37 270 läst · 809 svar
37k läst
809 svar
Avdrag och bidrag för husägare, bättre med skattesänkningar istället?
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Jonatan79 skrev:
För att det finns pissiga arbetsgivare som kräver intyg redan från första sjukdag. Kan iaf tänka mig att anställda där är målgruppen. Eller en målgrupp iaf. Gärna yngre förmågor på ställen med pisslön till att börja med.J jonko skrev:
Minns att jag råkade ut för det när jag harvade på ett callcenter i Stockholm som första jobb. Hade varit förkyld, sen varit tillbaka ett tag, sen åkte jag på halsfluss och slutligen en till förkylning och då var det förstadagsintyg som gällde eftersom jag varit sjuk för mycket. Ingen personlig dialog öht.
Läkaren var nog lika bitter som jag över att lägga tid på det, och i praktiken fick jag ju inte tiden förrän någon dag senare så intyget blev ju typ ”han var förkyld härom dagen” 😂
Problemet är större för dem som inte har råd att köpa sitt boende! Har man pengar kan man göra mer pengar eller ordna billigare boende.AndersMalmgren skrev:
Plus att de som bor i dyra hyreslägenheter bor extremt mycket trängre än de som bor i hus. De får ingen valuta för sina pengar och gör ingen investering.
En 4 rok på 95 kvm kostar idag ca 10 000-14 000 kr/ månaden + parkering 700 kr/mån och är det en ensamstående med en lön på 16000 netto med barn måste ju ha bostadsbidrag för att klara hyran.
Det som är kanske mest orättvist är personens låga lön och att hen inte har ärvt några pengar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Min poäng är att det är rätt dåligt betyg till de senaste 100 åren av socialdemokratiL Lakritsianen skrev:Problemet är större för dem som inte har råd att köpa sitt boende! Har man pengar kan man göra mer pengar eller ordna billigare boende.
Plus att de som bor i dyra hyreslägenheter bor extremt mycket trängre än de som bor i hus. De får ingen valuta för sina pengar och gör ingen investering.
En 4 rok på 95 kvm kostar idag ca 10 000-14 000 kr/ månaden + parkering 700 kr/mån och är det en ensamstående med en lön på 16000 netto med barn måste ju ha bostadsbidrag för att klara hyran.
Det som är kanske mest orättvist är personens låga lön och att hen inte har ärvt några pengar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 542 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 542 inlägg
Sjukvården behöver mer pengar i Sverige men det finns redan tillräckligt med pengar från skatter, så inga höjningar. Den politiska striden står snarast från vilka andra onödiga och politiskt påhittade områden som vi kan förflytta resurser. Det nya världsläget gör också att det är hög tid att fokusera på nödvändiga utgifter för att ta hand om och bistå våra medborgare, med ömsesidigt ansvar och plikt.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Kan vara så men tror det handlar lika mycket om effektivisering inom landstinget. Som med all offentlig sektorMultiMan skrev:Sjukvården behöver mer pengar i Sverige men det finns redan tillräckligt med pengar från skatter, så inga höjningar. Den politiska striden står snarast från vilka andra onödiga och politiskt påhittade områden som vi kan förflytta resurser. Det nya världsläget gör också att det är hög tid att fokusera på nödvändiga utgifter för att ta hand om och bistå våra medborgare, med ömsesidigt ansvar och plikt.
Helt klart. Ta bort 90% av alla kommunikatörer och banta administrationen med 50%. Då behövs inga skattehöjning eller högre anslag. Om man börjar arbeta med grunderna istället för att lägga allt krut på sociala medier och att prata om hur duktiga man tror sig vara så skulle nog pengarna räcka till.AndersMalmgren skrev:
Det är ju väldigt märkligt att man förr kunde klara sin kärnverksamhet utan hundratals kommunikatörer och marknadsförare inom kommuner och landsting.
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Fick höra av en kollega att det är 30k anställda i Uppsala kommun. En kommun med 200k. Det är ju för fan helt sjukt.M Maledictus skrev:Helt klart. Ta bort 90% av alla kommunikatörer och banta administrationen med 50%. Då behövs inga skattehöjning eller högre anslag. Om man börjar arbeta med grunderna istället för att lägga allt krut på sociala medier och att prata om hur duktiga man tror sig vara så skulle nog pengarna räcka till.
Det är ju väldigt märkligt att man förr kunde klara sin kärnverksamhet utan hundratals kommunikatörer och marknadsförare inom kommuner och landsting.
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Jag håller visserligen med om att det behöver effektiviseras en hel del men idag behövs det flera människor för att sköta om it och dataskydd än vad det gjorde förr.M Maledictus skrev:Helt klart. Ta bort 90% av alla kommunikatörer och banta administrationen med 50%. Då behövs inga skattehöjning eller högre anslag. Om man börjar arbeta med grunderna istället för att lägga allt krut på sociala medier och att prata om hur duktiga man tror sig vara så skulle nog pengarna räcka till.
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg