14 471 läst · 38 svar
14k läst
38 svar
Att använda Festool-systemet fullt ut.
Jag har ingen större erfarenhet av festool verktyg då jag bara har deras lilla slipmaskin (som jag tycker är fantastisk)
Men en sak som är suverän är kvaliten på festools sladdar, de rullar aldrig ihop sig utan är följsamma o mjuka till skillnad mot alla andra tillverkares som jag prövat.
De små dyra mätmanickerna kommer nog från http://www.bridgecitytools.com/ drägelvarning på deras saker, även om man inte behöver nåt enda av dem egentligen, men en jointmaker pro skulle smaka fågel! Dessutom har grundaren en rätt rolig blogg..
Men en sak som är suverän är kvaliten på festools sladdar, de rullar aldrig ihop sig utan är följsamma o mjuka till skillnad mot alla andra tillverkares som jag prövat.
De små dyra mätmanickerna kommer nog från http://www.bridgecitytools.com/ drägelvarning på deras saker, även om man inte behöver nåt enda av dem egentligen, men en jointmaker pro skulle smaka fågel! Dessutom har grundaren en rätt rolig blogg..
Själv köper jag helst Blå Bosch om det finns som alternativ. Men jag har varit otrogen Bosch och köpt Festool:
- OF1010, finns inget bättre... flera utförliga beskrivningar i tråden
- Sänksåg, fanns inget alternativ då jag köpte den
- Rotex90, finns inget alternativ
- 125 Excenter, underbar enhandsfattning och fantastiskt dammfri
- Dammsugare 26a, finns ingen bättre och passar alla verktyg
Som många påpekat, det viktigaste systemtänket är gaffafri dammsugarkoppling och elsladdarna.
Om jag fortsätter med otroheten gentemot Bosch så har även en Metabo lackfräs smitit in i verktygsparken då det inte finns något alternativ.
Kontentan blir väl att jag fortfarande håller mig till Bosch batterimaskiner då även det är ett sorts systemtänk (10.8 samt 18V)
- OF1010, finns inget bättre... flera utförliga beskrivningar i tråden
- Sänksåg, fanns inget alternativ då jag köpte den
- Rotex90, finns inget alternativ
- 125 Excenter, underbar enhandsfattning och fantastiskt dammfri
- Dammsugare 26a, finns ingen bättre och passar alla verktyg
Som många påpekat, det viktigaste systemtänket är gaffafri dammsugarkoppling och elsladdarna.
Om jag fortsätter med otroheten gentemot Bosch så har även en Metabo lackfräs smitit in i verktygsparken då det inte finns något alternativ.
Kontentan blir väl att jag fortfarande håller mig till Bosch batterimaskiner då även det är ett sorts systemtänk (10.8 samt 18V)
Bra och intressanta inlägg. Tackar för det.
Jag har själv inga Festool-maskiner, och de få maskiner jag har är mestadels gröna Bosch. Men jag behöver framöver köpa några nya maskiner och det är just sådana som behöver dammsugarlösning.
En slip (tex Rotex90 eller 125), sticksåg (tex PSB300), en handöverfräs (OT 1010 verkar mycket smidig, har en vertikalfräs så en större modell tror jag inte behövs) och sänksågen (TS 55R) skulle också behövas.. Plus som bonus någon gång en Domino..
Och alla dessa fungerar ju ypperligt med "samma sladd"-tänket.
Just nu har jag det trångt och det kommer säkert bestå, så maskiner som kan lagras i lådor är ju mycket praktiskt. Får också bara plats med en arbetsbänk och då är kanske just Festool-sakerna praktiska. (Är det någon som vet någon film där man kan se hur allt funkar?)
Angående Half-Inch Shy's roliga maniker är mycket Bright City verkar det som. Har läst någonstans att han brukar dema deras produkter på olika mässor, så han kanske tar ut en ny manik istället för lön..
Jag har själv inga Festool-maskiner, och de få maskiner jag har är mestadels gröna Bosch. Men jag behöver framöver köpa några nya maskiner och det är just sådana som behöver dammsugarlösning.
En slip (tex Rotex90 eller 125), sticksåg (tex PSB300), en handöverfräs (OT 1010 verkar mycket smidig, har en vertikalfräs så en större modell tror jag inte behövs) och sänksågen (TS 55R) skulle också behövas.. Plus som bonus någon gång en Domino..
Och alla dessa fungerar ju ypperligt med "samma sladd"-tänket.
Just nu har jag det trångt och det kommer säkert bestå, så maskiner som kan lagras i lådor är ju mycket praktiskt. Får också bara plats med en arbetsbänk och då är kanske just Festool-sakerna praktiska. (Är det någon som vet någon film där man kan se hur allt funkar?)
Angående Half-Inch Shy's roliga maniker är mycket Bright City verkar det som. Har läst någonstans att han brukar dema deras produkter på olika mässor, så han kanske tar ut en ny manik istället för lön..
Redigerat:
Av maskinerna du räknar upp så vågar jag nog sticka ut hakan o påstå att Sticksågen PSB300 inte direkt sticker ut som en given Festool produkt. Här är nog snarare Bosch marknadsledande.
(Mafell borträknad)
(Mafell borträknad)
Jag har sedan många år Bosch 135 och Festool ps300. Båda är bra, Festoolen har lite bättre (smalare) grepp, sladd/slang anslutning (gillas eftersom jag bara har sladd+slang i ett knippe fram till arbetsbänken) Boschen sågar bättre vid klyvning i tjocka material. Använder Festools blad till båda, de är mycket bra. Festoolens bladstyrning är seg o tråkig att ställa in.
Med det sagt hade jag nog klarat mig rätt bra även med någon annan sticksåg, kör inte så ofta med den och det jag sågar blir aldrig slutresultatet utan oftast som förberedelse inför fräsning tex.
Med det sagt hade jag nog klarat mig rätt bra även med någon annan sticksåg, kör inte så ofta med den och det jag sågar blir aldrig slutresultatet utan oftast som förberedelse inför fräsning tex.
Jobbar på byggen , har svårt att förstå att många tycker bosch sticksågar är bra ,tycker personligen festool är bättre .Har i många år i stort sett bara använt bosch , de sista 4-5 åren även festool,hitachi och makita .
!:a festool , 2:a makita 3:a bosch . Hitachi helt värdelös . För hemmabruk blir rankingen densamma ,Mycket trevligt med samma kabel till många maskiner , ordningen med systainrar tex.
!:a festool , 2:a makita 3:a bosch . Hitachi helt värdelös . För hemmabruk blir rankingen densamma ,Mycket trevligt med samma kabel till många maskiner , ordningen med systainrar tex.
Intressant att höra från någon med både Boschen och Festoolen. Du verkar inte kunna utse någon vinnare direkt. Tror du att Festool 420 är en bra kompromiss? Eller förlorar man nättheten samtidigt som man inte får lika bra bladstyrning? Jag har förstått det som att den har fått ganska bra omdömen, men det kanske är för att det är vad jag vill läsa...Daniel_N skrev:Jag har sedan många år Bosch 135 och Festool ps300. Båda är bra, Festoolen har lite bättre (smalare) grepp, sladd/slang anslutning (gillas eftersom jag bara har sladd+slang i ett knippe fram till arbetsbänken) Boschen sågar bättre vid klyvning i tjocka material. Använder Festools blad till båda, de är mycket bra. Festoolens bladstyrning är seg o tråkig att ställa in.
Precis som TS har jag platsbrist några år framåt, och måste därför ha vettiga förvaringslådor till verktygen oavsett. Talar mer och mer för Festool, fast som vanligt är det väl en rationalisering...
Har inte provat 420. Provade 400 och gillade det smala greppet (den har enligt mig bättre grepp än både 135an och 300an) och att det gick att vinkla plug-it anslutningen. I övrigt var jag inte så impad. Å andra sidan har jag inte kört så mycket med den.jonmo skrev:Intressant att höra från någon med både Boschen och Festoolen. Du verkar inte kunna utse någon vinnare direkt. Tror du att Festool 420 är en bra kompromiss? Eller förlorar man nättheten samtidigt som man inte får lika bra bladstyrning? Jag har förstått det som att den har fått ganska bra omdömen, men det kanske är för att det är vad jag vill läsa...
Precis som TS har jag platsbrist några år framåt, och måste därför ha vettiga förvaringslådor till verktygen oavsett. Talar mer och mer för Festool, fast som vanligt är det väl en rationalisering...
Vill man ha en riktigt bra sticksåg hade jag tittat på mafell p1cc som jag har provat lite och som verkar lovande.
Men som sagt använder jag inte sticksågen så mycket, tror att andra är bättre på att svara på denna fråga. Generellt sett är dock bladen väldigt viktiga för ett bra resultat.
Vad mer än samma kabel och systainers gör att du föredrar Festool före Makita och sedan Bosch?erik832995 skrev:Jobbar på byggen , har svårt att förstå att många tycker bosch sticksågar är bra ,tycker personligen festool är bättre .Har i många år i stort sett bara använt bosch , de sista 4-5 åren även festool,hitachi och makita .
Har en PS300 och älskar den för att den ligger så bra i handen. Men tycker inte dammsugaranslutningen fungerar speciellt bra. Tveksamt om man skall välja Festool av den anledningen.
Till sänksågen fungerar det utmärkt dock. Skräpar knappt ner någonting alls.
Till sänksågen fungerar det utmärkt dock. Skräpar knappt ner någonting alls.
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Okej. Lite svårt att veta var jag sa börja, men jag köpte i alla fall PS 400 för snart två år sen när den var väldigt ny. Hade sedan tidigare en Bosch GST 135 som jag var nöjd med men PS 400 skulle ju vara något alldeles speciellt, inte minst skulle tillbehören vara "state of the art". Sagt och gjort, jag skaffade tillbehörssystainern också och tänktejonmo skrev:Intressant att höra från någon med både Boschen och Festoolen. Du verkar inte kunna utse någon vinnare direkt. Tror du att Festool 420 är en bra kompromiss? Eller förlorar man nättheten samtidigt som man inte får lika bra bladstyrning? Jag har förstått det som att den har fått ganska bra omdömen, men det kanske är för att det är vad jag vill läsa...
.
att jag skulle vara garderad för de flesta sticksågsuppgifter man kunde tänka sig sen. Eller som Festool själva uttryckte det: "The Jigsaw. Completely Redefined."
Döm om min förvåning när sågen bara med besvär gick att använda till att kapa en 2½" bjälke i snabbväxt gran. Ungefär lika förvånad blev jag när jag märkte att det var problem med att sätta fast de olika bottenplattorna och få dem att sitta bra. Standardfoten är också väldigt ömtålig. Bladstyrningen var inte rolig. Fick inte till några fina cirklar med cirkelanslaget, för bladets vinkel drog iväg. Funktionen att såga efter skena låter ju bra, men om inte anslaget sluter an mot skenan som man har det på sänksågarna så är det ändå meningslöst, då kan man lika gärna köra mot en list.
Sammanfattningsvis kan man alltså säga att det är en väldigt ambitiös produkt, som på punkt efter punkt inte klarar att leva upp till ambitionerna, det vittnar väl också PS 420s existens om. Men i rättvisans namn ska några saker lyftas fram som faktiskt är bra. Riktigt bra. Vinkelfoten är väldigt fin, gillar funktionen att kunna såga i innerhörn, det har räddat mig några gånger. Även Plug-it-kontakten som går att vinkla rakt upp är en bra funktion.
Festool har rättat till den värsta missen, men för övrigt är det väl samma produkt? "Nu ännu bättre." De borde skämmas.
Nej, köp en Mafell P1cc istället, ur Festools perspektiv har den bara ett fel. Det är inte en Festool.
