OpiMaza
chrisse skrev:
Störde mig på vad jag tycker verkar vara överpriser av knivbad och letade därför upp kopior som jag nu testkör. De var billiga per styck men det blev 10 000 st :)
Då får man hoppas att de är något att ha, med tanke på att du har några st.

Hur vassa ska knivarna vara? Skärper ni era knivar?

Jag har köpt ett gäng knivar från ebay.de men tycker att de är lite slöa redan från början. Antar att det finns en trade off mellan vass men skör egg och lite mindre vass men mer hållbar egg. Hur vassa är orginalknivarna? (glömt)

Frågan aktualiseras av att min matta skiftar i vitt pga vita fransiga toppar på grässtråna.

Tjo,

Ja kör ju me hålbands knivarna som ja länka tidigare där, kör lite grövre hålband än de som står på sidan, ja kör en enkel egg på dem, och de håller hela sommaren..får ta loss dem ibland o banka ut dem/slipa om de legat mycke sten o bröte ute på gräsmattan. Att gräset blir fransigt låter skumt faktiskt, hur dåliga knivar ja än kört me, köpe eller gjort egna, har ja inte sprungit på fenomenet att de blir fransiga toppar...Kanske har nån specialgräs sort?

Tror inte jag har någon speciell sort av gräs. Förra säsongen kan jag inte komma ihåg att gräset blev fransigt och vitt i topparna men då körde jag med orginalknivarna. Knivarna jag har nu kan man absolut inte skära sig på. Jag kan låta fingret åka över eggen med bra tryck utan att det känns alls som om jag ska skära mig. Å andra sidan är det ju inte så att man direkt skär sig på knivarna på en gammaldags motorgräsklippare heller...

Folk; kan ni skära er på era knivar?

matsuken skrev:
Tror inte jag har någon speciell sort av gräs. Förra säsongen kan jag inte komma ihåg att gräset blev fransigt och vitt i topparna men då körde jag med orginalknivarna. Knivarna jag har nu kan man absolut inte skära sig på. Jag kan låta fingret åka över eggen med bra tryck utan att det känns alls som om jag ska skära mig. Å andra sidan är det ju inte så att man direkt skär sig på knivarna på en gammaldags motorgräsklippare heller...
Folk; kan ni skära er på era knivar?
Jag har lite samma symptom också, gräset ser lite slitet och ljust ut på toppparna. Själv har jag relaterat det till den torra väderleken vi haft hittills i år.
Jag tror inte det har med knivarna att göra då jag byter ca var 3:e vecka och märker ingen större skillnad på klippresultatet, alltså byter jag egentligen för ofta:|
Nä, speciellt vassa är de inte ens som nya.

9-packet är ovanligt dyrt, de måste väl ändå mena 169:-?

Är inne på andra säsongen med de knivar som följde med maskinen och de fixar säkert en säsong till. Slipar dock mina. Kör 3-4 veckor och sen åker en uppslipad uppsättning på.

När jag ska till och köpa nya, köper jag nog original om det inte finns ännu bättre att tillgå.

Senast köpte jag på

http://www.robotklipparknivar.se

69 kr för 9 knivar och skruvar, visserligen tillfälligt erbjudande. Vassa knivblad med blixtleverans. Hade dom dagen efter :)

• Gilla
ollefisk
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.