Ja, jag måste nog rätta dig där, 3x50:- är ju 150:- så det är väl ingen dålig affär för dig...

Nonkan skrev:
Brytblad är bara vassa på ena sidan. AM startar knivmotorn växelvis höger/vänster varannan gång efter laddning.
Slipa den ovassa sidan eller är det mer stryk än bladen tål?

Annars ser det ut som något man snabbt kan klippa fram ur lite tunnplåt.

Tunnplåt håller nog inte skärpan särskilt bra och är nog allmänt för mjukt.

Men det borde gå utmärkt att bryna på de gamla knivarna ett par gånger? De är ju relativt tjocka ändå.

Tobbe Arnesson skrev:
Tunnplåt håller nog inte skärpan särskilt bra och är nog allmänt för mjukt.

Men det borde gå utmärkt att bryna på de gamla knivarna ett par gånger? De är ju relativt tjocka ändå.
Jag funderade på samma sak igår men kom fram till att detta troligen är ett läge då "snålheten bedrar visheten". Det är ju inte bara skärpan hos knivarna som är viktig utan också hållfastheten på kniv samt fästskruv. För min del som har en treåring och en 9 månaders baby så är det sista jag vill att någon ska skära sig rester av ett trasigt rakblad i gräsmattan bara för att jag var för snål för att byta ut knivar för mindre än 350 spänn om året.

Jag gjorde en snabb kalkyl och jämförde vilka kostnader jag kommer att få med Automowern jämfört med min åkgräsklippare jag just sålt och kom fram till att om jag räknar med att byta 3 uppsättningar med vändbara blad per säsong samt att AM-batteriet håller i max tre år så kommer min kostnad att klippa gräset sjunka med 1800-2000 kr per år. För mig blir valet huruvida jag ska tumma på säkerheten för kanske 100 spänn om året ganska enkelt.

Kanske målar jag fan på väggen med detta resonemang, men oj vad jobbigt det vore om någon i min familj skulle gå och skära sig för att jag var för snål. :(

• Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
Haha, jo, det är rejält gnidet att fundera på att slipa om så billiga saker - speciellt med tanke på vad klipparen i sig kostar. Jag kommer troligen inte stå och slipa om mina, om jag inte gör det för att prova. Jag köpte ju klipparna för att slippa lägga tid på gräsmattan. :)

Onyxv8
jag ger 50:- för 3 blad, inte 50:- styck för den modell som är på bilden. Dock finns en annan variant med 2 hål i varje kniv och de kostar 150:- för 3 blad.

Hej, 50:- / 3 blad blir 17:- st, 175:- / 9 blir 19:- st, och om jag inte räknar fel så är det väl ett bättre pris?

Nu hänger jag inte med igen, du får ursäkta, kanske är jag trög men;
Jag betalar 50 kronor för 3 blad alltså ca 17:- per blad. Du betalar 175:- för 9 blad alltså 19:- per blad och du menar ändå att det är billigare att skicka efter 9 blad i ett paket? dessutom tillkommer väl fraktavgift?
Jag kommer då sannolikt att vända mej till Tyskland med min beställning för det blir billigare än 17:- styck:O

Bästa dickedick, du skrev: Känns således inte som en god affär för mej! Då skrev jag till dig: det är väl ingen dålig affär för dig. Nu är det sista gången jag kommenterar detta, din affär är ju 2:- bättre per blad än för mig! Alltså ingen dålig affär i jämförelse. " Men räka är gött "

Hoppas det finns liv i den här tråden. Apropos att köpa knivblad på ebay. Det finns en, som det verkar, utomordentlig butik på ebay i Tyskland med väldigt många blad att välja på. Min fråga är om det är värt att köpa 2.8 grams knivar som är betydligt dyrare. Vad är det för vikt på originalknivarna som medföljer. Köpte min maskin våren 2011.

Visst skall det hållas liv i denna tråd :mad:
Själv kör jag med mycket gott resultat med rakbladen till Julas tapetkniv, Art.nr: 539882, 10 st för 29 spänn.
Och du kan vända knivarna 4 ggr (y)

539882.jpg
Bifogar bild.
Fästes i ytterhål för snurreffekten

Det här var lite spooky Broens. Jag har inte varit inne på forumet på ett tag och skulle kolla min extra gmail och fann ditt svar. Dessutom har jag knivar på min inköpslista. Detta måste jag prova. Spontant känns det som om dessa kan var något lättare men funkar det för dig så.

OpiMaza
Broens skrev:
[bild]
Bifogar bild.
Fästes i ytterhål för snurreffekten
Men huga om de går sönder och man trampar på dom, men å andra sidan så gör de kanske inte det så lätt.

Jag har precis grävt ner slang för fiber och en kniv gick sönder, men det gör alla knivar om de träffar på sten!
Ok tänkte jag, detta verkar inte funka, men jag gav det en chans till. Bytte de tre knivarna och kollade gräsmattan mot sten (har ca 800-1000 m² matta) och då menar jag småsten!!!
Knivarna håller hur bra som helst, kollas dagligen om de snurrar runt och är hela.
De har t.o.m. skurit sönder en 1/2' slang, så skärpan och kraften är det inget fel på.
Glöm Husqvarnas hutlösa priset, besök Jula :cool:

• Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.