S SonnyListon skrev:
Ja du... Har du haft en familjemedlem som i åratal misshandlats av sjukvården och legat i respirator pga misstag så är kommentaren i mildaste laget. Det kokar inuti, så jag avslutar nu innan jag skriver det jag verkligen känner inför er som fortfarande vill upprätthålla potempkinkulissen...
A begår oförrätt mot B
C, som är Bs släkting, blir upprörd å Bs vägnar
C hämnas på Ds släkting då D sagt något positivt om A
C ursäktar sig med att C var jättearg

Man får så klart ha olika uppfattning i moralfrågor men detta stämmer inte med min uppfattning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej inte mer skatt iallafall. Man får se över var skatten går. Tänk på att landstinget bakas in in arbetsgivaravgiften och kommunalskatten
Vad är skillnaden om du betalar samma summa till en obligatorisk sjukförsäkring eller till allmän vård? Varför blir det bättre med privata vårdgivare?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vad är skillnaden om du betalar samma summa till en obligatorisk sjukförsäkring eller till allmän vård? Varför blir det bättre med privata vårdgivare?
Med exakt samma belopp kan en privat vårdgivare göra mer. Problemet ligger i offentlig sektors effektivitet i sin nuvarande form. Det gäller inte bara sjukvård utan genomsyrar hela det offentliga

Med exakt samma belopp kan en privat vårdgivare göra mer. Problemet ligger i offentlig sektors effektivitet i sin nuvarande form
Uppenbarligen behöver dom mera pengar i dom länder du använder som exempel. Men i Sverige är man då så duktiga om man är ett privat företag att man gör det billigare?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Uppenbarligen behöver dom mera pengar i dom länder du använder som exempel. Men i Sverige är man då så duktiga om man är ett privat företag att man gör det billigare?
Du kan ju inte bara titta på pengarna utan resultatet. Men absolut kan säker de bli mer effektiva också

Du har helt missat att svensk offentlig sektor är totalt ineffektiv?

Du kan ju inte bara titta på pengarna utan resultatet. Men absolut kan säker de bli mer effektiva också

Synd att du inte vågar ta jobb där och visa hur bra det kan bli. Är det inte dags att visa hur enkelt det vore, eller är det för bekvämt att klaga på andra?

Kom ihåg att begära tillräckligt låg lön, så att du blir effektiv.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Synd att du inte vågar ta jobb där och visa hur bra det kan bli. Är det inte dags att visa hur enkelt det vore, eller är det för bekvämt att klaga på andra?

Kom ihåg att begära tillräckligt låg lön, så att du blir effektiv.
Där kom den klassiska "men flytta då"

Dom spenderar mera pengar och får enligt dig bättre vård. Vilket resultat menar du att jag ska titta på?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fast ingen kan väl tycka att sjukvården i Sverige funkar bra och förtjänar att vara på plats tre i världen? I så fall är världen i sämre skick än jag befarade.
Det ena säger ju inget om det andra. Sjukvården i Sverige skulle ju kunna vara urkass, men ändå vara 3:e bäst i världen. Personligen har jag sett "rankingar" som pekar åt alla håll. Det är nog ett för komplext område för att sätta en siffra på. Det tråkiga svaret är nog att sjukvården är ungefär så bra som man kan förvänta sig med vad vi betalar. Finns utmaningar? Absolut. Får de allra flesta vård i världsklass? Ja det får de också (men det säljer inte aftonbladetklick).

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Dom spenderar mera pengar och får enligt dig bättre vård. Vilket resultat menar du att jag ska titta på?
Man måste titta på mer än bara utfallet vi spenderar mindre pengar per capita får sämre resultat och de spenderar mer och får bättre sjukvård. Finns inget som säger vi får bättre sjukvård bara vi ökar finanserna. Men vem vet kanske det är lösningen. Men att höja skatterna är inte lösningen, betyder bara att mer pengar slösas bort på skit

Där kom den klassiska "men flytta då"
Ogudnej, vi har absolut inte råd att köra ut den enda som är kompetent att lösa välfärdens problem.

Tänk bara om han vågade släppa sargen och börja spela i matchen.

kashieda kashieda skrev:
Ogudnej, vi har absolut inte råd att köra ut den enda som är kompetent att lösa välfärdens problem.

Tänk bara om han vågade släppa sargen och börja spela i matchen.
Säger snubben som bara betalar kommunalskatt

Säger snubben som bara betalar kommunalskatt
Vad vet du om det, din stackare?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vad vet du om det, din stackare?
Hur många i Örebro tjänar över 598500 per år. Noll

Hur många i Örebro tjänar över 598500 per år. Noll
Om du kodar lika bra som du gissar förstår jag att du inte har råd med din villa.

• Haha
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.