiden. Och därav att sjukvården blir bättre och bättre även i vänsterländer som Sverige. Men det är tack vare att det går skattepengar till privat sektor.
Ja, 7.5% av BNP budgeteras för hälso och sjukvård. Mycket mindre för kultur. Sedan kan man ju fråga som om staten öht skall betala ett öre för kultur. Det är mer en fråga för individen själv att avgöra.BirgitS skrev:
Så kan man ju göra, men finns någon som helst evidens för att det skulle leda till någon bättre sjukvård.BirgitS skrev:
Det är faktiskt enkelt att ordna för dig.BirgitS skrev:
Du bara startar Skattehjälpen AB. Och så säljer det en prenumeration på att hjälpa Offentlig sektor. Kunderna betalar in en summa varje månad. Och så betalar Skattehjälpen AB ut pengarna till Offentlig sektor.
Blir det 1 miljon kunder som betalar 1000 kr i månaden så får Offentlig sektor in 1 mdr mer varje månad.
Och mer än 1 miljon som har hjärtat till vänster och gillar Offentlig sektor finns det ju.
Men varför har inte någon av alla dessa redan ordnat detta?
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Jag köper det om samhällskontraktet gått åt båda hållen att det offentliga sköter sig men det gör den inte. Dagis har jag väl inget direkt att klaga på, mer sjukvårdenBirgitS skrev: