P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Helt privat. Både finansierat och driften. Men försäkring är obligatorisk och därför hamnar ingen utanför
Blir det inte lite spretigt om alla privata vårdgivare sätter sina priser utan samordning? Eller finns det en offentlig samordning? Eller samarbetar försäkringsbolagen om prissamordning?

Jag tvivlar nämligen lite på att sjukvården är en helt fri marknad ens i Schweiz. Jag kan dock ha fel där. Det har hänt förr nån gång.
 
P
J Jonobe skrev:
Självklart inte. Men det största problemet är brist på sjuksköterskor och allmänläkare. När det gäller sjuksköterskor så finns de. De vill bara inte arbeta där de behövs pga för dålig lön och dåliga arbetsvillkor. Det kommer bli enormt dyrt att ändra på det. Det går säkert att skära ner på annat och få ihop till en del av det, men knappast i närheten av vad som krävs. För allmänläkare krävs väl samma sak.
Skulle det inte kunna bli bättre om läkare inte behövde arbeta med administration och sköterskor inte behövde städa?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Både Schweiz och Nederländerna har statlig övervakning av hälsovården. Dom har också som dom flesta länder en lista med läkemedel som är godkända att använda.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Blir det inte lite spretigt om alla privata vårdgivare sätter sina priser utan samordning? Eller finns det en offentlig samordning? Eller samarbetar försäkringsbolagen om prissamordning?

Jag tvivlar nämligen lite på att sjukvården är en helt fri marknad ens i Schweiz. Jag kan dock ha fel där. Det har hänt förr nån gång.
Tror tyvärr inte den modellen skulle fungera här för mycket fattiga människor. Deras försäkring är obligatorisk, men jag vet inte vad som händer om du inte har råd. Tvivlar på de har soc :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var finns bevisen för att det är finansiella resurser som gör skillnaden? DU kan stoppa in hur mycket pengar du vill i svensk välfärd resultat kommer inte bli annorlunda.

Dels får varje person betala för sig själv. Dels kommer det bli mer effektivt och där av bättre. Men man kan inte bara ta svensk välfärd och privatisera finansieringen. Man måste bygga om det från grunden.

Det finns ingen quickfix på 100 år av socialdemokrati
Det är ju en poäng att resurser inte är allt. Polisen har nyligen ändrat arbetssätt och säger sig lösa tre gånger fler mord i gängmiljö efter att de varit på studiebesök och lärt sig inrätta utredningsgrupper som följer ett visst gäng. Istället för att morden fördelas slumpmässigt på utredarna.

Om man gör fel ör ju lösningen inte pengar så man kan göra mer fel helt klart.

Men att säga att det inte finns koppling i vården mellan pengar och sängplatser... nej där är du fel ute. Gå på studiebesök i vården! Jag tror du hade lärt dig mycket!
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju en poäng att resurser inte är allt. Polisen har nyligen ändrat arbetssätt och säger sig lösa tre gånger fler mord i gängmiljö efter att de varit på studiebesök och lärt sig inrätta utredningsgrupper som följer ett visst gäng. Istället för att morden fördelas slumpmässigt på utredarna.

Om man gör fel ör ju lösningen inte pengar så man kan göra mer fel helt klart.

Men att säga att det inte finns koppling i vården mellan pengar och sängplatser... nej där är du fel ute. Gå på studiebesök i vården! Jag tror du hade lärt dig mycket!
Vårdplatser och mer pengar är inte synonymt. Har aldrig sagt det inte behövs mer vårdplatser.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vårdplatser och mer pengar är inte synonymt. Har aldrig sagt det inte behövs mer vårdplatser.
Nej men sambandet däremellan ser du inte och det beror på kunskapsbrist. Det är därför jag föreslår att du ska göra ett studiebesök i vården.

Du kan väl berätta lite om dina erfarenheter från vården, dess organisation och styrning?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej men sambandet däremellan ser du inte och det beror på kunskapsbrist. Det är därför jag föreslår att du ska göra ett studiebesök i vården.

Du kan väl berätta lite om dina erfarenheter från vården, dess organisation och styrning?
Det är primärt ett effektivtsproblem. Titta var pengarna går. De offentliga hyresvärdarna tex
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är primärt ett effektivtsproblem. Titta var pengarna går. De offentliga hyresvärdarna tex
Du har ingen erfarenhet alltså. Då vet vi.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Säger snubben som bara betalar kommunalskatt
Oj, finns det ett sätt att slippa regionskatten? Berätta mer!!!
 
  • Gilla
  • Haha
Klacken och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då skulle Kina ligga typ etta
BNP per capita måste väl avses, där ligger ju kina långt ner..
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mer än åtta procent. Jag och min sambo skulle kunna ha samma sjukvård som bästa försäkring i USA för samma pengar där det ingår årlig screening med magnet kamera
I Stockholmsregionen verkar det vara ca. 9,5%, men då låg ju Sverige före Schweiz i rankingen ovan också..
 
J
P pmd skrev:
Skulle det inte kunna bli bättre om läkare inte behövde arbeta med administration och sköterskor inte behövde städa?
Jag tycker inte att det är så stora problem som det brukar målas upp. Men det varierar säkerligen från arbetsplats till arbetsplats.
Värre tidssänken då med värdelösa IT-system och 1177.
 
N Niq skrev:
[bild]
Rankning enligt the legatum Institute
Den är dessutom vara baserad på enkäter, förstod inte om det var sajten eller på sjukvårdsenheter. De övriga två länkarna var Sverige 3a i världen och i denna alltså 3a i Europa. Kan vi få någon som faktiskt påvisar med data att "Sveriges sjukvård är kass"?
 
G guggen skrev:
Den är dessutom vara baserad på enkäter, förstod inte om det var sajten eller på sjukvårdsenheter. De övriga två länkarna var Sverige 3a i världen och i denna alltså 3a i Europa. Kan vi få någon som faktiskt påvisar med data att "Sveriges sjukvård är kass"?
Har inte hittat någon sådan. Men jag kan inte uttala mig om svensk sjukvård mera då jag inte använder den. Det som jag försökt visa med dom listor som jag länkat till och visat bilder på är att det inte finns ett samband mellan privat sjukvård och kvalitet. På iaf 2 av dom jag länkat till var Sverige inte i topp 3 kommer inte ihåg vilken plats Sverige var på i dom listorna.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.