45 938 läst · 71 svar
46k läst
71 svar
Automower knivsatser och tillbehör
Ingen dum ide, samma problem här, berätta gärna hur det funkar.Kromo skrev:
Idag provade jag själv dessa med mycket dåligt resultat. Efter 10 minuters klippning vände jag upp klipparen för att kontrollera hur de såg ut. Alla 3 bladen hade gått sönder med kanske 1/3 av respektive blad borta.matsuken skrev:
Jag har krypit runt med en knivmagnet och hittat hälften av de lossade bitarna men hälften är fortfarande kvar i mattan. Bitarna har återfunnits mitt på mattan utan naturlig förklaring till varför de har gått sönder, inga stenar, kottar eller dyl i närheten.
På 3 månader, sedan klipparen var ny, har jag kört problemfritt med HQ orginalknivar
Nu har jag målat dem, använde mig av elementfärg på sprayburk( vit) lät det torka ett dygn innan jag testade. Ute i själva skäret slets färgen bort på två dagar men bara några mm. Resten av knivarna satt det kvar på tills vanheden behagade betäcka kantstenar på något ställe. Var? Jag gick längs med slingan och plötsligt hittade jag något vitt i gräset jajamensan visst var det en bit kniv.. Letade lite till och hittade en hel del av knivarna på samma ställe. Så detta test anser jag får godkänt. Nu är guideslingan flyttad och vanheden slipper det stället. Jag slipper vasst i foten. Nya vita knivar ska på fall det inte blev bra eller det är något mera ställe där han kör på...Ptja76 skrev:
Kanon! Tänkte jag. Nu går det att spara några kronor på nya knivar. Jag hade några stycken liggandes sedan jag tapetserat ( vet inte vart dom är köpta) så jag slängde dit dom. Efter att klipparen ( AM 230) jobbat ca en halvtimme låter det inte som i början så jag vänder på klipparen o kollar. Då har ett blad gått av! Inte så roligt när man har en tre- och femåring springandes runt på gräsmattan.
Får bli "riktiga" knivar nästa gång.
Jag kanske hade extrem otur? Men vågar inte chansa.
Får bli "riktiga" knivar nästa gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kanske hade extrem otur? Men vågar inte chansa.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Är det ett problem med knivbitar i gräsmattan? Hur många är det som skurit sig? Finns ju en del annat man kan göra sig illa på också.
Protte
Protte
Visst kan man göra sig illa på andra saker. Men om jag får välja mellan att ha knivbitar i gräsmattan och att inte ha knivbitar i gräsmattan väljer jag utan tvekan det sistnämnda. Och om så är fallet anser jag det vara ett problem.
Notera att även originalknivar går sönder om de tjongar in i en sten eller ibland även en kotte. Har gott om knivbitar i min gräsmatta av olika orsaker men har fortfarande inte varit med om att någon skurit mig (de rostar bort rätt snabbt). Har dock trampat in glasbitar och spikar i fötterna (de kommer från gräsmattejorden som jag köpt, troligtvis från komposten som är inblandad i densamma).