Satt och filosoferade medan jag bläddrade i Festools katalog. Systemtänket som de skriver om är enligt min mening att man inte behöver ha något annat märke. Alla tillbehör finns. Köper du en slipmaskin finns dammsugare och slippapper. Köper du en fräs finns frässtål och specialanhåll och skena. Köper du en borrmaskin finns borrar och bits. Och allt av hög kvalitet.
Det går att dra vissa paralleller till Apple faktiskt, och det som gjort dem framgångsrika. Köp din enhet och dina tillbehör och mjukvara hos samma företag. Enkelt och smärtfritt. Allt fungerar tillsammans. Mac med mobila enheter, itunes och tillbehör. Som Festool. Nu låter jag som en stark förespråkare, det är möjligt att jag är, men det blir också tydligare i jämförelsen att måla i stora drag.
De skriver också på liknande vis. Gissa vad som är Apple och Festool:
Snabbt resultat i ett svep.
Klara, färdiga, klart.
Konstruerad av människor för människor.
Gå på stort. Och snabbt.
Minimala mått. Maximal effekt.
Bra förbindelser på många nivåer.
Man måste inte vara stor för att uträtta storverk.
Kvalificerad över alla förväntningar.
Massor av detaljer för perfekt resultat.
Precis vad du behöver. Varken mer eller mindre.
Liten utanpå, kraftfull inuti.
Svar? Varannan, resten får ni lista ut själva.
Det går att dra vissa paralleller till Apple faktiskt, och det som gjort dem framgångsrika. Köp din enhet och dina tillbehör och mjukvara hos samma företag. Enkelt och smärtfritt. Allt fungerar tillsammans. Mac med mobila enheter, itunes och tillbehör. Som Festool. Nu låter jag som en stark förespråkare, det är möjligt att jag är, men det blir också tydligare i jämförelsen att måla i stora drag.
De skriver också på liknande vis. Gissa vad som är Apple och Festool:
Snabbt resultat i ett svep.
Klara, färdiga, klart.
Konstruerad av människor för människor.
Gå på stort. Och snabbt.
Minimala mått. Maximal effekt.
Bra förbindelser på många nivåer.
Man måste inte vara stor för att uträtta storverk.
Kvalificerad över alla förväntningar.
Massor av detaljer för perfekt resultat.
Precis vad du behöver. Varken mer eller mindre.
Liten utanpå, kraftfull inuti.
Svar? Varannan, resten får ni lista ut själva.
Att jag tänkte på PSB300, var för den är lite billigare/enklare. Använder inte sticksågen så mycket. Men såg sedan att tex Axminister inte hade den (just nu kanske), så jag ändrar mig till PSB420.. Jag är inte så kinkig..
Har också suttit och tittat igenom Festool katalogerna som finns på deras hemsida och de trycker verkligen fram system-tänket hela tiden när de skriver om sina produkter. Förstår att de var framgångsrika, även om andra kommit fatt/gått förbi när det gäller kvalité/prestanda så är det ju ingen som hittills har samma uppbyggnad. Hur kommer det sig att inte Bosch tex har anammat det (mer)? Skulle det inte vara lönsamt? Efterfrågar deras användare inte det? Gillar kopplingen mellan Apple och Festool, kan se liknelser.
Gillar ju Apple, så då skulle jag gilla Festool?
Har också suttit och tittat igenom Festool katalogerna som finns på deras hemsida och de trycker verkligen fram system-tänket hela tiden när de skriver om sina produkter. Förstår att de var framgångsrika, även om andra kommit fatt/gått förbi när det gäller kvalité/prestanda så är det ju ingen som hittills har samma uppbyggnad. Hur kommer det sig att inte Bosch tex har anammat det (mer)? Skulle det inte vara lönsamt? Efterfrågar deras användare inte det? Gillar kopplingen mellan Apple och Festool, kan se liknelser.
Gillar ju Apple, så då skulle jag gilla Festool?