Om man gräver mitt i sommaren när det är snustorrt så blir det mindre skador. Man kan köra med en minigrävare också, tar lite längre tid men mycket mindre skador.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Stora kostnaden brukar ju vara att bli av med massorna men sen så klart också vilken typ av pool ni tänkt er. Nu har ni ju kanske inte tänkt så mkt på det så då är frågan. Kommer ni inom något år gräma er för att ni inte grävde. Det är nog svårt att stå med en grop x antal år utan att den rasar ihop. Och en komplett pool landar väl på 500tkr. Ni ska ju ha in för att gjuta platta och ev väggar sen. Ett alternativ är ju billigare pooler med stål eller träsarg.
Kanske rätt mkt att läsa in sig på och ta ställning på 1vecka innan grävaren kommer
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
O olofh skrev:
Stora kostnaden brukar ju vara att bli av med massorna men sen så klart också vilken typ av pool ni tänkt er. Nu har ni ju kanske inte tänkt så mkt på det så då är frågan. Kommer ni inom något år gräma er för att ni inte grävde. Det är nog svårt att stå med en grop x antal år utan att den rasar ihop. Och en komplett pool landar väl på 500tkr. Ni ska ju ha in för att gjuta platta och ev väggar sen. Ett alternativ är ju billigare pooler med stål eller träsarg.
Kanske rätt mkt att läsa in sig på och ta ställning på 1vecka innan grävaren kommer

Jag har tänkt/kollat ett par år på pooler. Redan till förra huset. Där var problemet att vi hade så förbaskat med grannar åt alla håll. Dåligt insynsskydd och bara 800kvm tomt.

Vi (jag) har nog tänkt 4*8m. Den gropen vill man inte ha i 5 år till man har budgeten att göra en pool. Vi vill inte heller låna upp på huset då vi vill ha bra marginal om räntan kliver kraftigt åt fel håll. Kanske till och med att skippa pool och betala av på huset med poolsparpengarna som en plan b om det barkar åt fel håll.

Men men, det här är en pooltråd, inte ekonomi :)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Det lättaste är klart att göra poolen i samband med huset, Det skall göras dränering för poolen (som måste ta vägen någonstans), pumphus, el, slangar, kanske en altan i anslutning till poolen osv.

Jag hade nog gjort poolen samtidigt som huset. Tänk på att priserna går upp och om 5 år kanske det är 100 - 150k dyrare att göra poolen + att du får göra om halva/hela trädgården.

/N
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Jag har tänkt/kollat ett par år på pooler. Redan till förra huset. Där var problemet att vi hade så förbaskat med grannar åt alla håll. Dåligt insynsskydd och bara 800kvm tomt.

Vi (jag) har nog tänkt 4*8m. Den gropen vill man inte ha i 5 år till man har budgeten att göra en pool. Vi vill inte heller låna upp på huset då vi vill ha bra marginal om räntan kliver kraftigt åt fel håll. Kanske till och med att skippa pool och betala av på huset med poolsparpengarna som en plan b om det barkar åt fel håll.

Men men, det här är en pooltråd, inte ekonomi :)
låter som du kommer gräma dig om du inte gräver nu
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Hej, jag är i samma läge men några veckor ytterligare bort. Min tanke är att gräva för en framtida pool samtidigt som stödmurar och mycket annat markarbete görs. Kommer inte komma åt denna platsen för poolen senare därför behöver det göras nu i så fall. Tänker själv sen mura upp väggar till poolen. Därefter återfylla mot och ”täcka” på något sätt tills poolen kan göras helt färdig om x antal år.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Unikt namn
Z Zeke_Varg skrev:
Stenblock, nej.
Har du inte sett källartråden som tommieb har? ;):p
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
Det lättaste är klart att göra poolen i samband med huset, Det skall göras dränering för poolen (som måste ta vägen någonstans), pumphus, el, slangar, kanske en altan i anslutning till poolen osv.

Jag hade nog gjort poolen samtidigt som huset. Tänk på att priserna går upp och om 5 år kanske det är 100 - 150k dyrare att göra poolen + att du får göra om halva/hela trädgården.

/N

Huset har stått här i 96 år men vi körde dränering i höstas. Tomten har ingen gjort något åt och det är som en skogsfastighet mitt i en stad. Ris, buskar, träd i mängder, invasiva arter och allt gött som nu finns. Och stenar/berg. Vi har tagit ner 15 träd, varav en Björk och tall på 15m, sedan vi tog över i augusti. En jätteek står kvar men vi har tagit in den lite åt alla håll. Den står givetvis i mitten av allt.

vi kommer jobba med att få till lite oldschoolträdgård och det är en utmaning att få till en pool o få hela alltet att kännas väl avvägt. Ibland får man göra kompromisser.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du inte sett källartråden som tommieb har? ;):p
jag har burit 15 ton mursten redan från vind och övervåning ner till källaren. Jag är inte rädd för o ta i men den källartråden du nämner är utöver det vanliga. Jag känner dock att jag tagit i lite i överkant och har nog passerat min psykiska gräns vad som är lämpligt. Blivit lite utmattad av allt men det känner nog de flesta när man läser om bygg och renoveringstrådar. Vi har inte flyttat in än och köpte huset i aug. Bor hos svärföräldrarna….
 
Z Zeke_Varg skrev:
25-tonnare.. fan skopan tar 4x8m i ett slev?
Typ:cool:(y)
 
Tror det där är en dum idé. Det finns så mycket att planera runt en ny tomt.

Det är en bra tanke men det blir förmycket om du inte en perfekt plan/vision idag.

Du kan förgräva för

  • Kabelrör till utebelysning
  • Häckar
  • Plintar till altan
  • Grusggång
  • Sophantering
  • Grund till friggeboden
  • Grund till växthuset
  • Plintar till spaljer
  • Pool
  • Rengörningsanläggning till pool
  • Kulvertar
Planer ändras också efter du har bott in dig så de är inte säkert det blir bra.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Tjena,

vi kommer inom nån v ha en 18-tonnare i trädgården. De frågade om de inte skulle passa på att gräva en pool.

Nu vågar vi inte köra all in i bygget, o inkludera med en pool, utan vänta o se husets o trädgårdens slutnota först.

Frågan är dock om inte vi bör fundera OM vi kan förjobba lite isf. När vi finjobbat med trädgården och sått gräs kommer det kännas olustigt att ta in stor grävare om 5år och paja 400kvm trädgård. Om vi skaffar pool kommer den vara på andra sidan om huset från vägen sett. Träd och planteringar är viktiga för oss. Många som skulle behöva massakeras. Det tar emot.

nu till frågan. Vi har jävulska stenar på tomten (10st >1tonsstenar). De finns nog under marknivå också. Är det värt det att gräva ut för en pool, ta bort Sten, och fylla igen den med jord i väntan på en ev framtida pool? Har aldrig hört om det så känns som man är en idiot. Då kan vi få in en minigrävare som kan jobba. Den skulle kunna slinka in bättre.

…man kan ju leva utan pool förstås men ändå.
Läste igenom tråden men kanske missat något inlägg som redan föreslagit det,

Måste det vara pool nedgrävd?

Min farbror ordnade en stor ovanmarkpool vilket var kanon för dem i ett decennium, när barnen växte, och sedan lätt o ta bort.

Byggde det på ett ställe med några stora stenar ovan mark o massor under, men fick ändå ihop en stor pool ovan mark, med mkt lite markjobb.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Unikt namn
Z Zeke_Varg skrev:
jag har burit 15 ton mursten redan från vind och övervåning ner till källaren. Jag är inte rädd för o ta i men den källartråden du nämner är utöver det vanliga. Jag känner dock att jag tagit i lite i överkant och har nog passerat min psykiska gräns vad som är lämpligt. Blivit lite utmattad av allt men det känner nog de flesta när man läser om bygg och renoveringstrådar. Vi har inte flyttat in än och köpte huset i aug. Bor hos svärföräldrarna….
Haha ja jag tänker ungefär "mannen som byggde en pyramid själv" när jag läser den tråden.

Jag tror man ska ta i lite "lagom" i sina projekts omfattning, så det inte blir allt för många lösa trådar man inte får ihop sen.

Appropå grävaren, möjligen passat på att ta enstaka uppstickande stenblock som solklart är i vägen, men definitivt inte grävt en krater som blir ett kollapsat geggamojahål redan andra våren.
Att plana av ett område för en ovanjord-pool som någon skrev kunde ju vara en idé.

Låt planen växa fram allt eftersom. Man får mer genomtänkta idéer när man bott in sig ett tag med. Lagom är ett bra ledord och lycka till :)
 
  • Gilla
Zeke_Varg och 1 till
  • Laddar…
Har själv en stålvöggspool nergrävd ca 80cm sen förra året. Kände inte att vi behövde ta i för kung o fosterland. Ungarna och jag trivs bra att bada i den. Var billig i inköp också. Om/ När vi tröttnat på så kan jag nog ta tag i attefallsbygget o lämpa av lite schakt i poolhålet. Eller om vi fastnar helt så kanske det blir en ”riktigt” pool om typ 4/ 5år. Då får jag väl fortsätta på befintligt hål eller hitta ny plats och dumpa lite schakt i nuvarande. Det löser sig… men tycker en ovanmarkpool lite nedsänkt kan vara ett pris och arbetsmässigt bra alternativ
 
  • Gilla
Zeke_Varg och 1 till
  • Laddar…
gräva ett hål och fylla igen det igen? Menar du allvar?

Z Zeke_Varg skrev:
Tjena,

vi kommer inom nån v ha en 18-tonnare i trädgården. De frågade om de inte skulle passa på att gräva en pool.

Nu vågar vi inte köra all in i bygget, o inkludera med en pool, utan vänta o se husets o trädgårdens slutnota först.

Frågan är dock om inte vi bör fundera OM vi kan förjobba lite isf. När vi finjobbat med trädgården och sått gräs kommer det kännas olustigt att ta in stor grävare om 5år och paja 400kvm trädgård. Om vi skaffar pool kommer den vara på andra sidan om huset från vägen sett. Träd och planteringar är viktiga för oss. Många som skulle behöva massakeras. Det tar emot.

nu till frågan. Vi har jävulska stenar på tomten (10st >1tonsstenar). De finns nog under marknivå också. Är det värt det att gräva ut för en pool, ta bort Sten, och fylla igen den med jord i väntan på en ev framtida pool? Har aldrig hört om det så känns som man är en idiot. Då kan vi få in en minigrävare som kan jobba. Den skulle kunna slinka in bättre.

…man kan ju leva utan pool förstås men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.